معنی واژه " پان " چیست ؟


معنی واژه " پان " چیست ؟



معنی واژه " پان " چیست ؟
بادرود خدمت دوستان
اغلب ما از بدو ورود به دنیای مجازی مخصوصا درتالارهای تاریخی واژه پرمصرف "پان "را بیشتر از هر کلمه ای مشاهده میکنیم که هرکسی برترکش کمانش نهاده وبردیگری پرتاب میکند ...
وتاکنون کسی را مشاهده ننموده ایم که جسورانه بر"پان " بودن خود معترف باشد واغلب با منفوریت آن به نحوی تلاش نموده که خود را از این اتهام مبری کند ...
اکنون برای من به مانند اغلب کاربران این مسئله جای سوال وابهام دارد که تعریف دقیق "پان " چیست ؟
وبرای اینکه به این اتهام افکنی پایان داده شود بیائید تا با همفکری مشارکت یک تعریف درست از آن ارائه وجمعبندی کنیم وبا تعیین مرزبندی درست وشفاف به این اتهام زنی فیصله دهیم ...
دراینجا از دوستان اندیشمند وعلاقه مند تقاضا دارم هرکسی استنباط وبرداشت خود را از این واژه پرمصرف ارائه دهد تا با استخراج دقیق مفهوم این کلمه بتوانیم به اشتراک نظر واحدی برسیم



بهترین تک تیرانداز تاریخ ایران را بشناسید...

1:

از لحاظ لغوی پان یعنی همه!


پان‌ترکیسم، مسلک دروغ و فریب

2:

درود ؛

پان در اساطیر یونان رب النوع چوپانان ، حیات وحش و طبیعت بود
خیلیم بی ریخت بود
====
همون طور که دوست عزیز بالایی اشاره کرد پان یک پیش واژه ی جمعی گراست ،استفاده شده در واژگان لاتینی مثل پانتئیست ، پانتئون
ولی گویا وقتی جلوی یه واژه ی خاص مثل یک ملیت برنامه میگیره وضعیت برعکس میشه !

ایران گرا ، عرب گرا ، ترک گرا ..


پاسخ به شبه هات در مورد کوروش هخامنشی :شاه جهان
درست نمیدونم


شما احتمالا نژادپرست هستید

3:

پان به عنوان ملیگرایانه به عقیده ای فرموده میشود که خواهان اتحاد قوم یا نژاد خاصی زیر یک پرچم باشد.
معمولا این جنبش ها خشونت زیادی به بار آوردند مثل نسل کشی ارامنه و کرد ها و هلوکاست یهودیان


چگونگی راه یافتن زبان ترکی به آذربایجان

4:

ممنون
ولی اینُ خودمم فرمودم :دی


هویت عثمانی: ترک، مسلمان یا رومی؟ چرایی پیدایش ترک در عثمانی !

5:

مثلا اگر فامیلی من توتی! باشه

به فامیل هام چه در تهران؛ چه در عراق ! چه در ترکیه و افغانستان

میگم پان !

ولکن!

یه عده هستند؛ که هویتی ندارند !

و مثلا فامیلی اشان غضنفر هست

و به فامیلای من ؛ به من !

میگن پان غضنفر !


یکی از مشهورترین عکس های جنایی تاریخ

6:

پان یعنی همه یک کلمه ی لاتینیه که بعد وارد زبان انگلیسی هم شده

حس ناسیونالیستی با "پان" فرق داره.


بریتانیایی که تا ابد دست از استعمار بر نمی دارد
بهتر بود هستارتر یه سؤال از کاربرا می پرسید.

تفاوت "حس ناسیونالیستی" با "پان" چیه؟
گروه های پان نژاد پرست اند، معتقد اند که باید همه زبان و فرهتگ اونا رو قبول کنن.

مثل المان نازی، مثل ترکهای ترکیه که معتقد بودن کردها، ارامنه، یونانی ها و آشوری ها باید ترکی حرف بزنن معتقد بودن به جز ترک زبانها باید بقیه نابود بشن! پان خطرناکه، حاصل پان بازی کشته شدن ۷۰-۸۰ میلیون نفر در جنگ جهانی دوم و فاجعهی "کشتار سفید" بود.

اما حس ناسیونالیستی یعنی تعصب به زبان و فرهنگ بدون چشم داشت به سرزمین کس دیگه ای
اگه یک ترک یا کرد یا عرب نسبت به زبان و هویتش متعصب باشه، پان نیست.
ولی وقتی شروع به جعل تاریخ کرد، تاریخ دیگر اقوام رو دزدید، به هویت ملتهای دیگه توهین کرد و حس الاغانه ی هستیلاگری درش بود این یک پانه!

7:

درود وتشکر از دوستانی که دراین فرمودگو مشارکت کردند
درتکمیل نقطه نظرات دوستان ابتدا برای آشنائی بیشتر با معنی این واژه مطالبی را که از سایت های دیگر جمع آوری نموده ام که سپس طرح سعی میکنیم فرمودگو را با عمق بیشتری تداوم دهیم ومواضع خود راروشن مائیم
انواع پان ها :
پ
ان آفریکانیسم
مسلکی که هدف اون نجات سیاه پوستان از تسلط بیگانگان و تامین آزادی اونان هست .
پان آمریکانیسم
نظریه ای که در اواخر قرن نوزدهم به وسیله کشورهای متحد آمریکای شمالی و با سیاست معروف [ مونرو ] پیدا شد و منظور از اون وحدت افتصادی در قاره آمریکا بود ولی بدبینی شدید جمهوری های آمریکای جنوبی مانع پیشرفت این فکر بوده و هست .
پان اسلامیسم
عقیده سیاسی مبتنی بر اتحاد کلیه ممالک اسلامی .
پان اسلاویست
( صفت ) اونکه پیرو مکتب پان اسلاویسم هست.
پان اسلاویسم
عقیده ساسی مبتنی بر اتحاد کلیه ملل اسلاو.
عقیده سیاسی اتحاد ملل اسلاو
پان ایرانیست
( صفت ) اونکه پیرومسلک بان ایرانیسم هست .
پان ایرانیسم
عقیده سیاسی مبتنی بر اتحاد کلیه اقوام و نژادهای ایرانی .
پان ایسلامیسم
عقیده اتحاد اسلامی
پان تورکیسم
عقیده سیاسی مبتنی بر اتحاد کلیه اقوام و ملل ترک نژاد ساکن اتحاد جماهیر شوروی .

توضیح این مسلک را با پان تورانیسم نباید اشتباه کرد.
و...

حال باتوجه به معنی لغوی اون دوستانیکه عموما دیگری را "پان " بودن مجکوم میکند با تشریح نظرات خود دراین مورد مرزبندی فکری خود را مشخص نمايند ...
شاید با دقت نظر وزیرروئی تفکرات خود با این بحث چالشی متوجه باشیم که ما نیز خود دردام همین پان گرفتاریم

8:

بادرود
ضمن سپاس از دقت نظر شما ...اما به نظر میرسد اون مفهومی که شما از اون تعریف میکنید حس ناسیونالیستی افراطی هست که بدان ناسیونال شوینیست اطلاق میشود
تعریف این مفهوم از ویکی پدیا
شوونیسم (به فرانسوی: Chauvinisme) در معنای اصلی و ابتدایی اون، یک نوع میهن‌پرستی افراطی و ستیزه‌جو، و یک ایمان کور به برتری و شکوه ملی هست.[۱] با بسط معنا، شوونیسم طرفداری مفرط و غیرعقلانی به نام هر گروهی که کسی عضو اون هست را شامل می‌شود، به خصوص هر وقت این طرفداری، همراه با کینه و بداندیشی نسبت به گروه رقیب باشد.


9:

بادرود مجدد
اینکه دریک مقطعی از تاریخ جامعه انسانی هموقت با نشوونمو بورژوازی نوپا فرهنگ نژادپرستی دراغلب کشورهای جهان گسترش یافت بطوریکه نمودهای اون از فرانسه وقت ناپلئون وسپس اوج اون درآلمان نازی وبه همین ترتیب درعثمانیهای آتاتورک ونیز درایتالیا به محوریت موسولینی ونیز دراسپانیا فرانکو وهمچنین درژاپن و...

میتوان مشاهده نمود که درایران نیز رضاشاه تلاش داشت دراین عرصه برای خود جایگاهی پدید آورد وبه تدریج این حرکت درخاورمیانه وکشورهای دیگر نیزگسترش یافت که عبدالناصر با برافراشتن بیرق پان عربیسم واحزاب بعثی به این حرکت پیوستند ...
اگر دقت کنیم اغلب این حرکتهای ناسیونالیستی با محوریت فردی وبصورت ممالک هستبدادی اداره میشدند وقدرت طلبی دراین کشورهای دیکتاتورزده امری عالب بود ...
وعموم امت دراین رقابت قدرت بازیچه دست این خودکامگان که هرکدام برگی زنگین برجنایات های تاریخی اضافه نمودند ...


10:

با تشکر از تاپیک خوبتون.



این هم یک مورد دیگه از پان ها:


همه جنس خواه یا پان سکشوال

Pansexuality, or omnisexuality,[1] is sexual attraction, romantic love, or emotional
attraction toward people of any sex or gender identity.[2][3] Pansexual people may
refer to themselves as gender-blind, asserting that gender and sex are insignificant or
irrelevant in determining whether they will be sexually attracted to others.[4][5]

11:

درود
دقیقا همینطوره، قتل عام لیبی توسط ایتالیا، هستیلاگری فرانسه در الجزایر، جنگ جهانی دوم، فاجعه ی "کشتار سفید" توسط ترکها..
متأسفانه بشر (نه همه)هنوز به جایی نرسیده که بدونه زبان و قومیت تعیین نماينده ی برتری نیستن یعنی زبان و ملیت در ماهیت ذاتی خود، همگی یکی هستن و اینها مواردی هستن که در بدو تولد به شکل موروثی به انسانها می رسه,
همانگونه که امروز گروه های زیادی از انسانها به این نتیجه رسیدن که جنگ های دینی و مذهبی نشان از جهل مطلقه، روزی هم خواهد رسید که همه ی انسانها متوجه شوند جنگ های ملیتی هم فقط ناشی از جهل مطلق بودن...

چیزی که تو این تالار مشهوده یکی دعوای نژادیه و دوم حس هستیلاگری طرف سومه!

12:

درود بر شما اندیشمند گرامی،

پان را به اشتباه همه معنی کرده اند ولی همانطور که عنوان کردید یکی از معانی اون همه می باشد.

اما ریشه یابی این لغت به صورت زیر خواهد بود:

پان = فان = فن = پن = هوا = باد

از واژه پن در پنکه و فرم دیگرش یعنی فن که ارتباط مستقیم با باد و هوا دارد هستفاده شده هست.

Fan در گویش امروزین انگلیسی به عنوان طرفدار یا همان هوادار استفاده می شود.

حال حتی در فرمی متفاوت اونرا در فین هم که خارج کردن هوا از بینی با شدت، جهت خارج ساختن فضولات بینی هست می توانیم بیابیم که بیشتر مفهوم بخش دوم را با خود دارد تا عملی که صورت می پذیرد.

اما از چه روی معنی و مفهوم همه را بخود گرفته هست؟!

همانند مثالی که در ارتباط با فین آورده شد، هواداران جمع افرادی هستند که یک علاقه را دنبال می نمايند و این جمع به دلیل تعصباتی که معمولا دارند همه یا اکثریت را جزئی از خود و یا همراه خود می دانند.

حال ریشه یابی که برای -pan زبانشناسان صورت داده اند را نگاهی می کنیم:

From Ancient Greekπᾶν ‎(pân), neuter form of πᾶς ‎(pâs, “all, every

pâs = پس = فس


فس .

[ ف ِس س / ف ِ ] (اِ صوت ) نام آواز برآمدن بادی محبوس ، از شکاف یا سوراخی که یابد.

(یادداشت بخط مؤلف ).

|| آواز خفیف اخراج باد از مخرج انسان یا حیوانات.

حال واژه چس و فس را که همان Fart اینگلیسی باشد در زبان چینی نگاهی می کنیم:

= فانگ پی

که جزء اول اون به تنهایی صدای فا را می دهد و معنی آزاد کردن، انشاردادن و یا رها کردن را می دهد.



همه این موارد را در کنار هم بگذارید تا به Air/ایر یا همان هوا و آزاده/نجیب در زبان های آریایی برسید.


13:

درود
پس دوستان با این تعریفی که از واژه "پان " معمول ومرسوم هست :
وباردیگر اون را مجدا ذکر وتاکید میکنم ، به نظر کسانیکه تلاش مینمايند برحسب اشتراکات زبانی ویا نژادی ویا تاریخی وجغرافیائی روابط خود را تحکیم ورنگ ولعاب بیشتری بدهند به نظر موضوع منفی ومنفوری نیست وبه ظاهرا همه ما دراین راستا تلاش میکنیم وبه نوعی پان هستیم وبدین ترتیب نباید از اطلاق اون به خود اکراه کنیم
حال ترک زبان ها ویا فارس زبانها ویا کرد زبانها ویا عرب و...دیگر اقوام که به منظور حفظ هویت وپاسداری از فرهنگ وزیان خویش تلاش مینمايند امری هست نکوهیده وقابل افتخار وارزشمند ...
اما چیزی که ما از سقوط وتنزل بدان باید پرهیز کنیم بنابه تعریف وسابقه وتجربه مفهومی هست که بدان شوینیست ویا ملی گرائی افراطی اطلاق میشود وگاهی برخی از ما ناخواسته بدون اینکه متوجه باشیم دراین امر اونقدر افراط میکنیم که قومیت ها ملیت های دیگر را نادیده ومحقر تلقی میکنیم ودرشعائر قومی وملی با خود بینی مفرط سرمستانه گام برمیداریم ...
دراینجا تاکید میکنم تاوقتیکه ما احترام وارجمندی به دیگران اقوام را نیاموزیم وبه کار نبندیم نبایستی انتظار احترام متقابل را داشته باشیم وقدر مسلم هرگونه توهین ویا افراط گری میتواند واکنش متقابلی را باعث شود
ودامن زدن یه این امور میتواند همه ما را دریک مسیر کور وبی هدف ویک کل کل بی نتیجه بکشاند

14:

همه ما باید این نکته وحقیقت تجربه شده اجتماعی را مدنظر برنامه دهیم که دریک جامعه طبقاتی ونابرابر عموما دارنده قدرت سیاسی تلاش میکند که فرهنگ وهزمونی قومی خود را بردیگران تحمیل ودیکته کند وچه بسا با یک دست کردن اون هرچه بیشتر قلمرو قدرت خود رابا تمرکز بیشتری اداره کند.واین نگاه یکسویه با عث میشود امکانات رفاهی ویا ...

درحوزه مرکزی کشور عادلانه توزیع نگردد واغلب اطراف وحاشیه های از نظر توسعه به مراتب محرومیت بیشتری را درمقایسه با حوزه مرکزی تحمل نمايند ...
بنابراین بطور منطقی وواقع بینانه برای رسیدن به حقوق مدنی وقومی و...

لازم هست اولویت درسروسامان دادن به وضعیت نابرابر وتوزیع عادلانه قدرت متمرکز شویم زیرا درغیر اینصورت دریک بیراهه سراب گونه طی طریق خواهیم نمود ...
اما نکته قابل ابهام دراینجاست چرا دراین دهه ها موضوع قومی وملی اینقدر مورد توجه جوانان چه دراجتماع ویا دنیای مجازی شده هست این بازی ملی گرای وقومی گرائی را چه کسی بدست این جوانان مرزوبوم داده تا اینگونه دل مشغولی پیدانمايند واز یک سری حقایق غافل باشند ...
این مبارازان زیرپتوئی ملی گرائی تاکی میخواهند به این بازی بی حاصل پایان دهند وبه حقایق مسلم توجه نمايند ؟!
از کی هم علاقه مند وکارشناس تاریخ شده اند ودرتصاحب افتخارات تاریخی از سروکول هم بالا میروند ومدیحه سرائی مینمايند ؟!
چه دستهائی درورائی این توهمات ملی گرایانه تصننی براین تفرقه دامن میزند وبه دنبال اخذ چه نتیجه ای هستند ؟
حال عده ای حق به جانب جواب میدهند مگر دفاع از هویت وقومیت وزبان و...

امری ناپسند هست ؟واضافه کند میخواهم ریشه خود را بازیابم !!
جواب این هست که بله همه حق دارند ریشه تاریخی وقومی خود را بازیابند اما نه دریک فضای هیستریک ونه برای سرکوفت زدن به دیگری ونه ...


مضحک ترین اون تکاپوی های تاریخی وهویت یابی وقتی رخ میدهد که قوم گرای اذعان میکند سابقه من هزار سال هست ودیگری سابقه مثلا پانصد ساله وای دیرینه بودن یعنی افتخار وسرکوفت و...
ازکی دیرینه بودن مایه مباهات هست ونشانگر چه برتری ویا ویژگی میتواند باشد ؟!مهم این هست اکنون کجا هستی ؟ شاید برای عقده گشائی وفرار از تحقیر امروزی دربه در به دنبال هویت گمشده میگردیم تا به تعادل برسیم ....


15:

در کنار مباحث مطرح این روزها در تالار تاریخ و فرهنگ پیرامون بررسی تاریخ ایران باستان ، پرداختن به موضوع پان آریایی و احساسات حاصله از اون در اظهار انزجار از اعراب خالی از لطف نیست .

هدف از ترویج احساسات نژادپرستانه به سود کیست ؟

16:

به نظر خودم این مسئله توطئه ای از سوی کشور های فرامنطقه ای هست زیرا با نگاهی
به دهه 50 و 60 میلادی مشاهده میکنیم در منطقه خاورمیانه ناگهان پان اریایی در ایران ،
پان ترکیسم در ترکیه ، پان کردیسم ، پان عربیسم در عراق و مصر ، پان بلوچیسم در پاکستان
متولد میشود .



البته ممکنه توطئه ای هم نباشد باتوجه به سابقه حضور هستعمار انگلستان و فرانسه در منطقه
ممکن هست حس سرکوب شده ملی گرایی برخی ملت ها در قالب افراطی ان و به صورت پان
و نژادپرستی ظهور پیدا کرده باشد .

معقتدم سپس افریقا ، خاورمیانه دومین قربانی هستعمار هست.
به هر حال هر قومی به داشتن کشور و پرچم و دولت افتخار میکند حال در خاورمیانه ده ها سال امت این بخش از جهان
از داشتن دولت و ملت و کشوری مستقل محروم بوده اند (که البته مانند فلسطینی ها همچنان محروم از این حق مسلم هستند )
اما در کشور هایی مانند ایران و ترکیه در حوزه تفکرات نژادپرستانه ، ردپای هستعمار و تفکرات اسعتماری بیشتر مشاهده میشود .


17:

سلام آوینی


یک عده هستند مثلا در شبکه های ماهواره ای که کارشان سو هستفاده از ملی گرایی هست برای اهداف خاص خودشان .



از طرف دیگر ، عده ای هم هستند که کارشان تحقیقاتی هست و منظورشان از " ایران بزرگ " ، تنها مرزهای سیاسی فعلی ایران نیست و در علم ایران شناسی ، منظور از ایران بزرگ ، فلات ایران هست .

یعنی یک موزاییک بزرگ تاریخی و فرهنگی تا به سمرقند و بخارا ...

.

یعنی اقوامی که فرهنگشان و زبانشان در دسته ایرانی برنامه داشته هست ، از عهد باستان تا به امروز .



دسته اول که کارشان نداریم ، چون کارشان فقط بهره وری های سیاسی هست .




دسته دوم که حساب شان جداست ، جزو پان ها برنامه نمی گیرند ، چون در این صورت باید تمامی زبان شناسان و ایران شناسان بزرگ ایران و جهان را پان نامید ( که البته عده ای نادان اینکار را می نمايند ! )

18:

سلام

مراد بنده این نبود که به محققان و تاریخ پژوهان بگوئیم نژادپرست ، خیر عده ای موافق و مخالف به قصد رهیافت به حقیقت با هم مباحثه مینمايند و حاصل تحقیقات و اندیشه هایشان را در معرض قضاوت منتقدین برنامه میدهند نه به موافقان میگوئیم پان طلب و نه به مخالفان میگوئیم عرب پرست وطن فروش !!! اما در این میان جهالت و یا اغراض برخی موجب میشود فلان نژاد برتر و دیگری پست تر معرفی شود .

شایسته یک محقق نیست که درگیر این موضوعات کودکانه شود بلکه هدف تنها و تنها باید یافتن حقیقت باشد .

قصد بنده هم از آپ کردن این جستار بررسی علل و ریشه های بیزاری از نژادهای دیگر و خودبرتربینی به هستناد اسناد و مشاهدات و تجربیات هست.


19:


درود بر شما


نژاد برتر وجود ندارد .

ولی بر خلاف فرموده های متعصبان نژاد پرست ، حجاز از تمدنی پست برخوردار نبوده هست که بخواهیم از این حیث خودمان را برتر بدانیم .

حداقل در عهد نخست ظهور اسلام ، مکه و مدینه با جهان رومی ( سوریه ) ، حبشه و دیگر تمدن های پیشرفته ، ارتباط تجاری و اقتصادی و مبادلات فرهنگی داشته هست .



اطلاق نام " عرب پرست وطن فروش " به یک شخص ، نشان از این دارد که طرف مقابل ، " نان به نرخ روز خور " هست و بدین دلیل ، با فرهنگ و پیشینه ی خودش دشمنی دارد که نمونه هایشان در فاروم های اينترنتي زیاد دیده می شوند .

و دلیل اطلاق نام به این دسته نان به نرخ روز خوران ، بیشتر این هست .


20:

درود بر شما
کاملا صحیح فرمودید
تقریبا همه معنی پان را می دانیم
بهتر هست بگردیم و ببینیم چگونه باید ریشه های " پان" که یک تفکر ضد بشری و تفکری بدوی و مضحک هست را خشکاند؟!!

21:

بادرود خدمت دوستان حاضر دراین مبحث ...
اگرتاریخ گذشته ملیتها را ورق بزنیم هرقوم وملیتی دردوره ای معینی اون هم تابع شرایط خاص توانسته افول ونزول یابد ویا دراثر تصادمات وبرخوردها ازسایر تمدنها متاثر شده وهمچنین درشکل غالب ومغلوب برنامه گیرد اما همه اینها بیانگربرتری قومی ونژادی نیست ...
اما این نکته را نیز باید درنظر گرفت که بخاطر خوی تسلط گری وگسترش دامنه قدرت ،اغلب تمدنها سایر سرزمینها را موردتهاجم برنامه داده وبه غارت منابع اونان اقدام نموده وامتان سرزمینهای شکست خورده ازطرف فاتحین مورد ستم برنامه میدادند که نمونه اون امپراطوریهای ثبت شده درتاریخ که گاهی برحسب علائق ما ازاون به افتخار یاد میشود که با حس تسلط طلبی ما هم راستا شده ومورد تمجید برنامه میگیرد وتحت تاثیر همین خصلت واحیای اون وقتیکه شرایط وموقعیت ایجاب میکند %د تحقیر اقوام ضعیف برمی آئیم ...
متاسفانه این ویژگی قدرتهای مرکزی هست که عموما حضور و وجود سایر اقوام را نیز به سختی میپذیرند وبه اشکال مختلف %د نابودی وشرایط اضمحلال اونان را بوجود می آورند وبه نوعی جنگ قومیتی را تشدید مینمايند
درمقابل گاهی جنبش های هستقلال طلبانه را نیز که باتقویت هویت ملی شکل میگیرد ودرتلاش هست تا از یوغ قدرتهای تسلط گر رهائی یابد را نیز نباید فراموش کرد ...
بنابراین دراین آشفته بازار مجادله قوم گرائی باید متوجه باشیم که مورد سواستفاده باندهای قدرتی که %د گسترش ویا کسب قدرت هستند ،نباشیم ودرعین حال دفاع از حقوق قوم های ستمدیده نیز رافراموش نکنیم


70 out of 100 based on 50 user ratings 250 reviews