می خواستم بدانم که منظور از مهره مار چیست و اصلا ریشه آن از کجا گرفته شده است؟


می خواستم بدانم که منظور از مهره مار چیست و اصلا ریشه آن از کجا گرفته شده است؟




    می خواستم بدانم که منظور از مهره مار چیست و اصلا ریشه آن از کجا گرفته شده است؟

پاسخ :


اعلم مراجع چه کسی می باشد؟

1:



علم سودمند چه علمی می باشد؟

در جواب به سؤال دوست عزیز درباره منشأ پیدایش مهره مار تلاش ما به نتیجه ای نرسید ولی اونچه که ما توانستیم در این باره دست بیابیم عبارت از این مطالب هست که ذکر می‌شود

در صورت امکان نام چند سی دی در مورد مباحث سیاسی برای من بفرستید.
در قدیم و نیز برخی عوام کنونی اعتقاد بر این بوده که مار، مهره می اندازد و اگر شخصی اون را بیابد، بخت و اقبال به او روی می نماید و مورد محبت دیگران برنامه می گیرد.


اگر کسی برای دیگری نظر کند که مثلا فلانی اگر حاجتش برآورده شود از مال همان شخص مبلغی
و این به معنای داشتن هستعداد جلب محبت دیگران هست.

اگه من بخوام تغییر جنسیت بدم چه حکمی داره؟
دهخدا در لغتنامه خود درباره مهره مار چنین می‌گوید:

چرا کتاب «شب های پیشاور» ممنوع شده است؟ آیا من می توانم آن را گیر بیاورم یا خیر؟
مهره‌ای هست به اندازه برنجی با رنگ سپید که گویند هر ماری دو عدد از اون در درون سر دارد و غربال‌بندان دو تای از اون را در سرکه افنمايند به فاصله‌ای و اون دو در سرکه حرکت نمايند تا به یکدیگر پیوندند و این خاصیت در هر چیز آهکی باشد چون پوست خایه.


معصومین(ع) و مردانه مؤمن به اسلام در انتخاب همسر حتی برای خودشان به زیبایی ظاهری و مادی
(یادداشت مؤلف).


چرا تمام ادعیه و نمازها در اسلام عربی است؟ آیا این شبهه ایجاد نمی شود که نعوذبالله خدا
به عربی حجرالحیه گویند، و در مخزن الادویه فرموده اون را اقسام هست قسمی هست معدنی و اون را مار مهره گویند و بعضی فرموده‌اند در معدن زبرجد بهم میرسد و اون زبرجدی رنگ مایل به سیاهی و خاکستری هست بشکل نگین مربعی از یک مثقال تا دو مثقال.

دم حیوانی که در عقب سر بعضی از افاعی هست و در بعضی نیست.

چون از گوشت جدا نمايند نرم و بعد حجریت پیدا می‌کند و متفاوت هست.

مجعول نیز می‌باشد.

امتحان اینکه بر جای گزیده مار بچسبد و چون شیر بر اون ریزند شیر منجمد و متغیر شود و چون جذب تمام سم کرده باشد دیگر نچسبد.

(لغتنامه دهخدا ذیل واژه مهره مار) (از اونندراج).

حجرالثعبان.

عودالحیه
در بین امت وقتی شنیده می‌شود که فلانی “مهره مار” دارد.

به این معنی هست که دیگران خواسته یا ناخواسته به طرف اون فرد جذب می شوند همه اینها بدلیل رابطه اجتماعی خوبی هست که او دارد ولی جدیداً پشت ویترین مغازه‌ها روی کاغذهایی نوشته شده مهره مار موجود هست .

و جوانهای زیادی هم نادانسته برای اینکه میزان جذابیت شان را افزایش دهند به امید اینکه شوهر یا زن مناسبی پیدا نمايند به این مسائل خرافی کشیده می شوند عده‌ای سودجو هم از سادگی اونها سوء هستفاده می نمايند و با قیمتهای گزاف انواع دعا‌ها یا طلسم‌ها را به اونها می فروشند .
اما باید فرمود: ” مهره مار واقعی درون خود افراد هست و باید هر کسی نوع برخورد با دیگران را بداند.

نه اینکه بدون زحمت دنبال راهی برای بهتر بودن باشند.
این ایده در ادبیات ایران و نیز ضرب المثلها نیز نمایان شده هست از جمله اینکه:
اگرچه مار خوار و ناستوده هست عزیز هست و ستوده مهرهء مار.

ناصرخسرو.
همچنین خاقانی سروده هست:
مهرهُ مار ز بهر مار زده هست به کسی کز گزند رست، مده
گیرم که مارچوبه کند تن بشکل مار کو زهر بهر دشمن و کو مهره بهر دوست»
در میان ضرب المثلها نیز این نکته به چشم می‌خورد که:
«مارمهره، هر ماری نداره.» یا «همه ماری مهره نداره.»
نهایت اینکه اعتقاد به مهره مار و امثال اون خرافه‌ای بیش نیست و چه بسا بلحاظ روانشناسی کسانی که نمی‌توانند بلحاظ اخلاقی و برخورد خوب با دیگران مورد محبت و علاقه دیگران واقع شوند به چنین اموری متوسل می‌شوند.

در احادیث از معصومین روایت شده هست که تو با خدای خود خوب باش او قلبها را به سوی تو متوجه خواهد کرد.

و این از اون باب هست که مقلب القلوب اوست و نیز حضرت ابراهیم وقتی می‌خواهد که قلوب امت به طرف کعبه متمایل شود چنین دعا می‌کند: (رَبَّنا إِنّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی بِوادٍ غَیْرِ ذی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِیُقیمُوا الصَّلاهَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَهً مِنَ النّاسِ تَهْوی إِلَیْهِمْ) ابراهیم/37« پروردگارا، من (یکی از) فرزندانم را در درّه‏ای بی‏کشت، نزد خانه محترم تو، سکونت دادم.

پروردگارا، تا نماز را به پا دارند، پس دلهای برخی از امت را به سوی اونان گرایش ده»
و نیز خداوند سبحان در قراون کریم به پیامبر خود خطاب می‌کند که پیامبر من تو اگر تمام سعی خودت را می‌کردی و اگر تمام اونچه روی زمین بود مال تو بود و هزینه می کردی که دلهای امت را به یکدیگر نزدیک کنی نمی‌توانستی و این ما بودیم که الفت دادیم بین دلها (وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی اْلأَرْضِ جَمیعًا ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لکِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ) انفال/63 « و میان دلهایشان اُلفت انداخت، که اگر اونچه در روی زمین هست همه را خرج می‏کردی نمی‏توانستی میان دلهایشان اُلفت بربرنامه کنی، ولی خدا بود که میان اونان اُلفت انداخت»
بنابراین مقلب القلوب و الف دهنده بین قلبها خداوند متعال هست و جلب رضای او موجب گرایش دلها به سوی بنده خداست و خرافات انسان را به جایی نخواهند رساند.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 08:33 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


70 out of 100 based on 60 user ratings 1210 reviews