قابوسنامه اثر عنصرالمعالی کیکاوس در زمرهی آثار تعلیمی قرن پنجم ادبیات فارسی محسوب میشود که پدیدآورندهی اثر، آن را در چهل و چهار باب برای فرزند خود، گیلانشاه نوشته است. تلماک اثر فنلون نیز که از جمله آثار تعلیمی قرن هفدهام میلادی ادبیات فرانسه است، سرگذشت تلماک را با توجّه به یک افسانهی یونانی بیان میکند و نویسنده در آن از زبان یکی از شخصیّتهای داستان به شاهزادهی جوان که پرورشش به عهدهی اوست، اندرز میدهد. در این پژوهش به شیوهی توصیفی- تحلیلی، رویکردهای اخلاقی دو اثر در سنجش با هم، بررسی شده است. هدف از این پژوهش بیان آموزشهای اخلاقی و روشنگری اجتماعی دو نویسنده و به تعبیری شرح جهان مطلوب آنهاست. حاصل پژوهش نشان میدهد از آنجا که تدبیر حکومت و آیین مملکتداری و در معنای امروزی، سیاست در گفتار و اعتقادات نویسندگان آثار یاد شده بخصوص عنصرالمعالی تأثیر گذاشتهاست، گاهی در طرح موضوعات اخلاقی و اجتماعی، مسامحه و مساهله نشان دادهاند و بعضی توصیههای اخلاقی آنها به شخص و منافع او توجّه دارد.
نمایه ها:
قابوسنامه |
تلماک |