امروزه برای آنالیز و طراحی تونلها از روشهای متعددی استفاده میشود. اصولا برای تونلهایی که در زیرزمینهای نرم اجرا میشوند چون مقادیر RMR و Q برای آنها بسیار پایین است لذا از روشهای تجربی استفاده نمیشود و بهترین روش ، استفاده از روشهای عددی است . بررسی اثر نحوه حفاری بر توزیع تنشها در اطراف تونلها در زیرزمینهای نرم مسئله مهمی است که کمترمورد توجه قرار میگیرد و این موضوع بهخصوص در ایران بسیار کم مورد عنایت قرار گفته است . در این تحقیق سعی بر روشن نمودن اهمیت این موضوع است و در کنار آن با تحلیل تونل بزرگراه رسالت که از میدان آرژانتین شروع و به بزرگراه کردستان ختم میشود، پرداخته و نشان داده شد که بعضی از جنبههای آن دارای کاستی میباشد جز از طریق ارزیابی اندرکنش خاک و سازه قابل تعیین نمیباشد. روش آنالیز به این صورت بوده است که تحلیل به صورت مراحل پشت سر هم انجام شده است . یعنی ابتداء یک قسمت حفاری موثر است . در انتها نیز یک طرح بهینه برای این تونل ارائه شده و همچنین نتایج آنالیزهای پارامتری، حساسیت و برگشتی ارائه گردیده است .
نمایه ها:
بررسی عددی |
حفاری |
توزیع تنش |
خاک |
تونل |