آموزش هنر تـذهـیـب 



x

آموزش هنر تـذهـیـب



چگونگی اثبات خداوند !
سفر به رویا!
همه چیزهائی که میخواهید درباره ارواح بدانید...!!!
آیا اگر خدا وجود نداشت ممکن بود وجود خدا به فکر انسان خطور کند؟
افکار مادی هستند یا غیر مادی؟
جنجال ارواح و جن

بهانه ای برای هم اندیشی
نظر شما در مورد پوشش چادر ؟
آیا شما یک ایرانی مسلمانید یا یک مسلمان ایرانی ؟
نامردا خواهرم بود.......
نظرتون چیه؟ طرح امنیت اجتماعی شدیدتر از قبل اجرا می شود
می خواهم خودکشی کنم؟!
حمایت از ما | مشهدهاست
`

آموزش هنر تـذهـیـب




آموزش هنر تـذهـیـب
من همان جامم که گفت آن غمگسار
بــــا دل خونـــیـــــن لب خنـــدان بـــیار
من خمــــــش کردم خروش چــــنگ را
گر چه صد زخــم است این دل تنگ را



درود بر تمامی هنرمندان و هنردوستان هم میهن
در این جستار سعی ما بر این است که ضمن معرفی و شناساندن
این هنر زیبا ، راه و رسم انجام و پی گرفنش رو هم برای علاقه مندان
این هنر قرار بدیم.
به امید اینکه این جستار نقطه ی شروعی برای عزیزانی باشه
که به این هنر علاقه دارن و راه رسیدن به اون رو دشوار می دونن.
هر سوالی درباره ی شروع و یادگیری این هنر دارین حتما
مطرح کنین . ضمن اینکه سعی من هم بر این خواهد بود که از ابتدایی ترین
مراحل این هنر شروع کنم تا عزیزانی که آشنایی چندان با کارهای هنری
ندارن ، به مشکل بر نخورن ، و حتما آموزش های تصویری رو همراه با عکس
برای شما قرار خواهم داد.
توجه کنین که مرحله ی اول ما غیر از یک ورق کاغذ و یک مداد به هیچ گونه
ابزار خاص دیگری نیاز نخواهد داشت.

امیدوارم یار و همراه ما در این راه باشید .


فرزیــــن نافعـــــی
4/1/1393


03-24-2014


1:

کلامی پیرامون هنر تذهیب

در فرهنگ‌های فارسی تعریف دقیقی از تذهیب وجود ندارد؛ تعریفی که ما را به اصل و منشاء این هنر رهنمون باشد.

در برخی از کتابهای قدیمی و اغلب تذکره‌ها فقط نامی از نقاشان و مذهبان آمده‌است که این، برای دریافت معنای تذهیب کافی نیست.
در لغت نامه‌ها، تذهیب را زرگرفتن و طلا کاری دانسته‌اند، اما این تمام معنای تذهیب نیست. در دایرة المعارف های فارسی نیز تعریف هایی از تذهیب آمده‌است که به شیوه‌های تذهیب، در یک دورهٔ خاص از تاریخ تعلق دارد.
به هر حال تذهیب را می‌توان مجموعه‌ای از نقش های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتاب های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جُـنگهای هنری و قطعه‌های زیبای خط به کار می‌برند.
استادان تذهیب این مجموعه‌های زیبا را در جای جای کتاب ها به کار می‌گیرند تا صفحات زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را زیبایی دیداری ببخشند.
به این ترتیب است که کناره‌ها و اطراف صفحه‌ها، با طرح هایی از شاخه‌ها و بندهای اسلیمی، ساقه، گلها و برگهای ختایی، شاخه‌های اسلیمی و گلهای ختایی و یا بندهای اسلیمی و ختایی و... مزین می‌شوند.
تذهیب، همچون نقاشی دارای مکتب ها و دوره‌های خاصی است ؛ چنانکه می‌توان از مکاتب سلجوقی، بخارا، تیموری، صفوی و قاجار و شعب مختلف هر مکتب سخن گفت. برای مثال، در مکتب تیموری، شعبه‌های شیراز، تبریز، خراسان و... را می‌توان تمیز داد و در واقع، تفاوت در رنگ‌ها، روش قرار گرفتن نقش‌ها در یک صفحه تذهیب و تنظیم نقش‌ها در مکتب‌های مختلف، عامل این تفاوت است.
برای نمونه، تذهیب در مکتب بخارا به آسانی از تذهیب در دیگر مکتب‌ها بازشناخته می‌شود. چون در مکتب بخارا از رنگ‌های زنگار، شنگرف، سورنج و سیاه استفاده می‌شده ‌است، در صورتی که در مکتب های دیگر، رنگها به این ترتیب کاربرد نداشته ‌است.
شاید بتوان تاریخ آرایش و تذهیب قرآن را هم‌زمان با نوشتن آن دانست به این معنی که نخست به منظور تعیین سر سوره‌ها، آیه‌ها، جزوه‌ها و سجده‌ها آن را به نوعی تزئین می‌کردند.
رفته رفته علاقه مفرط مسلمانان به قرآن و همچنین عشق به تجمل، هنرمندان را بر آن داشت تا در تذهیب آن دقت بیشتری به کار برند و در نتیجه این آثار از سادگی بیرون آمد و جنبه تزئینی به خود گرفت به خصوص قرآن‌هایی که در برای امرا و بزرگان نوشته می‌شد.
این امر خود یکی از علل توجه هنرمندان به تزیین بیشتر و موجب تکامل فن تذهیب شد.


تاریخچه

سابقه هنر تذهیب به دوره ساسانی می‌رسد. پس از رواج اسلام در ایران، این هنر در اختیار حکومت‌های اسلامی
قرار گرفت و در زمره هنرهای اسلامی در آمد؛ گرچه طی دوره‌های مختلف فراز و نشیب‌هایی نیز داشته است
در دوره سلجوقیان، مذهّبان بیشتر به آراستن قرآن، ابزار، ظروف، بِناها، و جز آن می‌پرداختند. در عصر تیموریان،
این هنر به اوج خود رسید و هنرمندان و تذهیب‌گران این دوره از سراسر ایران فرا خوانده شدند و در کتابخانه‌های
مهم پایتخت به امر تذهیب کتب ارزشمند دینی، علمی، و ادبی پرداختند
در عصر صفویان، نقاشی، تذهیب، و خوشنویسی به‌نحوی بارز در خدمت کتاب آرایی قرار گرفت و آثار پدید آمده
در آن زمان، زینت بخش موزه‌های ایران و جهان شد؛ هرچند که این هنر در اواخر دوره صفوی رو به افول نهاد.
در دوره‌های افشاریان، زندیان، و قاجاریان، هنر تذهیب ایران هنرمندانی برجسته به جهان معرفی نکرد؛ با این همه،
به حرکت کند خود ادامه داد و به همت هنرمندانی سخت‌کوش توانست خود را زنده نگه دارد.



اصطلاحات تذهیب

بعضی از معروف‌ترین واژه‌ها و اصطلاحاتِ خاص هنر تذهیب عبارتند از: اُخرا، اسلیمی ، افشان، افشانگر،
بوته جِقّه، بوم، پیشانی، تاج، تحریر، تُرَنج، تشعیر، ته‌ترنج، جانورسازی، جدول، جدول‌سازی، حاشیه،
حلّزر، حلّکار، حلّ نقره، خُتایی، دندان موشی، ذیل، رنگیزه، ریوَند، زرکوب، زنْگار، سرترنج، سرلوح، سرنج،
سفیدآب، سیلْو، شَرَفه، شَمسه، شَنْگرف (شنجرف)، طلااندازی، کتیبه، کمند، گرفت‌وگیر، گره، لاجورد،
لچکی، مجلس‌آرایی، نشان، نیم ترنج،
در تذهیب هم مثل سایر هنرها واژگانی وجود دارد که برای یک تذهیب کار آگاهی از آن واژگان لازم و ضروری است .
البته واژگان تذهیب تا حدودی ناشناخته هستند و این امر باعث شده است بعضی از واژگان در کتابهای مختلف معانی
متفاوتی داشته باشد و در اینجا تلاش شده است که تا حد امکان معنای رایج و منطقی آنها ذکر


تذهیب اثر استاد داور پروین


آموزش هنر تـذهـیـب


2:

اسلیمی : اسلیمی یا اسلامی نقشی است که از گذشته های دور برای آذین بندی ظرفها ، بافته ها و در حجاری ها به کار می رفته است و شاید در آن روزگاران نامی خاص داشته است . این نقش ظاهراً در دوره ی سلجوقی و تیموری به این نام شناخته شد.
نقش های اسلیمی عبارتند از گردش ها و پیش و خم های مدور تکراری اغلب به قرینه و گاه بی قرینه که بیشتر یادآور پیچش ساقه یک گیاه می تواند باشد .
ایرج افشار در کتاب صحافی سنتی می آورد :
(( اسلیمی یا اسلامی کامل مانند اجزاء یک گیاه شکل می گیرد و مشتمل است بر تخمه و ساقه و جوانه و برگ و گل که به چنگ تبدیل می شود ... )) ( به نقل از ماچیانی ، 1379 ، ص 13)

چنگ : (( حرکت هایی که گرداگرد شاخه های اسلیمی را می گیرد چنگ گویند . این زائده های چسبنده مانند قارچهایی هستند که در اطراف شاخه های درختان و ساقه های آنها می رویند و آنها را در بر می گیرد )) ( هنرور ، صفحه 1386 ، ص چ )
استاد هادی اقدسیه هنرمند گرانقدر نقشه قالی وتذهیب می گویند :
((اسلیمی اساساً نمودار طرح درخت است با همه پیچ و خم و شاخ و برگ و...)) ( به نقل ازماچانی ، 1379 ، ص14)
توضیح آنکه اسلیمی ها با بندهایی به طرزی بسیار فنی و استادانه به یکدیگر مرتبط می شوند که اصطلاحاً به آن (( بند اسلیمی )) اسلیمی می گویند.

ختایی : ختایی از جمله نقش های اساسی هنرهای تزئینی ایرانی است که از ترکیب گل ، غنچه و برگ پدید می آید . بعضی ها بر این عقیده اند که این طرح را دردوره مغول از چین به ایران آورده اند . ولی بررسی سیر تکاملی کاربرد طرح گلها در دوره های مختلف از دوران هخامنشی تاکنون حاکی از آن است که این طرح در آثار این دوران بوده و به تدریج تکامل یافته است و شباهت میان نقوش ایرانی و چینی به دلیل وجود روابط فرهنگی ، بازرگانی و سیاسی میان دو کشور می باشد.
نقوش ختایی نقش هایی گیاهی و گل و بوته مانند هستند که با ظرافت و نازکی در لا به لای نقوش اسلیمی در حرکت هستند .
(( ختایی مانند اسلیمی گیاهی است که مذهب و نقاش آنرا به صورت گل و برگ تزئینی گسترده شده می آراید ... )) ( افشار ، 1357 ، ص 13)
مایل هروی در کتاب ، کتاب آرایی در تمدن اسلامی می نویسد :
(( خطائی یا ختائی ، گونه ای است از اسلیمی که طرح آن ظریف و نازک است و صرفاً دارای نقوش پیچ در پیچ گل و بوته است ... )) ( به نقل از ماچیانی ، 1379 ، 15 )
عمده گل های ختایی عبارتند از گل شاه عباسی یا گل اناری ، گل پنبه ای یا برگ مو ، گل پروانه ، گل پنج پر و چهار پر و... که در طبیعت نیز یافت می شوند اما به طریقی قلم هنرمند تغییراتی در فرم اصلی آنها پدید آورده است .

لوتوس : که به آن برگ ماهی نیز گفته می شود در کنار گل های ختایی به عنوان برگ بزرگ استفاده می شود .
سر لوحه : سر لوحه تزئینی است که در بالای صفحه نخستین کتابها ترسیم می شود و در واقع می توان گفت سر لوحه دروازه ورود به نقش گل و برگ ریز و نرمی می شود.

کتیبه : به سر لوحه های کوچکی که در متن آنها ، عناوین مختلف کتاب را به رنگ طلایی یا شنگرف و یا سفید می نویسند کتیبه گفته می شود .
دهن اژدر : نقشی است به شکل دهان اژدها . ظاهراً این نقش از دوره تیموریان رواج یافت است .

ابرک : دایره های کوچک و به هم پیوسته ای هستند که شکل ابر کوچکی را نمودار می کنند و در کنار صفحه ی کاغذ نقاشی می شوند . (( ابرک ترنج کوچکی است که شباهتی به ابر دارد و ...)) ( هنرور ، 1386،ص چ)
جدول : جدول عبارتست از خطوطی که بر دور ا دور صفحه تذهیب به جای گیره چینی ترسیم می کنند . جدول کشی گونه های مختلف داد .

واگیره : (( یک قسمت از یک طرح بزرگ است. برای مثال اگر بخواهیم شمسه ای را طرح کنیم اول آن را به چند قسمت تقسیم می کنیم و طرح را در یک قسمت آن که واگیره نام دارد پیاده می کنیم این طرح در قسمت های دیگر تکرار می شود ))
محرابی : نوعی نقش تذهیب است که نقش محراب مسجد در بالای طرح ترسیم شده است و انواع گوناگونی دارد : محرابی تصویری - محرابی درختی - محربی دورنما – محرابی قندیلی – محرابی گل و بوته – محرابی هندسی –محرابی هزار گل .

لچکی : لچکی 2/1 مربع کامل را گویند که از قطر به دو نیم کرده باشند. لچکی را در گوشه های صفحه های تزئین شده و در حاشیه خطوط چلیپا نقاشی می کنند.

ترنج : شکلی چهار گوش، دایره یا بیضی مانندکه با نقوش اسلیمی و ختایی ( انواع اسلیمی ) طرح شده باشد. به عبارت دیگر ترنج طرحی بدیع از دایره یا بیضی است که با نقوش اسلیمی و ختایی ترسیم شده است و معمولاً در وسط یک طرح تذهیب قرار می گیرد .
سر ترنج :نقوشی است به شکل لوزی کنگره دار که بالا و پایین ترنج رسم می شود ( با همان نقوش ترنج )

شمسه : شمسه معمولاً به شکل دایره یا چند ضلعی است که با نقش های اسلیمی و ختایی تزئین می شود و جایگاه آن مانند ترنج در مرکز طرح است و چون خطوطی مانند شعاع های خورشید از اطراف آن پراکنده می شود ( شرفه ) به آن شمسه می گویند.

شرفه : خطوط نقشه داری هستند که اطراف شمسه های بزرگ طراحی می شوندو شمسه را به شکل خورشیدی در می آورند که شعاع های آن به اطراف پراکنده است .

گره :گره یا نقش گره در تذهیب عبارت است از نقشی منظم که بسیار دقیق رسم می شود. به عبارت دیگر طرحی است که با پیچشهای درهم و اشکالی گره مانند به یکدیگر متصل می شوند .
گاهی اوقات به محل اتصال قسمت ها ی مختلف یک طرح نیز گره می گویند.

تاج : طرحی است در بالای صفحه تذهیب که شکل تاج دارد و به گونه های مختلف است. از تمامی یا نیمی از طرح تاج در تزئین سر لوحه کتابها استفاده می شود.

نیم تاج : 2/1 تاج است که در یک صفحه طراحی می شود.

ترصیع : تر صیع در لغت به معنای گوهر نشاندن است.
در بعضی از کتابهای تذهیب ترصیع به معنای نشاندن جواهر در جای گل و بوته طرح تذهیب آمده است .
ولی ترصیع در تذهیب تزئینی است که دو سر لوح در بالا و پایین ، همراه با دو ستون تذهیب شده در چپ و راست و یک حاشیه کامل تذهیب شده دارد. این نوع تذهیب را ترصیع کامل می گویند.

3:

جلسه ی اول : سعی کنید شکل زیر رو با توجه به نسبت هایی که
خطوط قرمز شما رو راهنمایی می کنند ترسیم کنید.
لزوما نباید خیلی خوب و شبیه همین تصویر باشه ، چند بار تمرین
کنید و در ابعاد بزرگتر طوری که رسم اون براتون آسون باشه
ترسیمش کنین و بعد میتونین در همین جستار عکسش رو قرار بدین
تا اشکالات برطرف بشه.

آموزش هنر تـذهـیـب

4:

سلام..
من نستعلیق کار میکنم ، از انجا که در شهر ما تذهیب کسی کار نمیکند ، بندهمیخواستم این هنر را یاد بگیرم ، میخواستم راهنمایی بفرمایید ، اموزشگاه هم نیست که تذهیب درس بده..

5:

با سلام
پست شما ویرایش و شماره تلفن از پست حذف شد
دوستان اگه پست شمارو بخونن از طریق نقل قول بهتون پاسخ خواهند داد


6:

جلسه ی دوم
سعی کنید شکل زیر را بر روی کاغذ رسم کنید .
آموزش هنر تـذهـیـب
سپس کاغذ را از قسمت خط قرمز تا کرده و دوباره بر روی خطوطی که رسم کرده اید
با کمی فشار با مداد بکشید ، تای کاغذ را باز کرده و روی علامتی که طرف دیگر کاغذ افتاده است را با
مداد پررنگ کنید . مشاهده می کنید که شکل شما بصورت تصویر زیر در خواهد آمد.

آموزش هنر تـذهـیـب

7:

برای شروع کار تذهیب، کادرهایی را به صورت دایره، بیضی، مربع، مستطیل درمی آوریم و در ابتدا باید یک چهارم این کادرها را محاسبه بکنیم و این یک چهارم را به قطعات کوچک تر تقسیم کنیم. در مورد بیضی و مستطیل نمی توان این کار را کرد. زیرا این دو دارای دو کانون هستند.

یک قسمت از این دو را میتوان تقسیم کرد اما بقیه قمستها را باید دست گردان کرد و جای بیاندازیم و کم و زیاد بکنیم و این کار بوسیله دست انجام میشود، بخاطر همین به آن دستگردان می گویند.

در مستطیل ابتدا یک واگیره را ایجاد می کنیم که بتوانیم هم در طول و هم در عرض از آن استفاده کنیم. امااین واگیره ای در طول بیشتر تکرار می شود و در عرض کمتر. یک قسمت آن را که عبارت است از یک برگردان،می کشیم و آن را برمی گردانیم مثل یک واگیره درمی آوریم و آن واگیره ،احتیاجی به برگرداندن نیست. بلکه همان را انتقال می دهیم که اسم آن قسمت واگیره میشود.


8:

روش انتقال

روش انتقال طرح به این صورت است که ابتدا طرحی روی یک کاغذ پوستی انداخته می شود و به صورت سوراخ، سوراخ های کوچک در اندازه های مرتب در کنار هم ایجاد می شوند تا بتوانیم به وسیله گرده زغال یا رنگ، طرح را روی کاغذ منتقل کنیم و با مداد روی گرده ها می كشیم و بقیه طرح را با یک دستمال پاک می كنیم. مداد نباید خیلی پررنگ باشد ومی توان از مداد 2یا4 h استفاده کرد.

* روش دیگر انتقال به این صورت است که بوسیله کاغذپوستی،طرح را به صورت یک چهارم تکرار می کنیم و بعدآن طرح را با حاشیه، گونیامی کنیم و طرح را مجدداً روی آن پیاده می کنیم و این طرح را بوسیله قلم و مرکب قهوه ای رنگ به صورت خیلی کمرنگ مجدداً پیاده میکنیم که مداد را از روی تمام فضا پاک کنیم، چون چربی مداد مانع از نشستن طلا و رنگ بر روی بوم میشود.

* روش دیگر انتقال روش کاغذ کایت است. یک چهارم طرح را بر روی کاغذ کایت می اندازیم و آن رابر روی بوم ثابت می کنیم و بوسیله مهره که سنگ عقیق است به آرامی بر روی تمام فضا می کشیم، این روش سرعت بیشتری دارد و باید این طرح خیلی ملایم قلم گیری قهوه ای بشود و باید مواظب باشیم که دستمان روی طرح نرود چون با خودش طرح را بلند می کند.

9:

بوم سازی

یکی از عمده ترین کار تذهیب بوم سازی است. زیرا مقوایی که ما برای این کار انتخاب می کنیم، ممکن است بافت خوبی نداشته باشد و یا اینکه رنگ و طلا را نتواند روی خود جذب کند. بنابراین ما خودمان، نشاسته را آب می زنیم و آن را رقیق می کنیم و بوسیله یک دستمال که آن رابه نشاسته آغشته می کنیم ،دستمال را روی مقوا از چپ به راست و از راست به چپ تا پائین مقوا می کشیم و بعد دوباره به صورت از بالا به پائین روی مقوا این کار را تکرار می کنیم تا تمام سطح آغشته به این نشاسته شود.

این چسب وارد منافذ مقوا میشود و مقوا را سیر می کند تا حالت مکندگی نداشته باشد، که اگر احیاناً یکی از رنگها، دارای چسب کمتری بود، بتواند روی مقوا نگهداشته شود. و برای اینکه سفیدی مقوا را از بین ببریم و مقوای رنگی داشته باشیم میتوانیم به جای آب از چای و یا گل گاوزبان و رنگ پوست بادمجان، برای رقیق کردن نشاسته استفاده کنیم. بعداز اینکه این عمل را انجام دادیم ممکن است مقوا حالت انحنا پیدا بکند، بنابراین باید کمی صبر کنیم تا مقوا دو نم شود یا به اصطلاح کمی خشک شود و بعد چندتا کتاب بر روی آن قرار می دهیم تا صاف شود.

بعداز اینکه صاف شد و خشک شد، برای کادربندی اقدام می کنیم، مقوا را کاملاً کادربندی می کنیم و بعد کارمان را که کاملاً گونیا درست کردیم، تقسیم بندی می کنیم و نسبت به تقسیم بندیها طرحی را درنظر می گیریم و طراحی می کنیم یک قسمت از طراحی که انجام شد، که اصطلاحاً به آن «یک برگردان» می گویند را برمی گردانیم و به صورت واگیره درمی آوریم و آن واگیره دیگر احتیاج به برگردان ندارد و کاملاً تکرار و منتقل میشود. حال خطوط مدادی را با قلم تذهیب قهوه ای می كنیم و سپس رنگ مداد را پاک می کنیم و بعد رنگ آمیزی کار را شروع می کنیم. می توانیم برای ایجاد سایه، روشن رنگها را با هم ترکیب کنیم.

10:

طراحی به روش یک چهارم و قلم گیری قهوه ای:

طرح به صورت یک واگیره تکرار میشود و به طور یک چهارم بر روی کاغذ ما قرار می گیرد و به وسیله گرده زغال بر روی کاغذ منتقل میشود و مدادگیری می شود و بعد به صورت آرام بقیه گرده را به وسیله یک دستمال پاک می کنیم و بعداز آن قلم گیری قهوه ای را شروع می کنیم و این کار باید به صورت آرام انجام شود که کاملاً روی خطوط باشد و از آن بیرون نزند و همچنین دستمان نباید روی طرح قرار گیرد چون طرح بلند می شود. بعداز قلم گیری قهوه ای با پاک کن، مدادها را پاک می کنیم و بعداز این کار، طلاکاری شروع می شود دراینجا قلم طلاکاری را برمی داریم که ضخیم تر است و نوک آن کاملاً گرد است تا بتواند فضای بیشتری را برای ما پوشش بدهد. طلاکاری نباید ضخیم باشد و نباید طوری باشدكه سفیدی کار پیدا شود. ما می توانیم علاوه بر بند اسلیمی،بند خطایی راهم ازطلا بگیریم و یا اینکه بند خطایی را رنگی کنیم.

ساقه های خطایی می بایست رنگی شوند، این ساقه ها میتوانند برگ گل باشند، فضای وسط گل باشند، برگهایی که از ساقه بیرون زده باشند. گل ها و برگ ها و چیزهایی که روی ساقه می نشیند میتواند رنگهای مختلفی را به خود بگیرد.



رنگها دو نوع دارند: رنگهای جسمی و روحی.
رنگهای جسمی: رنگهایی هستند که کاملاً پوشش می دهند و سطح کاغذ را پر می کنند.

رنگهای روحی: رنگهایی هستند که حالت جسمی ندارند و کاملاً شفاف هستند و فضای رنگی ملایمی را ایجاد می کنند و به هیچ عنوان حالت پوششی ندارند.

در گل های خطایی ما می توانیم از هر دو روش استفاده کنیم. برای رنگ کردن، ما می توانیم از یک رنگ واحد استفاده کنیم و یا از مخلوط چندرنگ استفاده کنیم.

11:

روش های ساخت وساز گل

دراین روش از رنگ های جسمی که بتواند پوشش خوبی به کارمان بدهد، استفاده می کنیم و سطح گلبرگمان را با آن پر می کنیم. تنوع رنگ در گلبرگ ها بسیار مهم است و ما از سایه روشن دراین کار استفاده می کنیم و در جایی که یک رنگ سرد استفاده شد، در کنار آن یک رنگ گرم را قرار می دهیم. سپس برای پرداز ،از قلم این کار استفاده می کنیم که نه گرد باشد و نه باریک. ایجاد نقطه های تیره وایجاد خطهای روشن را در انتها پرداز می گویند.

یکی دیگر از روشهای رنگ کردن گل ها، دورنگ کردن گل ها یا شستن رنگها داخل همدیگر است که از آبرنگ و از رنگهای متضاد هم استفاده می کنیم. یعنی اگر یک آبی تیره را در ابتدای کار قرار می دهیم، یک رنگ روشن را در نقطه مقابل قرار می دهیم و این دورنگ را داخل همدیگر خرکت می دهیم و به آرامی می شوییم در وسط رنگ حد واسط را داریم که ترکیبی از دو رنگ می باشد. این روش در کارهایی که فضای زیادی دارند بسیار مناسب است.

روش پرداز در زمینه های کوچک با نقاط ظریف بسیار مناسب است.

بعداز رنگ کاری: نوبت به قلم گیری مشکی میرسد که تمام فضای دور کار را مشکی می کنیم، برای این کار نیاز به مرکب و قلم موی مناسب داریم که معمولاً دست ساز و ایرانی است. مرکب هم باید بسیار شفاف باشد و حرکت نرمی داشته باشد ودست ساز ومخصوص کار تذهیب باشد. قلم معمولاً از موی گربه و سمور است.



12:

قلم گیری مشکی و پوشش فضای زمینه با رنگ های جسمی:
در قلم گیری مرکب راهم می زنیم وبه آب آغشته می کنیم و کاملاً تنظیم می کنیم وبه صورت آرام دورگیری می کنیم. قلم گیری خاصیت های بسیار دارد. اول اینکه تمام گلبرگ هایی که کشیده ایم واسلیمی ها را تیره تر می کند. دوم اینکه مثل دیواری عمل می کند که از داخل شدن رنگ زمینه به رنگهایی که در فوم ها استفاده میشودممانعت می كند. این کار باید یکدست و ظریف انجام شود. این کار باید در کمال آرامش انجام شود. این کار نباید بخش بخش و بریده شود تا فضای داخل گل ها کاملاً دیده شود. آب قلم باید کاملاً گرفته شود تا باعث نشود رنگها در داخل هم قاطی شوند.

پس از قلم گیری، نوبت به رنگ های زمینه ای می رسد که رنگ های جسمی هستندکه در کنار قلم گیری می آیند و نمی توانیم از رنگ های آبرنگ استفاده کنیم. در کار تذهیب معمولاً از رنگ خام استفاده نمی شود و معمولاً از رنگ های ترکیبی استفاده می شود که بر روی بوم می نشینند. دربیشترموارد در رنگ های ترکیبی از رن گهای طلا و لاجورد استفاده می شود و در کنار آن ها رنگ های قرمز، سبز، نارنجی و رنگ های متنوع دیگر به صورت جزیی در کنار کار می نشینند. اما امروزه از تمام رنگ ها، برای زمینه استفاده میشود برای رنگ کردن زمینه بایدیکسری خصوصیت ازرنگ هابدانیم،مثل جنس رنگها، خصوصیت رنگها و ترکیب رنگها.

13:

رنگ آمیزی ترنج:
یک رنگ جسمی سرد در کنار رنگ جسمی گرم قرار می گیرد، تا کار، تنوع خوبی را پیدا کند. رنگ نباید سفت و رقیق باشد و رنگ سرد باید از کنار قلم گیری انجام شود که داخل رنگ مشکی شود. رنگهایی که استفاده می شود اگر بر روی کاغذ تیره باشد، تیره تر می شود و اگر بر روی کاغذ روشن باشد، روشن تر می شود.

برای ادامه کار باید یکسری فرم های ظریف و ریز هندسی که به صورت قطعات کوچک و ساده در بالای سر ترنج های اسلیمی قرار می گیرد و به آن شرفه می گویندراایجادكردکه این شرفه، اتصال بین فضای رنگی و سفیدی کاغذ است.

شرفه انواع مختلف دارند، خطی ـ فضای پری از ترنج ها باشند.

14:

قلم جدول:
قلم جدول، ابزاری هست کاملاً تخصصی برای اینکه ما یک حاشیه نازکی از کار را تفکیک کنیم و آن فضا را به واسطه رنگ های مختلف به وسیله قلم جدول رنگ های مختلف قرار دهیم، یا اینکه فضایی را آماده سازیم برای اینکه نقوش کاملاً ظریف و هندسی گروه بر روی آنها کاملاً نقش ببندد تا یک فضای متنوع از حاشیه مان تفکیک کنیم و به داخل اثر بپردازیم. این حاشیه را که به طور نازک از فضا ایجاد می کنیم، معمولاً در ارتباط با قطر طرح حاشیه مان است.

قلم جدول ابزاری است که دوشاخه می باشد و دارای شیاری بر روی آن است که رنگ را در داخل آن می ریزیم و بوسیله پیچی که در کنار آن است، آن فضا را می بندیم و به صورت خطوط نازک و مویی آن رنگ حرکت می کند و به صورت خط صاف در طرفین حاشیه قرار می گیرد. این کار را می توانیم بوسیله طلا یا رنگهای مختلف انجام دهیم. غلظت رنگی که در داخل قلم جدول می ریزیم بسیار مهم است، نه باید خیلی رقیق باشد که به بیرون شره کند و یا اینکه سفت نباشد که از قلم بیرون نیاید.

وقتی میخواهیم با قلم کار کنیم خط کش را به صورت برعکس بر روی کار می گیریم وقلم جدول را می کشیم تا رنگ کشیده شود، برای ضخامت رنگ می توانیم پیچ قلم جدول را سفت و شل کنیم.

پس از انجام کار و اتمام آن ما کار را در داخل قاب قرار می دهیم و برای اینکه اثر ما در قاب خراب نشود یعنی شیشه قاب با رنگ ها تماس پیدا نکند، یک مقوای حاشیه ای درست می کنیم. به این گونه که یک مقوایی که ارتفاع مناسبی داشته باشد و در حد 2یا3 میلیمتر باشد را انتخاب می کنیم و به یک فاصله معینی به دلخواه ،از اثرمان فاصله می دهیم (کادری را که تهیه کردیم) و قطعه داخل مقوا را می بریم . این کار باعث میشود، اثر ما تا سالیان سال سالم و زیبا بماند.





 اين مطلب بدون دخالت انساني عينا از اين آدرس کپي شده و تمامي مسوليت آن با ناشر اصلي است.

جنگلهای آمازون
زیباترین دریاچه جهان
زیباترین طاووس جهان
تصاویر زمستانی
خواص اسطوخودوس + عکس های دیدنی از مزرعه اسطوخودوس
خیلی زیباست ! ارزش داره ببینی

قشنگترین فیلم ها
معرفی فیلم
اخبار سينمايي!!!
پاتوق نقد ( خط ویـژه )
امپراطوردریا
یافتن اسم فیلم
*