کشور استرالیا در اوایل دهه 1990 با تاکید بر اصلاح نظام آموزش فنی و حرفه ای توسعه اقتصادی را آغاز کرد و در پایان این دهه و شروع قرن بیست و یکم به موفقیت های چشمگیری نائل شد. از این رو ، بررسی ویژگی های این نظام می تواند درس هائی برای اصلاح آموزش فنی و تکمیلی وجود دارد که امکان تحرک و انعطاف پذبری این سیستم را در پاسخ گویی به نیازهای صنعت و همچنین توسعه و اصلاح مستمر آن را فراهم می سازد. این ویژگی ها عبارتند از: 1.استقلال سازمانی دنظام آموزش فنی و حرفه ای 2. ارتباط با بخش تولید و خدمات3.ایجاد مراکز پژوهشی و ارتباط دانشگاه ها و مراکز علمی .این مقاله با توصیف و بررسی کاربرد این ویژگی ها در آموزش ها در آموزش فنی و حرفه ای ایران نشان داده است که توجه به آنها می تواند به اصلاح نظام آموزش فنی و حرفه ای ایران کمک کند.
نمایه ها:
آموزش فنی حرفه ای |
استرالیا |
ایران |
آموزش |
سیستم آموزشی |
بررسی مقایسه ای |