توضیحاتی در مورد کلمه الله و روح الله در قرآن به من بدهید.


توضیحاتی در مورد کلمه الله و روح الله در قرآن به من بدهید.




    توضیحاتی در مورد کلمه الله و روح الله در قرآن به من بدهید.

پاسخ :


با توجه به آیه ای که می فرماید خدا مردان پاک را برای زنان پاک وزنان پاک را برای مردان

1:



اینکه میگن امام زمان(عج) جمعه ظهور میکنه یعنی چی؟ آیا این مصداق تعیین وقت نیست؟ اگر



دلیل قانع کننده به جز معجزه بودن قرآن در ابن که چرا با گذشت این همه سال هنوز کسی موفق
کلمه الله به معنای معبود وکسی که مورد پرستش واقع میشود معنی شده برخی نیز انرا به معنای چیزی که مورد تحیر و سرگردانی هست معنی کرده اند .


در یکی از آیات قرآن می خواندم که خدا به وسیله پیامبران چیزهایی به انسان آموخت که اگر
در صورتی که خدا را بنا بر انچه در لغت نامه دهخدا آمده به معنای خود آ بدانیم یعنی کسی که خودش به وجود امده وکسی اورا به وجود نیاورده مرادف دقیق الله نخواهد بود .


یکی از شنوندگان از کنیا پرسیده است: فضیلت صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت ایشان
ولی در هر صورت مراد از این دو واژه یک حقیقت هست ودر لغت فارسی نزدیکترین گزینه به الله واژه خدا می باشد .

بفرمائید آیه ای در قران برای منع روابط دختر وپسر وجود دارد اگر نه پس از کجا باید فهمید
روح الله به معنای روح خدا هست و تعبیری هست که خداوند درآیه 171نساء در مورد حضرت عیسی –ع- به کار برده هست : یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَهٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ وَکِیلا : اى اهل کتاب در دین خود غلو (و زیاده‏روى) نکنید و در باره خدا غیر از حق نگوئید .


دست زدن به اسامی خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) در صورتی که اسم اشخاص باشد و مثل عبدالکریم
مسیح عیسى بن مریم فقط فرستاده خدا و کلمه (و مخلوق) او هست، که او را به مریم القا نمود و روحى (شایسته) از طرف او بود، بنا بر این ایمان به خدا و پیامبران او بیاورید و نگوئید (خداوند) سه‏گانه هست (از این سخن) خوددارى کنید که به سود شما نیست، خدا تنها معبود یگانه هست، او منزه هست که فرزندى داشته باشد (بلکه) از اون او هست اونچه در آسمانها و اونچه در زمین هست و براى تدبیر و سرپرستى اونها خداوند کافى هست.


شما نظر شما در رابطه با این سؤال چیست؟ بر اساس آموزهای دینی بر این باوریم که دین در زندگی
- عیسى روحى هست که از طرف خدا آفریده شد (وَ رُوحٌ مِنْهُ)- این تعبیر که در مورد آفرینش آدم و به یک معنى آفرینش تمام بشر نیز در قراون آمده هست اشاره به عظمت اون روحى هست که خدا آفرید و در وجود انسانها عموما و مسیح و پیامبران خصوصا برنامه داد .

تفسیر نمونه، ج‏4، ص: 223 ».
کلمات الهی عبارت از موجودات جهان عینی هست که اون غیب را نشان می دهد و هر کدام که اون غیب را بهتر نشان داد کلمه تامّه خواهد بود.

از این رو از ائمه معصومین (علیهم السلام) روایت شده هست: (نَحْنُ الْکَلِمات)؛ (بحار،4/151؛ تحف العقول/479.): سراسر عالم، کلمه حقند، امّا ما کلمه تامه ایم، اگر دیگران گوشه ای از جهان غیب را به شما نشان می دهند ما بسیاری از اسرار غیب را می شناسیم و شما را از اون باخبر می کنیم.

بنابر این انبیا و اولیای الهی کلماتند.

البته کلمه در برابر کلام نیست، بلکه منظور از اون سخن هست،‌و سخن خدا، نشانه خداست.

عیسی (ع) ، هم سخنگوی خداست و هم به اذن خدا سخن فرمود و هم، سخن خداست، چنانکه اسم او اسمی از اسمای حسنای خداوند هست.

عیسای مسیح کلمه حقی هست که از خداوند نشأت گرفته، در جهان امکان تنزّل و ظهور کرده و تجلّی یافته هست: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ المُتُجلّی لِخَلقه بِخَلْقه) ؛(نهج البلاغه، خطبه 108.).

اگر معنای تجلی و ظهور برای انسانها حل می شد دیگر هیچ ترسا و مسیحی تن به ذلت تثلیت نمی داد، تا قراون بگوید: (لَقَدْ کَفرَ الَذیِن قالوا اِنَّ الله ثالِثْ ثَلثهَ) مائده/73 .

مسیح، آیت خداست و آیه و صاحب آیه را نباید در عرض هم برنامه داد چنانکه کلمه با متکلّم در عرض هم نیست.

روح قدسی و عیسای مسیح هر دو آیتند و خدای سبحان عیسای مسیح را با روح قدسی مُؤیّد و متنعّم کرده هست: (یا عیسَی اَبنَ مَرْیم اُذْکُر نِعْمَتی عَلَیْکَ وَعَلی والِدتِک اِذْ ایَّدتُکَ بِروح الْقُدُس) مائده/110 .

چنانکه حضرت مسیح و مریم (علیهما السلام) را معجزه جهانی شمرده، هر دو را یک آیه می داند: (وَجَعَلنا ابنَ مَریَم و اُمَّه آیه) مؤمنون/50 .

غرض اون که حضرت مسیح هم سخن خدا را به امت رساند چون پیامبر الهی بود و هم با اعجاز در گهواره سخن فرمود و هم سخن خاص و کلمه مخصوص خدا بود.

قراون کریم تأکید می کند که مسیح فرزند مریم هست تا اون شبهه را برطرف کند وگرنه جز در مناسبتهایی خاص ، پیامبری را به پدرش نیز نسبت نمی دهد.

آیه الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قراون ج 7 (سیره پیامبران(ع) در قراون) به نقل از سایت تبیان


برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 10:38 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


82 out of 100 based on 62 user ratings 1162 reviews