ملاک و معیار اینکه بفهمیم در نزد خداوند چگونه ایم چیست؟ یعنی به صورت قلبی از کجا متوجه


ملاک و معیار اینکه بفهمیم در نزد خداوند چگونه ایم چیست؟ یعنی به صورت قلبی از کجا متوجه




    ملاک و معیار اینکه بفهمیم در نزد خداوند چگونه ایم چیست؟ یعنی به صورت قلبی از کجا متوجه شویم خداوند از ما راصی هست یا نه؟ می دانم سؤال سختی است اما لطفا کامل جواب بدهید!

پاسخ :


چرا در بعضی از آیات قرآن به عنوان مثال بقره آیه 245 یا اعراف آیه 69 باید «ص» را «س» تلفظ

1:



آیا صحت دارد که گفته می شود برای هر فردی در جهان یک بدلی وجود دارد حالا فرق نمی کند که



با توجه به تحصیلات ما در دانشگاه های دولتی و استفاده از بیت المال جهت صرف هزینه های
در مورد جلب رضای الهی باید رمز موفقیت پیمودن راه خدایی و تحصیل رضای الهی یافت ؟

چرا امیرالمؤمنین(ع) در مورد خلافت سکوت کردند در حالی که فاتح خیبربه این کار ناتوان نبود؟
رضایت خداوند تعالی مراتبی دارد که رتبه های اون وابسته به عبودیت و درجات بندگی بندگان نسبت به خدای سبحان می باشد, هر درجه ای از عبودیت رضایت متناسب با اون درجه را به همراه دارد.

پاسخی که به سوال بنده دادید، پاسخ شما متقن نبود دوباره سؤالمو مطرح می کنم.راوی حدیث
بهترین معیار و ملاک , یک چیز به نظر می رسد: انجام وظایف شرعی : هر اون کس در این وادی کما و کیفا بیشتر موفق شد بیشتر تحصیل رضای الهی نموده هست.


طریقه نماز نشسته چگونه است؟
زیرا با هر چه دقیق تر انجام دادن وظایف شرعی , بیشتر فرمان آورنده اون وظایف یعنی فرمان خدای سبحان را پوشش عمل پوشیده و هر چه بیشتر فرمان آورنده اون وظایف , عملی گشت بیشتر رضایت خدای سبحان تحصیل شده هست .

آیا سر امام حسین(ع) بعد از سوریه به کربلا برگشت؟ به چه صورت بود؟
مراد از وظایف شرعی پايه ی ترین و مهم ترین اون هست یعنی انجام واجبات و ترک محرمات.

کسی که مسلمان نیست ولی پدر و مادر مسلمان دارد، در صورتی که در ایران زندگی کند، آیا می
در همین باب هست این حدیث شریف : عن ابی حمزه الثمالی قال : قال علی بن الحسین (ع ): ((من عمل بما افترض الله علیهم , فهو خیر الناس ؛ امام سجاد(ع ) می فرمایند هر کس به اونچه که خدا بر او واجب کرده عمل نماید, او از بهترین امت می باشد, (بحارالانوار, ج 71, ص 195, روایت 7 به نقل از سر الاسراء، علی سعادت پرور, ج 2, ص 65)
و واضح هست کسی که با فعل واجبات و ترک محرمات بهترین امت شده باشد از منظر خدای سبحان و ائمه هدی (ع) پسندیده ترین امت هست .

اگر در این وادی کسی موفق شد حتی این وسوسه قلبی که شاید خدا و ائمه هدی(ع) از من راضی نباشند خود, صفای دل را به هم می زند و آدم بی صفا مورد رضایت حق تعالی نیست .

بنابراین با انجام هر چه دقیق تر واجبات و ترک محرمات باید رضایت بیشتر را تحصیل کرد و اون وسوسه قلبی را از دل زدود.
نشانه های رضای خدا
پیرامون موجبات رضایت خداوند و نشانه های راضی بودن خدا از ایجاد نکات مختلفی در روایات مطرح گردیده هست.


1.

مخفی بودن موجبات خشنودی خدا
در روایتی از امام علی(ع) نقل شده که خدای تبارک و تعالی چهار چیز را در دل چهار چیز نهفته هست خشنودی خود را در طاعتش نهفته هست، پس هیچ طاعتی را کوچک نشمارید زیرا بسا که اون طاعت با خشنودی خدا همراه باشد و تو بی خبر باشی- برای کسب رضایت الهی هر کار خیر و پسندیده را اجرا کنید و لو کوچک باشد زیرا احتمال دارد رضایت الهی با او کسب شود.
2.

سه چیز هست که بنده را به خشنودی خدا می رساند: هستغفار زیاد،‌ فروتنی و صدقه دادن زیاد.
امام علی(ع) هر که بدن خود را ناخشنود سازد پروردگارش را خشنود کند و هر که بدن خود را ناخشنود نکند پروردگارش را نافرمانی کرده باشد- امام علی(ع) با راحتی بدن و تأمین خواسته های جسمانی و پیروی از خواهشها رضایت خدا تأمین نمی شود.
بنابراین هستغفار زیاد- صدقه دادن زیاد و انجام هر اعمال خیر و مخالفت با هوا و هوسها سبب رضایت خداوند می شود.
نقل شده که حضرت موسی(ع) عرض کرد: ای پروردگار مرا به کاری که خشنودی تو از من در اون هست راهنمایی فرما تا بدان عمل کنم؟ خداوند به او وحی فرمود که همانا خشنودی من در ناخشنودی توست و تو بر اونچه ناخوشش داری استقامت نتوانی کرد موسی عرض کرد: پروردگارا مرا به اون کار راهنمایی فرما.

خداوند فرمود: خشنودی من در خرسندی تو به قضای من هست.
3.

در نتیجه راضی و تسلیم بودن در برابر قضای الهی ولو بر خلاف میل انسان باشد خشنودی خدا را در پی دارد.
رضای خدا و نشانه های اون
1.

روایت شده که موسی(ع) فرمود: پروردگارا مرا از نشانه ناخشنودی خود از بنده ات خبر ده خدای تعالی به او وحی فرمود: هر گاه دیدی که من بنده ام را برای طاعت خود آماده و از معصیتم روی گردان می کنم این نشانه خشنودی من هست.
2.

در روایتی از پیامبر اسلام(ص) آمده: نشانه خشنودی خدا را خلقش ارزانی نرخها و دادگری فرمانروایشان هست و نشانه خشم خدا بر خلقش، ستمگری فرمانروایشان گرانی نرخهاست.


3.

و نیز آمده هست که نشانه خشنودی خدا سبحان از بنده خرسندی اوست به اونچه خدای سبحان به سود و زیان او مقدم فرموده هست.

امام علی(ع) اگر راضی به مقدرات الهی بود نشانه رضایت خداوند هست.
4.

در کلامی از امام علی(ع) آمده: خشنودی خدای سبحان قرین طاعت اوست.

و در یک کلام اگر انسان دربست تسلیم خدا باشد و مطیع محض او در این صورت خدا از او راضی هست.


نکته دیگر اون هست مقام «رضوان» از بزرگترین مواهب و مقاماتی هست که خداوند به مؤمنان و مجاهدان می بخشد و این رضوان چیزی غیر از باغ های بهشت و نعمت های جاویدان و غیر از رحمت گسترده پروردگار هست و رضوان من الله اکبر.

هیچ کس نمی تواند اون لذت معنوی و احساس روحانی را که به یک انسان به خاطر توجه رضایت و خشنودی خدا از او دست می دهد توصیف می دهد، توصیف کند.

رضایت خدا از همه برتر و بزرگتر هست.

قراون کریم اسماعیل(ع) را با صفت «مرضی» توصیف نموده هست.

«وَ کانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا»(مریم/55)؛ و همواره مورد رضایت پروردگارش بود.

این در واقع اشاره به این حقیقت هست که او در کل برنامه هایش رضایت خدا را جلب کرده هست اصولا نعمتی از این بالاتر نیست که معبود و مولا و خالق انسان از او راضی و خشنود باشد به همین دلیل در بعضی از آیات سپس اونکه معمت بهشت جاویدان را برای بندگان خاص خدا بیان می کند در پایان می گوید: «رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ»(مائده/119)؛ خداوند از اونها خشنود و اونها نیز از او خشنود خواهند بود و این فوز عظیم و رستگاری بزرگی هست.

و این نشان می دهد تا چه اندازه این رضایت دو جانبه واجد اهمیت هست(رضایت پروردگار از بندگان و رضایت بندگان از پروردگار)
زیرا ممکن هست انسان غرق عالی ترین نعمتها باشد ولی هنگامی که احساس کند مولی و معبود و محبوب او از او ناراضی هست تمام اون نعمتها و مواهب در کام جامش تلخ می گردد و نیز ممکن هست انسان واجد همه چیز باشد ولی به اونچه دارد راضی و قانع نباشد بدیهی هست اون همه نعمت با این روحیه او را خوشبخت نخواهد کرد و ناراحتی مرموزی دائما او را آزار و شکنجه می دهد و آرامش روح و روان را که از بزرگترین مواهب الهی هست از او می گیرد- علاوه بر این هنگامی که خدا از کسی خشنود باشد هر بخواهد به او می دهد و هنگامی که هر چه خواست به او داد او نیز خشنود می شود.

نتیجع اینکه بالاترین نعمت این هست که خداوند از انسان خشنود و او نیز از خدایش راضی باشد.
در مورد کسب رضایت ائمه اطهار هم فرمودنی هست: بهترین راه، پیروی عملی از اونها و برنامه دادن سیره و سنت اخلاقی و عملی اونها در خط مشی زندگی و زیارت و ابراز محبت و عشق به ایشان هست.
منابع:
میزان الحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی،‌ نشر دارالحدیث، ج5، ص2098 و 2100 ح 7332 و 7336/7328و 7337و 7339و 7340و 7341.
تفسیر نمونه، ج5، ص139، ج13 ص96


برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 06:05 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


82 out of 100 based on 42 user ratings 442 reviews