آیا رفتن و حاضر شدن بر سر قبور اموات لازم است؟ آیا اگر فاتحه ای که برای امواتمان می خوانیم


آیا رفتن و حاضر شدن بر سر قبور اموات لازم است؟ آیا اگر فاتحه ای که برای امواتمان می خوانیم




    آیا رفتن و حاضر شدن بر سر قبور اموات لازم است؟ آیا اگر فاتحه ای که برای امواتمان می خوانیم صرفا باید در قبرستان بوده و در کنار قبر خوانده شود؟ اساسا حاضر شدن بر قبور نفعی به حال اموات دارد؟

پاسخ :


برای بالا بردن مهارت های اجتماعی بایستی چه کنیم؟ کم رو نباشیم اعتماد به نفش داشته باشم

1:



چگونه در مقابل کسانی که اعمال و رفتار و گفتار ناشایست نسبت به ما دارند صبور باشیم و

بر پايه آیات و روایات، ارتباط خاصى میان «قبر برزخى» و «قبر خاکى»؛ یعنى، بین روح انسان در برزخ و بدن مادى او در قبر خاکى وجود دارد.


برای این که یاد خدا را هیچ وقت در لحظه لحظه زندگی از یاد نبریم چه راهکار عملی به کار
این ارتباط، در اصل از ارتباط روح و بدن مادى - که در طول زندگى دنیوى با یکدیگر نوعى اتحاد داشته‏اند - سرچشمه مى‏گیرد.


من مواقعی از دست پدر و مادرم عصبانی می شوم و هر چند با آنها بدرفتاری می کنم اما زود از
ارتباط مزبور با قطع تعلق روح از بدن، پس از مرگ، به کلى از میان نمى‏رود؛ بلکه یک نوع ارتباط در حدّ پایین‏ترى میان روح برزخى و بدن مادى و خاکى وجود دارد.


اگر بعد از وضو از گوشه ناخن، جوش صورت، جوش روی شانه خون رقیق تراوش یا ترشح شود باید تجدید
این ارتباط نه در حد و اندازه‏اى هست که در زندگى دنیوى و در دوران تعلق روح به بدن وجود داشت، و نه با اون کیفیت و کمیت؛ بلکه در میزانى ضعیف‏تر و با کم و کیفى دیگر.


اگر بعد از انجام غسل متوجه شویم که به قسمت هر چند کوچکی از بدن آب نرسیده است چه حکمی
از همین رو، روح - به رغم حضورش در عالمى فوق ماده و وقت و مکان (برزخ) - توجّه خاصى به بدن مادى و نقطه‏اى دارد که بدن خاکى در اون هست.


اگر ما با کشورهایی که تروریست هستند و جنگ طلب رابطه ای هر چند کم داشته باشیم چه اتفاقاتی
بر پايه همین ارتباط، میان قبر خاکى و قبر برزخى هست که دستورات و احکام خاصى در باب قبر، تشییع جنازه، کفن و دفن، حرمت قبر، هستحباب زیارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت بر سر قبور و نظایر اونها، در شریعت اسلامى وجود دارد.


امیرالمؤمنین در روز دوم فرمودند: «من امروز در کمال صراحت می گویم تمام مزایا را لغو خواهم
زیارت اهل قبور ارتباط روح با قبر خاکى، موجب مى‏شود که بتوان از این طریق، بهتر با روح رابطه بربرنامه و به او توجّه کرد و نیز توجّه او را جلب نمود.

بدین جهت در روایات، تأکید فراوانى بر زیارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت و تلاوت قراون کریم بر سر قبرها شده هست.

این آداب در هر جایى، براى مردگان خوب هست؛ ولى به دلیل ارتباط قبر برزخى با قبر خاکى، بر انجام دادن این آداب بر سر قبرها، تأکید بیشترى شده و از هستحباب بیشترى برخوردار هست.

از طرفى ارواح نیز بر پايه این ارتباط با بدن مادى و قبر خود، از حضور مؤمنان مسرور و مبتهج مى‏شوند.

امام صادق(ع) مى‏فرماید: «قسم به خداى متعال، مردگان رفتن شما را مى‏دانند و با حضور شما مسرور مى‏شوند و با شما اُنس مى‏گیرند و بهره‏مند مى‏گردند».

وسائل الشیعه، ج‏2، ص 878 و نیز در این باب نگا: عروج روح، ص 71-76.

امّا مهم‏ترین اثر دنیوى زیارت اهل قبور براى انسان، تذکّر مرگ و یادآورى این رخداد مهمّ هست.

این خود، موجب باز داشتن انسان از بازى‏هاى دنیوى، نگا: نهج‏البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدى، خطبه 84، ص 66.

مانع دست زدن به کارهاى زشت و ناروا، همان، خطبه 99، ص 92.

باعث انجام دادن اعمال و کردار نیک، همان، کلمات قصار، 31، ص 364.

سبب بى‏رغبتى و کم خشنودى از دنیا همان، کلمات قصار 349، ص 423.

و زمینه‏ساز عبرت آموزى هست.

همان، خطبه 221، ص 252.

رو به گورستان دمى خامش نشین‏اون خموشان سخنگو را ببین‏ لیک اگر یک رنگ بینى خاکشان‏نیست یکسان حالت چالاکشان‏ شحم و لحم زندگان یکسان بوداون یکى غمگین، دگر شادان بود تو چه دانى تا ننوشى قالشان‏ز اونکه پنهان هست بر تو حالشان‏ بشنوى از قال‏هاى و هوى راکى ببینى حالت صد توى را مثنوى، دفتر 3، ابیات 4764 - 4768.


مطالعهفاتحه در خانه درست هست؛ ولى رفتن بر سر قبر فضیلت و پاداش بیشترى دارد؛ زیرا: اولا، برپايه برخى از روایات هنگام آمدن نزدیکان میت به زیارت او، روحش در قبر حاضر مى‏شود و با دیدن اونها شادمان مى‏گردد.

ثانیا، رفتن در قبرستان و دیدن عاقبت دنیاى فانى، بسیار درس‏آموز و عبرت‏آفرین هست.

از همین‏رو در متون دینى، تأکید بسیارى بر این امر رفته و پاداش بزرگى نیز براى زیارت نماينده قبور مؤمنین بیان شده هست.

Jاگر چه روح از بدن جدا شده و دچار محدودیت چشم نیست ولى تعلق قطع نشده هست.

از این رو رفتن سر قبر میت خاصیتى على‏حده دارد گذشته از اینکه حضور بر سر قبور اموات موجب تنبه انسان نیز مى‏گردد.J
حضور بر سر قبرها علاوه بر تنبه خود فرد ،سبب رحمت ومغفرت برای میت هست.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 02:46 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


88 out of 100 based on 48 user ratings 298 reviews