در این پایاننامه به کمک روشهای عددی مانند تفاوتهای محدود، المانهای محدود و روشهای انرژی آنالیز ورقی چهار طرف مفصلی با ضخامت متغیر تحت تاثیر بارهای فشاری محوری انجام گرفته است و سعی شده است ضمن مطالعه پارامتریک مسئله خوردگی در ورق را ارائه نتایج تا حد زیادی مهندسین را در ارزیابی وضعیت سازه و اتخاذ تصمیم نهایی برای تعویض و یا تقویت قطعه خورده شده یاری رساند. پارامترهایی را که در تعیین ظرفیت باربری ورق خورده شده موثرند عبارتند از موقعیت و توزیع خوردگی در سطح ورق، سطح خورده شده ورق و ضخامت ناحیه خورده شده ورق که با تغییر هر کدام از آنها میتوان تاثیرش را در ظرفیت باربری ورق مشاهده نمود. به کمک نتایج حاصله بحرانیترین نوع خوردگی در یک ورق قابل تشخیص بوده و همچنین میتوان برای ورق با پارامترهای خوردگی معلوم قابلیت بهرهبرداری ورق ر تعیین نمود و در صورت نیاز تمهیدات لازم برای تقویت ورق را صورت داد. پارامتر اساسی برای تعیین باربری فشاری یک ورق بار کمانشی ورق میباشد که در ابتدا با کمک روش تفاوتهای محدود و روش انرژی این بار بحرانی قابل مقایسه میباشد. لازم به ذکر است تفاوتی که بین ورق خورده شده با ورق سالم وجود دارد تغییر ضخامت ورق در ناحیه خورده شده است که هر دو روش یاد شده این تغییر ضخامت در هر نقطه از ورق که باشد قابل ملاحظه است . در ادامه رفتار پس از کمانش ورق ردیابی شده است . همانطور که میدانیم رفتار پس از کمانش ورق رفتاری غیرخطی است که شامل غیرخطی هندسی و مادی میباشد. این قسمت از کار با بهرهگیری از نرمافزار توانای ALGOR و با روش المانهای محدود انجام گرفته است که قابلیت آنالیز سازه را در حالتهای غیرخطی هندسی و مادی دارا میباشد. خوردگی در ورق باعث تغییر موقعیت میان صفحه ورق خواهد گردید لذا ورقی که باید مدل گردد ورقی مسطح نخواهد بود. بنابراین میتوان چنین گفت که رفتار این صفحات مانند رفتار صفحاتی با تغییر شکلهای اولیه و ضخامت متغیر خواهد بود.
نمایه ها:
ظرفیت باربری |
روش اجزای محدود |
خوردگی |
کمانش |
ورق |