ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد 



x

ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد



قابل توجه پان ترک ها؛ گفتگو با نماینده ی اردبیل
سخنان رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی
شما به دولت تدبیر و امید چه نمره ای می دهید؟
حقوق قالیباف و همسرش چقدر است ؟
نیروی نظامی را کنار بگذاریم تا پیشرفت کنیم!/ در سال ۹۶ به انقلاب انتخاباتی نیازمندیم
اظهارات منفی حسن عباسی درباره ارتش

يهوديت و صهيونيسم
تاثيرات مثبت يا منفي طرح هدفمند كردن يارانه ها
ستاد انتخاباتی دکتر سعید جلیلی
لطفا دیگر نگویید«مرگ بر آمریکا»!
آمریکا در حال فروپاشی است
ایا دین از سیاست باید جدا باشد؟ چرا؟!
حمایت از ما | مشهدهاست
`

ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد




ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد
مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که ایران در حال ساخت نمونه‌ای از یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی در نزدیک شهر بندرعباس در خلیج فارس است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سه مقام دولت آمریکا گفتند که تهران روند این ساخت و ساز "عجیب" در نزدیک بندرعباس در خلیج فارس را پنهان نکرده است و تصاویر گرفته شده از ماهواره‌ها، این کشتی را نشان می دهد که اندک اندک درحال شکل گیری است و شبیه ناوهواپیمابر آمریکا از نوع نیمیتز است.

برخی مقامات در وزارت دفاع آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفتند: معتقدیم که ایرانی ها تلاش می کنند از این راه، کار تبلیغاتی بکنند و این امر عجیب است. نمی دانیم ایران از طریق ساخت این کشتی بدنبال چیست؟

این مسئولان با این حال تاکید کردند: این نمونه یک ناوهواپیمابر درحال کار نیست یا سیستم محرکه هسته ای ندارد. این کشتی اساسا یک شناور بزرگ است که به گونه ای تجهیز شده که شبیه ناوهواپیمابر باشد.

به گفته این مسئولان، تهران در گذشته نیز اقدام به ساخت کشتی ها برای تمرین های نظامی خود کرد و سپس تصاویر غرق شدن کشتی ها را با اصابت موشک ها در تلویزیون به نمایش گذاشت.

روزنامه نیویورک تایمز نخستین بار به نقل از برخی مسئولان آمریکایی از این پروژه جدید این خبر داد و این مسئولان آمریکایی پیش بینی کردند که تهران می خواهد با هدف تبلیغات نظامی یک ناوهواپیمابر ساختگی را جلوی دوربین های تلویزیون منفجر کند.

درهمین حال، شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا نیز گزارش داد: مسئولان آمریکایی گفتند که ایران درحال ساخت یک نمونه کپی از یک ناو هواپیمابر است.

برپایه این گزارش، این مسئولان آمریکایی در واشنگتن در زمینه اینکه این ناو، یک کشتی جنگی واقعی باشد یا ایران توانایی ساخت یک ناو هواپیمابر را داشته باشد، ابراز شک و تردید کردند.

شبکه سی ان ان نوشت: تصاویر ماهواره ای یک نمونه بزرگ از ناو نیمیتز سی وی ان 68 را نشان می دهد که روی عرشه آن به نظر هواپیماهای آمریکایی کپی شده وجود دارد و ساخت آن در نزدیک بندر عباس در جریان است.

برپایه این گزارش، ناو هواپیمابر ایران نسخه ای از ناو هواپیمابر نیمیتز سی وی ان 68 آمریکا است و حتی شماره همان ناو یعنی 68 را با خود دارد اما هدف از ساخت آن همچنان مبهم است.

برپایه این گزارش، مسئولان آمریکایی در اینکه این نمونه عملا یک ناو هواپیمابر باشد یا اینکه ایران قدرت فناوری ساخت یکی از آنها را داشته باشد، شک و تردید دارند.

ناوهواپیمابر نیمیتز سی وی ان 68 آمریکا با سوخت هسته ای کار می کند و ستون فقرات نیروی دریایی آمریکا و بزرگترین کشتی جنگی در جهان است.
منبع تابناک

03-22-2014


1:

بایاد آنکه کسی نشناختش و اما همهش از نامش سود بردند
ای دروغ گفتن اگر مالیات داشت ...............
شما ها آفتابه را خودتان بسازید باقی پیش کش.دستگاه و مولد آن آفتابه با مواد خوامش هزاران تن را مشغول کار میکنه.مردم را احمق گیر نیاورید ما دانا تر فهیم تر نجیب تر از آنی هستیم که دروهمتان نمیگنجد.




2:

.





احتمالا قصد دارند نوعی پدافند برای ناو های هواپیمایی بسازند و با این نمونه آنرا آزمایش کنند
این هم تصویر این سازه:
ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد






.

3:

بسم الله الرحمن الرحیم

4:

.





این نشان میدهد که ایران تا حد برای غربی ها حساسیت بر انگیز است و با چه دقتی در حال رصد هر متر مربع خاک ایران هستند (هیچکس تنها نیست)





.

5:

ایران تو ساخت یه ماشین استاندارد مونده


6:

مطمئنی؟
این ناوشکن رو خودم از نزدیک دیدم ، وقتی تو رستوران کار می کردم
براشون غذا میبردیم

صنایع دریایی شهید تمجیدی - بندرانزلی
{}
ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد

7:

آره جونم ،خیلی مطمئن هستم ،چون من هم زیر دریایش رو دیدم مال روس ها بود از کار افتاده که شد فرختن به اینا پوزش رو بدند
منتها تو رستوران کار تمی کردم ، تعمیرش میکردم

آخر هم یه رنگ خوشکل بش زدن هر کی میدید کف میکرد ،ولی اگر دو تا ترقه توش مینداختی
غرق میشد

8:

من این ناوشکن و یک ناوشکن دیگه رو که سال گذشته
به آب انداخته شد. از وقتی که تنها ورقه و اسکلت بودن هر روز میدیدم
و اگر با چشم خودم ساختنشون رو از ابتدا نمی دیدم این حرف رو نمی زدم.

9:

شما که از اول میدیدن بگو چقدر زمان برد ساختش ؟؟؟؟
چند بار جابه جا شد و از کجا فهمیدن ناو شکن است و ناو نیست یا کشتی باری

10:

فکر می کنم حدود پنج سالی زمان برد ، زمان دقیقش رو یادم نیست.
اینکه چند بار جا به جا شد رو من نمی دونم طبیعتا ، چون من تنها دوبار
در روز به اون محل می رفتم.
بعد از 25 سال زندگی در بندرانزلی حداقل فرق کشتی باری رو
با کشتی جنگی میدونم

ناوها خیلی بزرگتر و سنگین تر از ناوشکن ها هستن ، یکی از مزایای
ناوشکن ها اندازشون و قدرت مانور بالاشون هست.

11:


احتمالا همین الان هم جایی نشسته اند دارند به گزاره های ما نگاه می کند ...

12:

شما ۲ بار در روز میرفتین باز نمی دونین چند بار جابه جا شده ،میخواستین واسه فهمیدنش هر ساعت میرفتین
شما ۳ماه یک بار هم میرفتین میفهمیدن
اصلا ناو رو یک جا نمیسازن ، ۱۰ تا قسمت جدا جدا میسازند، میبرند تو اسکله مونتاژ میکنند.
محل ساخت و مونتاژ چند کیلومتر فاصله دارد

ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد

این ناوشکن ایران است ببین رفیق شما زمان ساخت ایران رو درست گفتید
ولی کشوری که واسه این ۵ سال زمان بزاره رو تا آخرش برو
این ناوشکن ساختش از یک کشتی توریستی هم راحتر هست واسه دیگران،
تازه این همون پراید خودمون هست که باش راه نرفتی ۱۰۰ تا عیب پیدا میکنه
دوباره ۲ سال میخوابه واسه تعمیر
بیشتر به درد عکس و تبلیغ میخوره

اون جماران هم کار روس بود
و .....

13:

شما با سوال جابجایی میخواید بگین که من دروغ می گم که به اونجا می رفتم
اون قسمت قرمز نوشتتون هم ناشی از نشناختن و ندیدن صنایع دریایی

بندرانزلی هست چون ساخت تمامی اجزا بدنه در همین محل صورت گرفت
در مورد طول زمان و .... هم من ادعایی نکردم که شما توضیح بدهید

14:

من غلط بکنم اینو بگم،شما درست میگید

15:

در اینجا با اشاره ای گذرا به زیرسامانه های ساخت داخل ناوهای نظامی به نمونه های کشتی های غول پیکر ساخته شده در کشور می پردازیم تا با معرفی توان متخصصان صنعت دریایی کشور در ساخت این رده از شناورها در واقع فاصله کشورمان تا ساخت یک ناو حامل هواگرد بررسی شود.

نکته ای که ذکر آن لازم به نظر می رسد این است که در روند تولید یک محصول، اولویت با تهیه تجهیزات از سازندگان مربوطه در اقصی نقاط دنیا در صورت عدم وجود تولید داخلی است زیرا برای تولید هر سامانه و زیرسامانه ای باید تمام هزینه های مربوط به مطالعات، تحقیقات، طراحی، نمونه سازی، آزمایش، رفع ایرادات و طراحی و آزمایش مجدد و در نهایت تولید انبوه را پرداخت.

با توجه به تحریم های شدید علیه کشورمان و از طرفی لزوم تأمین نیاز به محصولات مختلف، اقدام برای قطع یا کاهش وابستگی در این محصولات ضروری شده و پرداخت هزینه های فوق منطقی می شود. از اینرو بررسی توان داخلی در تولید بخش های مختلف یک ناو حامل هواگرد را مد نظر قرار داده ایم.

انواع تجهیزات مورد استفاده در یک شکتی جنگی مانند رادارهای مراقبت هوایی با بردها و قابلیت های مختلف و توانایی شناسایی اهداف با سطح مقطع راداری(RCS)کم، رادارهای سطحی، تجهیزات هدفیابی و هدفگیری اپتیکی و حرارتی دوربرد، سامانه های کنترل آتش، سامانه های هشدار دهنده راداری و لیزری، تجهیزات مخابراتی مجهز به قابلیت های جنگ الکترونیک، توپ های پدافند هوایی کوتاه برد دریایی(البته نه از نوع چند لوله چرخان) با قابلیت درگیر شدن با موشکها، موشک های دوش پرتاب حرارتی و میانبرد راداری، سامانه های جنگ الکترونیک، انواع فریب دهنده های راداری و حرارتی، سامان ههای مدیریت صحنه نبرد، انواع سامانه های مخابراتی و شناسایی زیرآبی و تجهیزات الکترونیکی و دیجیتال نمایش و رایانه های پرقدرت در کشور ساخته شده و روی شناورهای مختلف به کارگیری شده اند که بارزترین نمونه های آن ناوهای رزمی رده موج و سینا ساخت ایران، ناوهای رزمی رده الوند که پیش از انقلاب خریداری شده بودند، ناو دگرگون شده نقدی و ناو پشتیبانی غول پیکر خارک قابل رؤیت است.

ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد
ناوشکن(ناو محافظ) جماران ساخت ایران

به علاوه کار ساخت نسل جدیدی از رادارها با فناوری آرایه فازی، سامانه های جنگ الکترونیک جدید و همچنین سامانه پدافند هوایی کوتاه برد موشکی برای شناورهای نظامی کشورمان در حال پیگیری است.

بنابراین در زمینه زیرسامانه های دفاعی مورد نیاز برای یک ناو تقریباً همه موارد مورد نیاز با فناوری های بومی در دسترس است.

در زمینه تجهیزات نگهداری و تعمیر هواگردها، سوابق کشورمان پس از انقلاب اسلامی به نوعی در دنیا منحصر به فرد تلقی می شود زیرا در دل تحریم ها، نه تنها کار تعمیرات سبک و سنگین هواگردهای نظامی در کشور انجام می شود بلکه بسیاری از قطعات، زیرسامانه ها و تسلیحات مورد نیاز برای آنها نیز در کشور به تولید رسیده است. بنابراین امکان پشتیبانی فنی از هواگردها در ناوهای حامل هواگرد نیز برای کشورمان به راحتی قابل ایجاد است.

البته تولید هواگرد کامل در کشورمان تاکنون محدودیت هایی داشته و هر چند هواپیمای سرنشین دار رزمی قابل به کارگیری روی ناوها در ایران موجود نیست اما در زمینه پهپادهای رزمی و همچنین بالگردها وضعیت خوبی وجود دارد به طوریکه علاوه بر پهپاد رزمی کرار که تولید شده، دست کم دو نوع بالگرد نیز در مراحل تولید قرار دارند که یکی از نوع تهاجمی بر اساس بالگرد کبرا و دیگری از نوع ترابری است که در گزارش مستقلی به این بالگرد ترابری خواهیم پرداخت.

صنعت دفاعی کشورمان در زمنیه پهپادهای شناسایی، امروز به حد بلوغ رسیده و انواع این پرنده های بدون سرنشین با برد، سقف پرواز و مداومت پروازی های مختلف با قابلیت فعالیت در شب و روز، امکان استفاده به عنوان سکوی دیده بانی هوایی برای هدفگیری و اصلاح آتش و البته با سطح مقطع راداری بسیار پائین ساخته و به کار گرفته شده اند که سوابق پروازی آنها روی ناوهای جنگی آمریکا بارها نمایش داده شده است.

ساخت پیشرانه اتمی برای کشتی ها در کشورمان دارای سابقه ای نیست ولی تلاش های گستره ای در کشور برای ساخت پیشرانه های دیزلی دریایی صورت گرفته که نمونه هایی از آن نیز به تولید رسیده است. هر چند این نمونه ها از نظر توان تولیدی با موتورهای بزرگ ناوهای حامل هواگرد قابل مقایسه نیستند اما نشان دهنده وجود دانش طراحی این نوع پیشران هستند بنابراین در صورت عدم تأمین و خرید موتورهای دریایی از سازندگان خارج نیاز به تولید موتورهای دیزل شناورهای بزرگ نیاز نیست کار از ابتدا آغاز شود و تجربیات ارزنده ای در این زمینه در کشور موجود است.

بعلاوه توان متخصصان کشورمان در تعمیر موتورهای دریایی بسیار بالا بوده و حتی برای کشتی های غیرنظامی سفارش ها و مراجعات کشتی های خارجی نیز در کارنامه صنعت دریایی کشورمان وجود دارد و یکی از منابع درآمدی سالیانه این صنعت محسوب می شود.

اما کشتی اقیانوس پیمای رده ایران-اراک و نفتکش های رده افراماکس دو محصول صنعت دریایی کشورمان در عرصه کشتی های غول پیکر هستند که می توانند گام بزرگی در رسیدن به توان طراحی و تولید ناوهای متوسط و بزرگ حامل هواگرد باشند. کشتی های کانتینربر و اقیانوس پیمای رده ایران-اراک به عنوان بزرگترین کشتی ایرانی در سال 1388 به بهره برداری رسید. این کشتی 185 متر طول، 30 متر عرض، 18 متر ارتفاع دارد. جرم آن بدون بار بیش از 7هزار تن بوده و توانایی حمل 30هزار تن بار معادل 2200 کانتیر را دارد. بنابراین بیشینه جرم این کشتی دست کم 37هزار تن است.

ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد
کشتی کانتینربر ایران-اراک

موتور این کشتی بالغ بر 16هزار و 700 کیلووات معادل 22386 اسب بخار توان داشته و این کشتی را به سرعت بیشینه 39.78 کیلومتر بر ساعت می رساند. ایران-اراک قادر است به مدت 25 روز بدون وقفه به دریانوردی بپردازد که در صورت حرکت با دوسوم سرعت نهایی به برد بیش از 15900 کیلومتر می رسد. هزینه ساخت هر فروند از این کشتی در سال بهره برداری آن حدود 32 میلیون دلار اعلام شده بود.

مقایسه مشخصات ایران-اراک با ناوهای معرفی شده در جدول های فوق این نتیجه را حاصل می کند که این کشتی از نظر ابعاد هم رده نمونه های کوچک این ناوها است هر چند که سرعت کمتر ولی تناژ بالاتری دارد.

با اختصاص بخشی از فضای بسیار زیاد این کشتی برای حمل سوخت بیشتر، برد عملیاتی این کشتی نیز بیشتر شده و برای مأموریت های فرامنطقه ای فعلی نیروی دریایی قابل اتکا خواهد بود.

طی هفته های گذشته بزرگترین کشتی ساخت کشورمان که یک نفتکش از رده افراماکس است به آب انداخته شد. برنامه ساخت 4 نفتکش افراماکس که در رده چهارم از نظر حجم بار در بین نفتکش ها قرار می گیرند به سفارش کشور ونزوئلا و در اردیبهشت سال 1389 وارد مرحله عملی شد. پس از گذشت حدود 2 سال اولین فروند از آنها به مراحل نهایی ساخت رسیده و برای آزمایشات دریایی آماده می شود.

این نفتکش که در طراحی و ساخت اولین فروند آن متخصصان کره جنوبی حضور داشته اند، 250 متر طول، 44 متر عرض، 21 متر ارتفاع، و آبخور 14.8 متری دارد. این کشتی که مساحت عرشه آن حدوداً 2.5 برابر یک زمین فوتبال است قابلیت حمل 113هزار تن نفت معدل 750هزار بشکه را داشته بیشینه سرعت آن 29.6 کیلومتر بر ساعت است که به واسطه موتوری با توان 15هزار و 820 کیلووات معادل 21206 اسب بخار حاصل می شود.

ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد
نفتکش سوروکایما از رده افرامکس ساخت ایران

با توجه به اینکه نفتکش افراماکس ایرانی 35.1 درصد در طول و 46.67 درصد در عرض بزرگتر از کشتی ایران-اراک است باید گفت ساخت کشتی در این ابعاد در کشور بی سابقه در حالیکه زمان بندی تولید و کیفیت آن مطابق با استانداردهای دنیا و تحت نظارت پیمانکار کره ای برای کسب تجارب آنها بوده است. مسئله ای که با توجه وجود کارفرمای خارجی که دسترسی به کشتی های چینی، کره ای یا اروپایی داشته بیشتر ارزش خود را نشان می دهد.

ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد
نفتکش غول پیکر ایرانی در مرحله ساخت

نکته قابل توجه دیگر تأمین 60 تا 70 درصد از مواد و قطعات به کار رفته در ساخت اولین فروند از این نفتکش ها از تولیدکنندگان داخلی است که گام مهمی در حمایت از صنایع داخلی به عنوان پیمانکاران فرعی این پروژه است.

قیمت هر فروند از این نفتکش ها 57 میلیون یورو و ارزش کل مواد و قطعات این نفتکش بالغ بر 15 میلیون یورو عنوان شده است. هم اکنون دومین فروند از این کشتی ها هم در حال ساخت است که با توجه به افزایش تجربه سازندگان آن، در زمان کمتری ساخته خواهد شد.

از نظر ابعاد کشتی های نفتکش افراماکس ایرانی منطبق با ناوهای هواپیمابر متوسط رو به بالا هستند هر چند که از نظر تناژ با سنگین ترین رده آنها برابری می کنند. به دلیل ماهیت مأموریت این کشتی ها، رسیدن به سرعت های بالا در طراحی آنها مد نظر نبوده است و از اینرو اختلاف زیادی با متوسط سرعت ناوهای هواپیمابر معرفی شده دارد.

البته بدیهی است هر یک از این کشتی های بزرگ ایرانی برای تبدیل به ناو حامل هواگرد باید دستخوش تغییرات زیادی شود از جمله طراحی و جانمایی مجدد سازه روی عرشه، طراحی طبقات داخلی برای نیازهای مطرح شده ناوهای حامل، تغییر زیرسامانه های مکانیکی و برقی متناسب با اطمینان و بقاپذیری مورد نیاز یک ناو نظامی و ... . بنابراین منظور از ارائه اطلاعات این دو کشتی همانطور که پیشتر گفته شد اثبات وجود توانایی عملی در ساخت سازه و بدنه ناوهای حامل هواگرد است.

ترکیب این توانمندی تولید با سامانه های مأموریتی ناوهای حامل هواگرد و همچنین سامانه های دفاعی و تأمین هواگردهای لازم از داخل کشور در مجموع صنعت دریایی ایران را دارای توان بالقوه مناسبی برای طراحی و ساخت ناوهای حامل هواگرد در رده های کوچک تا متوسط رو به بالا نشان می دهد هر چند که بحث تأمین یا ساخت پیشرانه مناسب چالش مهمی در این عرصه خواهد بود. چالشی که بعید است بر اراده و علم متخصصان بومی غلبه کند.

16:

نوشته اصلي بوسيله boosal نمايش نوشته ها
ایران نمونه یک ناوهواپیمابر آمریکایی را می‌سازد
ناوشکن(ناو محافظ) جماران ساخت ایران
یکی تکلیف ما رو مشخص کنه جماران ایرانی هست یا روسی ؟
راستی یه سوال پس چرا ایران سفارش ساخت نفتکش هاش رو به چینی ها میده که براش بسازن؟

17:

باد لیمر - بررسی ناوشکن جماران ساخت جمهوری اسلامی ایران قسمت اول

در مورد سیاست سفارش ساخت نفکش به چینی ها بنده اطلاع زیادی ندارم ولی ایران خود کشوری هست که سفارش ساخت نفکش برای کشور های خارجی به عهده میگیره و تا بحال چندین نفتکش ساخت ایران رو هم فروخته



 اين مطلب بدون دخالت انساني عينا از اين آدرس کپي شده و تمامي مسوليت آن با ناشر اصلي است.

برترین مطالب


ایران و مسئله ای به نام پان
تفاوت های مردمان آذری و ترک و مغول
شهدای میهن را مصادره نکنید !!
ترکها، مهاجرانی از مغولستان
آیا یونان باستان همان یونان امروزی می باشد؟
امروز در تاریخ

میدان انقلاب یا ستاره داوود؟ببینید
تاپیک میهن پرستان هم میهن
کشف ح-ج-ا-ب
منشا پیدایش نامهای کوروش و داریوش
نژاد آریایی
منظور از ذوالقرنین در قرآن، اسکندر است یا کوروش؟
*