زیارت عاشورا از کیست؟ زیارت جامعه کبیره از کیست؟ دعای توسل از کیست؟ زیارت نامه امام


زیارت عاشورا از کیست؟ زیارت جامعه کبیره از کیست؟ دعای توسل از کیست؟ زیارت نامه امام




    زیارت عاشورا از کیست؟ زیارت جامعه کبیره از کیست؟ دعای توسل از کیست؟ زیارت نامه امام رضا(ع) و کلا زیارت نامه های ائمه معصومین(ع) از کیست؟ دعای ندبه از کیست؟ لطفا درباره سایر زیارات و ادعیه معروف نیز به این سؤال پاسخ دهید.

پاسخ :


اگر خواسته باشیم برای شهیدی نماز بخوانیم نیت آن چیست؟ همچنین برای سلامتی امام زمان(عج)

1:



بعضی از آقایان، پستان های بسیار بزرگی دارند. چه راه هایی برای برطرف کردن این مشکل پیشنهاد

دعای ندبه
یکی از دانشمندان اسلامی به نام حاج شیخ عباسعلی ادیب اصفهانی، کتابی به نام وظائف الشیعه در شرح دعای ندبه نوشته هست.
در مقدمه اون کتاب می فرماید: مرحوم محدث نوری که در فن رجال و حدیث هستاد و اهل خبره هست در کتاب تحیه الزائر می فرماید این دعا در سه کتاب نقل شده هست:
1- مصباح الزائر، علی بن طاووس2- مزار کبیر، شیخ محمد بن المشهد مقدسی3- مزار قدیم.


این ناف که در بدن تمام موجودات است به چه درد می خورد؟
و هر سه کتاب از شیخ ابوالفرج محمد بن علی بن یعقوب بن اسحاق بن ابی قره القنانی الکاتب نقل می نمايند و او از کتاب ابی جعفر محمد بن حسین بن سفیان البزوفری نقل می کند که این دعا از حضرت مهدی(عج) به ما رسیده هست.
ناقلین حدیث همه افراد معتبر و شایسته و اهل تقوا می باشند و سپس این که شرح حال تک تک افراد را بررسی می نماید، در خاتمه می فرماید: یا این که سند این دعای شریف نسبت به دعاها و زیارات مأثوره (یعنی وارده از معصومین) برابر بلکه بالاتر هست مضامین و عبارات لطیفه اون نیز بهترین شاهد هست که از مطلع انوار ائمه اطهار صادر شده هست.
علاوه بر این که دانشمندان اسلامی در سند مستحبات دقت زیاد لازم نمی دانند و فرموده اند مطالعهاین دعا در چهار عید مستحب هست: جمعه، عید قربان، عید غدیر، عید فطر و این دعا به منزله زیارت حضرت مهدی(عج) هست ولی در اون اشاراتی به بعضی از عقائد دینی شیعه و وظایف مذهبی (مانند شرط امامت و نبوت و امثال ذلک) شده هست.


یک روح در یک لحظه چطور ممکن است در چند جا باشد و با چند نفر ارتباط برقرار کند در حالی
(وظائف الشیعه، ص 2 تا 4) .
بنابراین می توان فرمود این دعا از وقت غیبت کبرا در بین شیعه مطرح شده ولی در این 50 سال مخصوصا سال های اخیر بیشتر مورد توجه شیعه واقع شده هست.
دعای توسل
دعای توسل را علامه مجلسی در بحارالانوار آورده هست و می فرماید این دعا را در یکی از نسخه های قدیمی که تألیف یکی از اصحابمان می باشد یافتم و در اون کتاب این گونه آمده بود.


علت نهضت عاشورا و تأثیر آن بر جوامع آن روز و زمان حال، به طور کامل شرح دهید.
این دعا را محمد بن بابویه از ائمه (ع ) روایت کرده و من اون را برای هر چیز خواندم فورا اجابت شد.


چگونه می توان حقانیت پیامبر اسلام(ص) را به جهانیان معرفی کرد؟ (لطفا به طور کامل و ساده
در کتاب بلدالامین کفعمی نیز این دعا در ضمن دعای دیگری به نام دعای فرج آمده هست , (بحارالانوار, ج 99, ص 247 - بلدالامین , ص 325).


چگونه می توان حقانیت تشیع را به دیگرمسلمانان ثابت کرد؟
مطالعهاین دعا نظر به این که مضمون اون توسل به اشرف مخلوقات خداوند معصومین چهارده گانه می باشد خوب هست و موجب برآورده شدن حاجات خواهد بود.


تأثیرات تمدن غرب چه بوده است؟
اگر چه سند این دعا قوی نمی باشد.
توضیحى درباره‏ى سند زیارت شریف عاشورا
مقدمه: پذیرفتن یک حدیث و بر پاى اون رفتار کردن مشروط به گذران اون از چهار مرحله‏ى زیر هست:
1ـ اعتبار سند؛ یعنى راویانى که حدیثى را از پیامبر(ص) یا امام(ع) نقل کرده‏اند، همگى باید افراد مورد اعتماد باشند؛ گر چه مذهب اونان شیعه‏ى دوازده امامى نباشد.

پس، باید دروغگو نبودن اونان براى ما روشن شود، و گرنه سخنشان باورکردنى نیست.
2ـ شفافیت دلالت مفهومى؛ یعنى ساختار واژگان و جمله‏هاى حدیث به گونه‏اى باشد که ظهور کافى در بیان مراد متکلم داشته باشد و از نظر عرف هیچ گونه ابهام و اجمال و تردیدى که سبب اختلال ظهور کلام گردد، در اون راه نداشته باشد.

زیرا اهل عرف در فهم مراد گویندگان،با هستناد به اصول عقلایى مانند اصل نبودن قرینه، اصل عدم غفلت، اصل عدم نسیان، اصل عدم خطا، مبناى ظاهرى الفاظ را ملاک برنامه مى‏دهد.


3ـ شرایط وقتى و مکانى صدور؛ یعنى آیا امام(ع) در شرایط عادى و بدون هیچ گونه مشکل خارجى حکم واقعى الهى را بیان فرموده‏اند یا در موقعیت بحرانى و در نظر گرفتن برخى از شرایط براى پیش‏گیرى از رخدادهاى نامطلوب براى برخى از مسلمانان سخنى را فرموده هست؟ به دیگر سخن این که: آیا رعایت حال تقیه و شرایط ضرورى جانبى را کرده یا در حال متعارف به بیان حقایق نظر داشته هست؟ زیرا حدیث صادر شده در حال تقیه براى دیگر وقت‏ها حجیت ندارد.
4ـ نبود معارض مفهومى؛ یعنى پس از احراز صحت سند و تمامیت دلالت و جهت صدور واقعى یک حدیث، باید در میان احادیث دیگر به جست و جو پرداخت و چنانچه روایتى بر خلاف اون پیدا شد، نخست باید به روش جمع دلالى، سپس ترجیح سندى یا دلالى عمل کرد.
در کتاب مصباح شیخ طوسى که مفاتیح‏الجنان هم زیارت عاشورا را از اونجا نقل کرده هست امام صادق(ع) در فضیلت و ثواب زیارت عاشورا مطالبى فرموده‏اند در ادامه اون امام به راوى که صفوان هست مى‏فرماید: اى صفوان من یافتم این زیارت را با این ضمانت از پدرم امام باقر(ع) و پدرم از امام سجاد(ع) تا مى‏رسد به پیامبر خدا(ص) و پیامبر از جبرئیل و جبرئیل از خداوند.
بر این پايه برخى مثل مرحوم حاج میرزا حسین نورى هستاد صاحب مفاتیح‏الجنان را عقیده بر این بوده هست که این زیارت از سنخ احادیث قدسیه مى‏باشد، (ر.ک: مفاتیح‏الجنان).
ولى اثبات این مطلب مشکل به نظر مى‏رسد چرا که به احتمال قوى مراد امام از این که مى‏فرماید یافتم این زیارت را با این ضمانت از خداوند؛ تنها ضمانت ثواب این زیارت هست نه متن زیارت.


علاوه بر این که همان طور که اشاره کرده‏اید، زیارت عاشورا با لحن سایر احادیث قدسى که سخن فرمودن خداوند با پیامبرى هست تفاوت دارد و شباهت به احادیث قدسى ندارد.
سند زیارت عاشورا
شیخ طوسى(قدس‏سره) با سه سند این زیارت شریف را به شرح زیر نقل کرده هست:
1ـ محمد فرزند اسماعیل بن بزیع، از صالح فرزند عقبه، وى نیز از پدرش عقبه بن خالد از امام باقر(ع).
2ـ محمد فرزند خالد طیالسى، از سیف بن عُمیره، از صفوان فرزند مهران از امام صادق(ع)، از پدرانش از پیامبر و جبرئیل و سرانجام خداوند بزرگ.
3ـ صالح بن عقبه و سیف بن عُمیره از علقمه فرزند محمد حضرمى از امام باقر(ع)، (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد / 772 ، 787)
فرمودنى هست: همه‏ى افراد پیش فرموده از مشاهیر راویان حدیث هستند که عموما از سوى دانشمندان علم رجال توثیق شده‏اند مگر عقبه بن خالد و علقمه بن محمد که توثیق خاص ندارند، ولى توثیق عام دارند؛ یعنى افراد بنامى بودند که روایات امامان را نقل مى‏کردند و اگر نقطه‏ى ضعفى در اونان بود، به یقین در جامعه اشتهار پیدا مى‏کرد و بر سر زبان‏ها مى‏افتاد و به یکدیگر بازگو مى‏کردند؛ با این همه، هیچ گونه قدحى درباره‏ى اون دو نقل نشده هست.

از این طریق مى‏توان «توثیق عام» را احراز کرد.

(براى توضیح بیشترر.ک: منشور نینوا: مجید حیدرى‏فر / ص 35).
در پایان یاد سپارى این نکته‏ى مهم را براى همگان توصیه مى‏کنیم:
براى اطمینان به صدور حدیثى از معصومان(ع) باید به روش پیش فرموده عمل کرد، البته راه دیگرى وجود دارد و اون اینکه گاه از متن حدیث و بلنداى مضمون اون مى‏توان به صدور اون روایت از امام معصوم(ع) مطمئن شد.

که ملاکهاى تشخیص دقیق اون از حوصله این نوشتارخارج هست و مى‏توان زیارت عاشورا را از این طریق نیز مورد بررسى برنامه داد.
براى آشنایى بیشتر با مباحث رجالى سند زیارت عاشورا، به دو کتاب ارزشمند «شفاء الصدور فى شرح زیاره العاشور» تألیف آیت‏الله میرزا ابوالفضل تهرانى«قدس‏سره» که از شاگردان میرزاى شیرازى بود و نیز «اللؤلؤ النضید فى شرح زیاره مولینا ابى عبدالله الشهید» نگارش آیت‏الله شیخ نصرالله شبسترى مراجعه فرمایید.
درباره موارد لعن در زیارت عاشورا، اختلاف اندکی میان اونچه در «کامل الزیارت» و «مصباح المتهجد» هست مشاهده می شود.

مفاتیح الجنان از مصباح المتهجد نقل کرده هست: «اللهم اللعن الاول و الثانی و الثالث و الرابع» اما «در کامل الزیارات جعفر بن محمد بن قولویه، ص 332، تحقیق جواد قیومی، چاپ نشر اسلامی آمده هست: «ثم تقول مأه مره: اللهم خص انت اول ظالم ظلم آل نبیک باللعن ثم العن اعداء آل محمد من الاولین و الاخرین.

اللهم العن یزید و اباه و العن عبید الله بن زیاد و آل مروان و بنی امیه قاطبه الی یوم القیامه».


البته اونچه مهم هست به جهت رعایت تولی و تبری اصل لعنت بر اذیت نمايندگان پیامبر (ص) و خاندان ایشان مطابق با آیه قراون هست، «ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الآخره و اعد لهم عذابا مهینا؛ بی گمان کسانی که خدا و رسولش را آزار می رسانند، خدا اونان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و بر ایشان عذابی خفت آور آماده ساخته هست» (احزاب، 57).
باید فرمود لعن که به معناى دورى از لطف و رحمت الهى هست و اونچه نکوهش شده ناسزاگویی و سب به خدایان مشرکان هست «لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم؛...

و اونهایی را که جز خدا می خوانند دشنام مدهید که اونان از روی دشمنی به نادانی خدا را دشنام خواهند داد» (انعام، آیه 108).


اما لعن به معنای طلب دوری از رحمت الهی، نسبت به کافران و ظالمان در قراون نیز آمده هست «ان الله لعن الکافرین و اعد لهم سعیرا؛ خداوند کافران را لعن می کند و عذاب را برای اونان آماده کرده هست» (احزاب، ایه 64).


و همچنین کسانی که پیامبر را آزار داده اند مورد لعن برنامه گرفته اند.

«ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره؛ کسانی که خداوند و پیامبرش را آزار می دهند خداوند اونان را در دنیا و آخرت مورد لعن برنامه می دهد» (احزاب، آیه 57).
براى معاندان و محاربان با امام حسین(ع) و ظالمین به اسوه‏ها و الگوهاى هدایت امت، ابدى هست.

زیرا ملاک لعن، ابدى هست.

اونچه که موجب لعن و نفرین نسبت به ظالمین به حق محمد و آل محمد(ص) شده هست، و ملاک لعن هست، چون باقى هست لعن هم باقى هست.

علاوه بر این، حقیقت و روح دین را همین حب و بغض‏ها تشکیل مى‏دهد.
حب و عشق نسبت به کسانى که بندگان مطیع و عارف درگاه الهى بوده‏اند و بغض نسبت به کسانى که دشمن حق و حقیقت بوده‏اند (تولی و تبری) از نشانه های ایمان هست.

همچنان که در متون دینى آمده هست «هل الدین الاّ الحبّ؟ و هل الایمان الاّ الحبّ و البغض؟ آیا دین و ایمان چیزى غیر از حبّ و بغض هست؟»، (میزان الحکمه، ج 2، ص 944)
و در حدیث قدسى آمده هست: «خداوند به موسى(ع) فرمود: آیا هرگز کارى براى من انجام داده‏اى؟ موسى عرض کرد: برایت نماز گزاردم، روزه گرفتم، صدقه دادم و تو را یاد کردم؛ خداوند فرمود: نماز برهان و حجّت براى توست و روزه سپر تو در برابر آتش جهنم هست و صدقه، سایه‏ى سرت و یاد من، نورى هست براى تو چه کارى براى من کرده‏اى؟ موسى(ع) عرض کرد: مرا به کارى که براى توست راهنمایى فرما.

خداوند فرمود: اى موسى! آیا هرگز براى من با کسى دوستى کرده‏اى و براى من با کسى دشمنى کرده‏اى؟ پس، موسى دانست که برترین اعمال، حبّ و دوستى به خاطر خدا و بغض و دشمنى به خاطر خداست»، (همان، ص 966).
در زمینه حب و بغض بخاطر خدا، نقل متواتر از شیعه و سنى رسیده هست.

نبى اکرم مى‏فرماید: «حبّ و بغض به خاطر خداوند، واجب هست»، (کنزالعمّال، ح 24688) بنابراین، یکى دیگر از فلسفه‏هاى زیارت عاشورا را همین تحکیم حبّ و بغض به خاطر خدا مى‏توان برشمرد.
نکته آخر اون که زیارت شریف عاشورا و مطالعهبا اصل تأکید بر وحدت اسلامی تنافی و تناقض ندارد زیرا از نظر فقه شیعه اونجا که انجام کاری باعث نزاع و تفرقه می شود حتما باید از اون پرهیز کرد و با تکیه بر اهل دیگر دینی «تقیه» از انجام اون باید خودداری شود چنان که هر سال در موسم حج اتفاق می افتد که طبق نظر فقهای شیعه برای حفظ وحدت و هماهنگی اسلامی، مهر گذاشتن در نماز لازم نیست و شرکت در نماز جماعت اهل سنت جایز بوده و نماز هم اعاده ندارد.

گذشته از همه اینها، مطالعهزیارت عاشورا نوعا در جمع شیعیان هست و یا هر کسی در خانه خود اون را می خواند، در این صورت هیچ ضرر و زیانی به وحدت بین المللی اسلامی با دیگر مسلمانان وارد نمی کند
در زیارت جامعه
زیارت جامعه کبیره یکی از بهترین متن های مورد تأیید از حیث اعتبار سند و محتوی اون می باشد که تا به حال شاید بیشترین شرح درباره اون به رشته تحریر در آمده هست.

«متن زیارت به تنهایی برای اثبات اعتبار اون کافی هست و هرگز نیازی به بررسی سند اون نیست زیرا زیبایی اسلوب، شیوایی تعبیر و بلندی معانی اون را در ردیف نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برنامه می دهد و از بررسی سند بی نیاز می سازد».(الانوار اللامعه فی شرح زیاره الجامعه، سید عبدالله شبر، ص 31) و به تعبیر مرحوم علامه مجلسی: «زیارت جامعه کبیره از جهت سند صحیح ترین زیارت ها و از نظر موارد جامع ترین اونها و از جهت لفظ فصیح ترین اونها و از نظر معنا بلیغ ترین اونها و از جهت رتبه والاترین اونهاست.»(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 102، ص 144).
مرحوم فخرالمحققین شیرازی درباره زیارت جامعه کبیره آورده اند: «در میان زیارت های مأثوره از حضرات معصومین(علیهم السلام) زیارت جامعه کبیره از نظر شیوایی بیان، گیرایی تعبیر، زیبایی اسلوب‌ و رسایی معانی در اوج فصاحت و قله بلاغت برنامه دارد.

دریایی هست از معارف خاندان عصمت و طهارت که از اقیانوس بیکران علوم آل محمد(علیهم السلام) سرچشمه گرفته هست.»(شروع زیارت جامعه کبیره، ج 1، مقده، فخرالمحققین شیرازی) و یا «این زیارت از لحاظ سند بسیار محکم و قوی و شاید هیچ زیارتی یا خطبه ای ...

معتبرتر و اصیل تر از زیارت جامعه نباشد و ...

از نظر محتوایی و حقایقی که در این زیارت درباره معصومین فرموده شده، قطعا در صدر برنامه دارد چون روایت یا خطبه ای که اینچنین فضائل و مناقب اهل بیت(ع) را مفصلا ذکر نموده باشد دیده نشده، مضافا بر این که از لسان معصوم نقل شده و در نهایت فصاحت و بلاغت هست طوری که انسان از مطالعهعبارات اون لذت می برد تا چه رسد به حقایقی که در قالب افلاظ بیان شده هست و این روایت را بزرگان از علامه محدثین نقل کرده اند.»(شروع زیارت جامعه کبیره، علامه سید محمد تقی نقوی، ص 19)
این زیارت شامل بخشی از دلایل و برهان هایی هست که مربوط به شناخت اصول دین و اسرار امامان پاک هست و همچنین بخش زیادی از حقوق اولوالامر و اهل بیت(ع) را که خداوند به فرمانبرداری از ایشان فرمان داده هست در بر دارد و نیز این زیارت به آیات قراون و روایات نبوی و اسرار و علوم غیبی و مکاشفات حقیقی و فرمان پروردگار اشاره دارد.»(مقدمه مرحوم آیت الله محمد رضا الهادی، آل کاشف الغطاء بر کتاب شبر، ص 20)
داستان مکاشفه ای از مرحوم علامه مجلسی از خودشان نقل کرده اند که در صفحه 42 «پرتوی از زیارت جامعه کبیره»، آیت الله مکارم شیرازی آورده اند و اون را یکی از وجوه تأیید زیارت جامعه کبیره دانسته اند حال اصل ماجرا:
«در ایامی که عراق ناامن بود و مدت ها راه سامرا بسته شده بود و کسی نمی توانست به اونجا مشرف شود من در یکی از رواق ها کنار قبر علی بن ابیطالب(ع) نشسته بودم در حال مکاشفه مسائل مهمی را دیدم و حقایقی برایم کشف شد ناگهان دیدم در سامرا هستم وارد حرم شدم در این هنگام چشمم افتاد به وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) که کنار قبر پدر و جدش (قبر عسکریین) نشسته هست با مشاهده حضرت شروع کردم به مطالعهزیارت جامعه کبیره با صدای بلند و رسا و تکیه به صوت همچون مداح ها تمام زیارت را در حضور حضرت خواندم وقتی زیارت تمام شد حضرت فرمود: «نعمت الزیاره» چه زیارت خوبی هست.

عرض کردم این زیارت از جد شماست و به اطراف قبر اشاره کردم (چون زیارت جامعه کبیره از امام هادی(ع) هست) حضرت فرمود: «نعم ادخل».

بله همین طور هست داخل شو.

داخل شدم نزدیک درب ایستادم حضرت فرمود: نزدیک بیا.

جلوتر رفتم در حالی که بدنم می لرزید و می ترسیدم حضرت فرمود: بنشین.

دو زانو نشستم.

فرمود: راحت باش و چهار زانو بنشین پیاده و پابرهنه آمده ای و خسته ای.
خلاصه در اون عالم حقایقی برایم کشف شد که بیشتر اون را فراموش کرده ام (مرحوم مجلسی نمی خواهد بیشتر از این شرح دهد) سپس از اون حال بیرون آمدم در حالی که در یکی از رواق های قبر امیرالمؤمنین بودم و سپس این که مدت زیادی راه بسته شده بود اسباب زیارت فراهم شد و با پای برهنه و پیاده به زیارت سامرا رفتم و در این سفر کرامات و معجزات بزرگی برایم ظاهر شد.»
مرحوم شبر این داستانی را دلیل و قرینه بر صدور زیارت جامعه کبیره از سوی امام هادی(ع) می گیرد.
در مورد زیارتهای امامان(ع)نیز اسناد اون موجود هست ودر ابتدای هر زیارت آمده هست, محدث قمی در مفاتیح الجنان آورده هست, مراجعه نمائید.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 09:32 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


88 out of 100 based on 58 user ratings 1258 reviews