چرا وضو گرفتن شیعیان و اهل سنت این همه با هم متفاوت است؟ مگر روایت و حدیثی در مورد چگونگی


چرا وضو گرفتن شیعیان و اهل سنت این همه با هم متفاوت است؟ مگر روایت و حدیثی در مورد چگونگی




    چرا وضو گرفتن شیعیان و اهل سنت این همه با هم متفاوت است؟ مگر روایت و حدیثی در مورد چگونگی وضوی پیغمبر(ص) در دست نیست؟

پاسخ :


چرا جنگ های جهانی به وقوع پیوست؟ اصلا جریان این جنگها چیه؟

1:



در اموره های دینی ما حسد چیه؟ راه درمانش چیه؟ و چه کنیم حسود نشیم و فرزندانی حسود تربیت



آیا می شود با دمپایی غصبی وضو یا غسل انجام داد؟
در ابتدا ذکر یک مطلب به عنوان مقدمه و به صورت کلی لازم هست : به اعتقاد شیعه امامیه , هیچ کس جز نبی اکرم (ص ) حق تشریع , تفسیر و تبیین احکام الهی را ندارد.


آیا رد کردن فقیر موجب فراق اولاد می شود؟
پیامبر اکرم (ص ) از طریق اتصال به منبع غیب , از احکام الهی مطلع می شدند و مأمور به تبلیغ این احکام بودند.


چه موقع غسل جنابت بر زن واجب می گردد؟ زمانی که بر اثر بازی کردن خیس شود غسل جنابت واجب
پس از پیامبر اسلام طبق نص و تصریح ایشان , ائمه (ع ) برای تبیین احکام الهی (و نه تشریع اون) منصوب شده اند.


در مورد انتخاب محل سکونت اگر انسان از نظر والدین اطاعت نکند آیا مرتکب گناه شده است؟
از جمله طبق حدیث مورد اتفاق جمیع فرق مسلمین : «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بها لن تضلوا ابدا ; دو شیء گرانبها میان شما باقی می گذارم : کتاب خدا و اهل بیتم , مادامی که به این دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد».

چرا با این که ما می دونیم بعضی کارها با انجامش مشکل داریم ولی انجام می دیم اگر کسی به
اگر ائمه (ع ) حکمی یا کیفیت عملی را بیان می نمايند, صرفا بیان حکم الهی و نحوه عمل و سیره رسول اکرم (ص ) هست و از پیش خود چیزی را تشریع نمی نمايند.


حکم کسی که مسافر است و در نماز جمعه شرکت می کند برای دو رکعت نماز جمعه چیست اگر بخواهد
منشأ پیدایش برخی تفاوت ها در کیفیت نماز و وضو، به دو عامل پايه ی برمی گردد:
1- دور شدن از عصر حضور پیامبر اکرم (ص ) و پیدایش سؤالات جدید: با رحلت رسول اسلام , دوران دسترسی به کسی که مبین حکم الهی بود به سیر رسید.

با گذشت وقت و دور شدن از عصر نبی اکرم و پیدایش مسائل و سؤالات جدیدی در زمینه های مختلف (از جمله در زمینه مسائل مربوط به نماز و وضو) اهل سنت - که راه دسترسی به بیانگر حکم الهی را بسته می دیدند - برای یافتن جواب سؤالات خود, با اجتهاد و سلیقه خود به جواب اونها پرداختند.


اما از دیدگاه شیعه ائمه معصومین , مفسر و بیانگر حکم الهی سپس نبی اکرم و بنا به سفارش ایشان بودند.

اونان تا حدود 250 سال پس از رحلت نبی اکرم , نیز دسترسی به مبین و مفسر احکام الهی داشتند و ائمه (ع ), اونچه را که حکم الهی بود تبیین می کردند; مثلا در مسائلی چون : آیا می توان با کفش نماز خواند؟ آیا اگر بر روی زمین و محل سجده نمازگزار, چیزی غیر از اجزای زمین (مثل فرش ) فاصله شود, می توان بر اون سجده کرد یا نه ؟ آیا مطالعهسوره هایی که سجده واجب دارد در قرائت نماز جایز هست و..., در حالی که اهل سنت در این امور به فهم و رأی خود هستناد کرده اند.


شیعه با تکیه بر روایات اهل بیت(ع) در مورد وضوى پیامبر(ص)، طریقه وضو گرفتن را برگزیده هست؛ ولى اهل سنت از طریق فقهاى اربعه، فقه خود را اخذ کرده‏اند.
اختلاف در نحوه وضو گرفتن از اواسط خلافت عثمان پیدا شد و حتى عثمان در ابتدا به روش معمول بین شیعه وضو مى‏گرفت ولى بعدا گرفتار شک و تردید شد و على رغم مخالفت بسیارى از صحابه رسول خدا و از جمله على (ع) و ابن عباس بر خلاف مرسوم و سنت پیامبر به جاى مسح، پاها را شست ولى بعد در وقت بنى‏امیه امت را مجبور به پذیرش نظریه عثمان کرده و تبلیغات وسیعى در تایید اون به راه انداختند.

چنانکه در وقت حجاج ازابومالک اشترى کیفیت وضوى رسول خدا را پرسیدند عده‏اى از خواص قبیله خود را جمع کرد و پرسید آیا شخص ناشناسى بین شماست ؟ و پس از اطمینان به این صورت وضو گرفت : ابتدا صورت و سپس دستها را شست و بعد سر و پاها را مسح کرد از این روایت معلوم مى‏شود که در وقت بنى‏امیه صحابه پیامبر کاملا در تقیه بودند و قدرت نداشتند بر خلاف روش عثمان وضو بسازند.
در هر صورت براى یافتن وظیفه حقیقى تنها به ظواهر نباید اکتفا کرد؛ بلکه باید با متد و روش خاص هر رشته به بررسى اون پرداخت.
2- تغییرات و تشریعاتی که از سوی خلفا, پس از رحلت رسول اکرم (ص ) صورت گرفت - مانند مسأله تکتف (دست بسته نماز مطالعه), عموما از وقت عمر خلیفه دوم مرسوم شد.

به عنوان نمونه وقتی اسیران فارس را نزد وی آوردند, اونان مقابل عمر دست بسته ایستادند.

وی علت این عمر را جویا شد, فرمودند ما مقابل امیران و بزرگان خود به جهت احترام این گونه می ایستیم .

عمر از این نحوه اظهار ادب خوشش آمد و فرمود خوب هست ما هم در مقابل خداوند در نماز این گونه بایستیم (مستند العروه الوثقی , آیت الله خویی , ج 4, ص 445 - جواهرالکلام , ج 11, ص 19).


در مسأله وضو آمده هست که وضوی همه ی مسلمانان تا خلافت عثمان صورت واحدی داشته و مانند وضوی کنونی شیعه بوده هست .

این مسأله با آیه قراون نیز تطبیق دارد که می فرماید: «وامسحوا برؤوسکم و ارجلکم» (مائده , آیه 6)
در این آیه خداوند امر به مسح سر و پاها نموده هست , در حالی که اهل تسنن پاها را می شویند, علت تغییر وضو این بود که عثمان در اواسط دوران خلافت خود نسبت به چگونگی وضوی پیامبر گرفتار تردید شد, او سپس وضوی پیامبر را به شکلی که اکنون در میان اهل سنت مرسوم هست فراخوان نمود.

این قضیه مورد مخالفت بسیاری از صحابه پیامبر واقع شد, لکن حکومت اموی بنا به اغراض سیاسی در نقاط مختلف اسلامی شیوه عثمان را تبلیغ کردند و جوی به وجود آوردند که برخی از صحابه جرأت مخالفت با روش دستگاه حاکم را نداشت و در نتیجه این گونه وضو گرفتن رواج یافت .


برای آگاهی بیشتر ر .

ک : وضوء النبی من خلال ملابسات التشریع , علی الشهرستانی , نشر مشعر.


برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:14 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


76 out of 100 based on 56 user ratings 706 reviews