لازم است تا در امر بازسازی ساختار فرهنگی، اجتماعی کشور گامهای اساسی برداشته شود لذا پژوهش حاضر به کندکاری عمیق در مورد بررسی عوامل مرتبط با گرایش دانشآموزان متوسطه به مطالعه کتابهای غیردرسی در شهرستان اهواز میپردازد. سئوالات این پژوهش عبارتند از: -1 آیا بین میزان تحصیلات والدین و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -2 آیا بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -3 آیا بین رشتههای مختلف تحصیلی و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -4 آیا بین تعداد جمعیت خانواده و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -5 آیا بین وضعیت شغل والدین و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -6 آیا بین گرانی کتاب و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -7 آیا بین میزان کتابهای موجود در کتابخانه دبیرستان و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -8 آیا بین موجود نبودن کتاب و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -9 آیا بین تشیق معلمان و اولیاء مدرسه و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -10 آیا بین داشتن دوستانی که مطالعه نمیکنند و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -11 آیا بین مطالعه والدین و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -12 آیا بین تشویق والدین به مطالعه و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -13 آیا بین مطالعه سایر اعضاء خانواده و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -14 آیا بین علاقه به مطالعه و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -15 آیا بین تبلیغات رسانههای گروهی و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -16 آیا بین میزان اوقات فراغت و عدم مطالعه کتابهای غیردرسی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد؟ -17 آیا بین دختران و پسران از نظر میزان عدم مطالعه کتابهای غیردرسی تفاوت معنیداری وجود دارد؟ که با توجه به سئوالات فوق هفده فرضیه نیز مطرح شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع شهرستان اهواز میباشد. برای نمونه تحقیق از هر پایه تحصیلی 50 نفر به صورت نمونهگیری چند مرحلهای خوشهای انتخاب میشوند که در مجموع 150 دانشآموز دختر و 150 دانشآموز پسر انتخاب میشوند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه خودساختهای استفاده میشود که اعتبار آن از طریق همزمان و اعتبار محتوی بهن دو طریق بدست میآید. الف ) نظر متخصصین ب ) نظر معلمان دانشآموزان در این پژوهش از روش آماری زیر استفاده میشود: الف : روشهای توصیفی ب : ضریب همبستگی پیرسون ج) همبستگیهای چند متغیری (رگرسیون) د) آلفای کروبناخ ه) تحلیل واریانس عاملی و روشهای چند مقایسهای مثل توکی.
نمایه ها:
کتاب غیردرسی |
مطالعه |
اهواز |
عامل موثر |
دانش آموز دبیرستانی |
گرایش |