معنا و مفهوم و چیستی «سدره المنتهی» و «بیت المعمور» را لطفا توضیح دهید.

من در سؤال پیش پرسیدم که خدا من دوست نداره شما در جواب من گفتید که من همه بنده ها رو دوست
در آموزه های اسلامی به مدارا با مردم، گذشت، دوری از درگیری، جر و بحث و ... سفارش شده است.
برای بالا بردن سطح معلومات سیاسی دانش آموزان سوم راهنمایی (بچه های مسجد) چه مطالبی و
چرا در قرآن 4 حرف (گ، پ، چ، ژ) وجود ندارند آیا نشانه نقص در قرآن و یا زبان عربی می باشد؟
اگر هنگام خواندن نماز، مثلاً قسمتی از بالای مچ دست برای لحظه ای دیده شود، حکم آن نماز
بنده یک دفعه در نماز جماعت فراموش نمودم مهر بگذارم، بنابراین به سجده که رفتم بر روی
Default modelbinding for enum in ASP.NET MVC?
Get originating port from ActionExecutingContext?
ASP.Net MVC framework and databinding
Nested views - how to access from the controller?
Iterating through anonymous typed data in MVC view
Get value from dropdownlist en use value in UrlHelper [closed]
How to make 4 columns across in ASP.NET MVC - How to make my current code suck less
ASP.NET MVC Caching vary by authentication
Translate a url to a route
MVC and jQuery validation, where to 'weave' the javascript and how to embed into master page?

معنا و مفهوم و چیستی «سدره المنتهی» و «بیت المعمور» را لطفا توضیح دهید.




    معنا و مفهوم و چیستی «سدره المنتهی» و «بیت المعمور» را لطفا توضیح دهید.

پاسخ :


آیا برای انجام غسل جنابت باید بدن خشک باشه؟ و اینکه انسان با یک کار حرام مثل استمنا

1:



نگاه کردن به بدن زن های یهودی و زنانی که دین آنها اسلام نیست و معمولا جاهایی از بدن خود

کلمه «سدره المنتهی» در آیه 14 سوره نجم مورد اشاره واقع شده هست ؛ و مفسرین بر این اعتقادند که سدرهالمنتهی یکی از منازلی هست که حضرت خاتم الانبیاء (ص) در معراج ، از اون گذر کرده هست ؛ از آیات سوره نجم هستفاده می شود که جنهالمأوی (بهشت ابدی اخروی ) نیز در کنار سدرهالمنتهی هست ؛ و نیز هستفاده می شود که بالاتر از سدرهالمنتهی نیز حقیقتی وجود دارد که اون را احاطه کرده هست ؛ ولی در قراون کریم به حقیقت این امر محیط بر سدرهالمنتهی اشاره نشده هست.


آیا اهل سنت از تسبیح برای فرستادن صلوات بهره می برند؟ اگر بله بگوئید آنها چگونه صلوات
همچنین از آیات سوره نجم هستفاده می شود که پیامبر(ص) در سدرهالمنتهی کسی را دیده هست ؛ « وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَهً أُخْرى‏ - عِنْدَ سِدْرَهِ الْمُنْتَهى‏ - و بار دیگر نیز او را مشاهده کرد ؛ نزد سدره المنتهى» ؛ برخی مفسرین فرموده اند اون کس ،جبرئیل (ع) بود که پیامبر (ص) در سدرهالمنتهی ، صورت واقعی و حقیقی او را مشاهد نمود ؛ امّا برخی دیگر و از جمله علامه طباطبایی ، در المیزان ، فرموده اند: اون حضرت در سدرهالمنتهی ، خدا را با چشم قلب مشاهد نمود ؛ و اونگاه روایاتی را ناظر بر این مطلب آورده اند.

می خواستم یه سؤال بپرسم که اگه میشه و خواهش می کنم جواب کامل به من بدهید و لطفا کتاب
از برخی روایات ائمه معصومین(ع) هستفاده می شود که سدره المنتهی در انتهای آسمان هفتم هست و همه امور و از جمله اعمال و عقائد و دین بنی آدم تا سدره المنتهی بالا می رود و منتهای صعود امور و اعمال و دین و اعتقاد افراد ، اونجا می باشد ؛ و به همین جهت به اون سدره المنتهی فرموده شده هست .


لطفا قواعد تجویدی خواندن قرآن را به صورت کامل بنویسید.
انتهای صعود جبرئیل(ع) به همراهی نبی اکرم (ص) نیز تا سدرهالمنتهی بوده هست ؛ و سیر معراجی اون حضرت سپس سدرهالمنتهی بدون همراهی جبرئیل (ع) بوده هست.


آیا در قرآن برای دریافت احکام و راه زندگی به بهره گیری از عقل اشاره شده است؟
همچنین از روایات اهل بیت (ع) به دست می آید که نبی اکرم (ص) سپس گذر از سدرهالمنتهی به عرش الهی رسیده هست .


با توجه به اینکه اینجانب در تشکل های فرهنگی از قبیل بسیج و کانون های متفاوت فعالیت می
باز در روایات آمده هست که اون حضرت ، سپس گذر از سدرهالمنتهی به حجب نور رسیده اند ؛ و در برخی روایات حضرت فرمودند: از هفتاد حجاب نور گذشتم تا به عرش رسیدم.


می خواهم بدانم که آیا جراحی پلاستیک بینی دخالت در کار خداوند است؟ می خواهم در این رابطه
و در روایتی بهشت را بین عرش و سدره المنتهی برنامه داده اند ؛ لذا ممکن هست مراد از حجب نور همان مراتب بهشت باشد ؛ و شاید از این قرائن بتوان نتیجه گرفت که اونچه سدرهالمنتهی را احاطه کرده هست ، همین حجب نورند.

در برخی روایات اسامی این حجب نیز ذکر شده هست ؛ واز جمله اونها یکی هم کرسی هست ؛ و مافوق کرسی عرش هست.
امّا حقیقت سدرهالمنتهی چیست؟
سدر نام درختی هست که در فارسی اون را کُنار گویند و اون غیر از چنار هست ؛ میوه و برگ اون داروی طبّی هست ؛ و پودر برگ اون برای شستن بدن به کار می رود ؛ فرموده اند این درخت تا چهل متر بلند می شود و بیش از دوهزار سال عمر می کند.

و المنتهی صفت یا مکان اون را مشخص می کند ؛ بنا بر این سدرهالمنتهی یعنی درختی که در انتهای هفت آسمان برنامه دارد ؛ یا درختی که انتهای سیر همه امور به اوست .


با کنار هم گذاشتن آیات و روایاتِ مربوط به سدرهالمنتهی و برخی آموزه های برهانی فلسفه اسلامی می توان فرمود که سدرهالمنتهی حقیقتی مجرّد(غیرمادّی ) بوده و از موجودات عالم ملائک هست و مثل ملائکی چون جبرئیل (ع) از مادیّت و وقت ومکان و شکل و رنگ و امثال اونها منزّه هست.

یکی از اصحاب امام صادق (ع) به نام سلیمان می گوید از امام (ع) در باره حقیقت سدرهالمنتهی سوال کردم ، حضرت فرموده اند: « أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ ؛ فَقَالَ: رَسُولُ اللَّهِ (ص) جَذْرُهَا وَ عَلِیٌّ (ع) ذِرْوُهَا وَ فَاطِمَهُ فَرْعُهَا وَ الْأَئِمَّهُ أَغْصَانُهَا وَ شِیعَتُهُمْ أَوْرَاقُهَا قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَمَا مَعْنَى الْمُنْتَهَى قَالَ إِلَیْهَا وَ اللَّهِ انْتَهَى الدِّینُ مَنْ لَمْ یَکُنْ مِنَ الشَّجَرَهِ فَلَیْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَیْسَ لَنَا شِیعَهً »(بحار الأنوار ؛ ج‏24 ؛ص140 ) ( سلیمان فرمود از حضرت صادق علیه السّلام راجع به «سِدْرَهِ الْمُنْتَهى‏» پرسیدم؛ فرمودند: اصل اون ثابت و فرعش در آسمان هست ؛ــ اشاره هست به آیه 24ابراهیم ــ فرمودند: پیامبر اکرم (ص) اصل و تنه اون درخت هست ؛ و علی علیه السّلام قسمت بالاى درخت و فاطمه(س) تنه های فرعی اون و ائمه علیهم السّلام شاخه‏هاى درخت و شیعیان برگ درختند ؛ عرض کردم فدایت شوم پس معنى (المنتهى) چیست فرمود بخدا قسم دین به اون منتهى می گردد هر که از اون شجره نباشد نه مؤمن هست و نه شیعه ما.

»
از این روایت هستفاده می شود که سدرهالمنتهی ؛ از مراتب حقیقت نوری چهارده معصوم هست که جامع امور و حقایق بوده و همه امور و اعمال و اعتقاد و دین امت به اونها ختم می شود ؛و کسی در سیر کمالی از اونها فراتر نمی رود.


بیت المعمور.
معنی لغوی بیت المعمور ، خانه ی آباد هست ؛ در روایات اهل بیت (ع) آمده هست که بیت المعمور خانه هست در آسمان چهارم که محل زیارت و عبادت فرشتگان هست ؛ و به سبب عبادت فرشتگان آباد هست ؛ و اون محازی خانه کعبه و عرش هست.« عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّیَ الْکَعْبَهُ کَعْبَهً قَالَ لِأَنَّهَا مُرَبَّعَهٌ فَقِیلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَتْ مُرَبَّعَهً قَالَ لِأَنَّهَا بِحِذَاءِ بَیْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِیلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْبَیْتُ الْمَعْمُورُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِیلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْعَرْشُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّ الْکَلِمَاتِ الَّتِی بُنِیَ عَلَیْهَا الْإِسْلَامُ أَرْبَعٌ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ »(بحار الأنوار؛ ج‏55 ؛ص5 )( از امام صادق علیه السّلام پرسیدند : چرا کعبه ، کعبه نامیده شد ؟ فرمودند: چون چهار گوش هست، فرموده شد چرا چهار گوش شده؟ فرمودند: چون برابر بیت المعمور هست که چهار گوش هست ؛ فرموده شد: چرا بیت المعمور چهار گوش هست؟ فرمودند: چون برابر عرش هست که چهار گوش هست ، فرموده شد : چرا عرش چهار گوش شده؟ فرمودند: چون پايه اسلام بر چهار کلمه هست ، سبحان، و الحمد للَّه، و لا إله إلّا اللَّه، و اللَّه أکبر.

»
« وَ رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ لَوْ أُلْقِیَ حَجَرٌ مِنَ الْعَرْشِ لَوَقَعَ عَلَى ظَهْرِ بَیْتِ الْمَعْمُورِ وَ لَوْ أُلْقِیَ مِنَ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ لَسَقَطَ عَلَى ظَهْرِ الْبَیْتِ الْحَرَام ...» (بحار الأنوا ؛ج‏55 ؛ص8 ) ( امام صادق (ع) فرمودند: اگر سنگی از عرش فرو افتد در پشت بام بیت المعمور برنامه می گیرد ؛ و اگر از بیت المعمور فرو افتد در پشت بام کعبه برنامه می گیرد .

...

)
از این روایات شریفه و دیگر روایات به ضمیمه برخی آموزه های برهانی فلسفه اسلامی می توان هستنباط نمود که بیت المعمور حقیقت ،باطن و صورت ملکوتی خانه کعبه هست ؛ و عرش حقیقت و باطن بیت المعمور هست ؛ و حقیقت اذکار اربعه (سبحان، و الحمد للَّه، و لا إله إلّا اللَّه، و اللَّه أکبر ) باطن عرش الهی هست.

و اسلام ظهور تفصیلی این چهار ذکر هست.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 01:00 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


70 out of 100 based on 50 user ratings 250 reviews