آیا انسان باید جواب بدی را با بدی بدهد؟


آیا انسان باید جواب بدی را با بدی بدهد؟




    آیا انسان باید جواب بدی را با بدی بدهد؟

پاسخ :


مقصود از «رئالیسم» و «اگزیستانسیالیسم» چیست؟

1:



تفاوت حدیث با روایت در چیست؟ مرسل، متواتر و حسن چه فرقی با هم دارند؟

در این باره لازم هست به دو نکته مهم در ابتدا توجه کنیم:

ملاک تشخیص متقدم یا متأخر بودن و دست اول یا چندم بودن منبع، در کتب منابع دینی، چیست؟
1.


مقصود از کلام پیامبر(ص) که فرمودند: «علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل» چیست؟ چرا
انتقام گرفتن و مقابله به مثل کردن ا ز مظاهر عدل هست چنان که در قراون داریم که « وَ جَزاءُ سَیِّئَهٍ سَیِّئَهٌ مِثْلُها»(شوری/40) البته عفو و گذشت برتر از ا نتقام هست و چشم پوشی از مکافات و انتقام مطابق با فضل و بخشش و پسندیده تر هست.
2.


اگر زنی که از شوهر خود جدا شده و مدت عده او نیز تمام شده باشد با مرد دیگری به صورت ازدواج
میان مسائل شخصی و مواردی که مربوط به دین و جامعه اسلامی می شود تفاوت قایل شویم.


اگر مردی با زنی به صورت موقت ازدواج نمایید و بعد از مدت کوتاهی متوجه شود زن زناکار است
به طوری که در امور شخصی اصل را بر بخشش بگذاریم اما در موارد حفظ ارزشهای دینی و رعایت حقوق جامعه اصل را بر هستقامت بگذاریم.


اگر پسری از دختری خوشش آید و آن دختر هم به او دل ببندد و هنگامی که برای مراسم خواستگاری

جهت توضیح بیشتر توجه شما را به مطالب زیر جلب می کنیم:
رسول خدا(ص) فرمود: که اگر مردی تو را سرزنش کند به عیبی که در تو هست،‌ تو سرزنش مکن او را به اونچه در اوست.


آیا دختر باکره را می توان با اذن پدر یا ولی او به ازدواج موقت مردی آورد؟
و نیز فرمودند: دو نفر که یکدیگر را دشنام می دهند دو شیطان اند که همدیگر را می درند.
روزی در مجلس حضرت رسول (صلی علیه و آله و سلم) شخصی به یکی از صحابه دشنام داد، و او ساکت بود، سپس اون او نیز شروع کرد به تلافی اون.

حضرت برخاستند و فرمودند که فرشته از جانب تو جواب می داد و چون خود به سخن آمدی فرشته رفت و شیطان آمد، و در مجلسی که شیطان در اون هست من نمی نشینم.
بر مرد دیندار لازم هست که هر گاه از کسی نسبت به او ظلمی صادر شود در فرمودار یا کردار، اگر از شریعت مقدسه جزائی و انتقامی برای اون مقرر شده به اون اکتفا کند و از اون تعدی نکند گر چه بهتر اون هست که از اون نیز چشم بپوشد و عفو کند و اگر در شرع جزاء معینی برای اون نرسیده هست کار او را به خدا واگذار کند، بگوید خدا جزای تو را بدهد یا خدا از تو انتقام کشد.
بهتر این هست که چیزی نگوید زیرا وقتی شروع کرد به جواب دادن نمی تواند جلوی خود را بگیرد و ممکن هست در حال غضب مطالبی را بگویند که خلاف شرع باشد.
البته در مواردی که جواب ندادن حمل بر بی غیرتی شود با استقامت و حوصله مطابق محدوده شرعی مقابله کند و مکافات کند در هر صورت ترک انتقام و واگذاری کار به خداوند که منتقم حقیقی هست بهتر هست و خداوند هم انتقام می کشد.
به چشم خویش دیدم در گذرگاه که زد بر جان موری مرغکی راه
هنوز از صید منقارش نپرداخت که مرغ دیگر آمد کار او ساخت
علاوه بر اینکه اگر اون شخص که بدی کرده بهره ای از انسانیت در او باشد و مکافات نکردن بیشتر تنبیه و ادب می شود و اثر شرمساری و خجالت او بیشتراز انتقام هست.
و اگر از انسانیت بی بهره باشد تلافی تو نیز چندان اثر در او نمی کند بلکه هر چه نسبت به او بدگوئی کنی تفاوتی در حال او پدید نمی آید و تو باز از مقابله با او ضایع می شوی زیادتر از اونچه اون شخص تو را ضایع کرده.
آدمی که از انسانیت بویی نبرده هر چه بگویی خود را ضایع کرده ای، او اهل این حرفها نیست که عوض شود.
سگی پای صحرانشینی گزید به خشمی که زهرش زدندان چکید
شب از درد بیچاره خوابش نبرد به خیل اندرش دختری بود خرد
پدر را جفا کرد و تندی نمود که آخر تو را نیز دندان نبود
پس از گریه مرد پراکنده روز بخندید کای دختر دلفروز
محال هست اگر تیغ بر سر خورم که دندان به پای سگ اندر برم
جواب بدی به نیکی
یکی از مؤثرترین طرق مبارزه با دشمنان سرسخت و لجوج اون هست که بدیها را به نیکی جواب دهند در این صورت شخص بدکار تحت ضربات سرزنش و ملامت برنامه می گیرد و در مقایسه او با طرف مقابل حق را به طرف مقابل می دهد و همین امر در بسیاری از موارد سبب تجدید نظر دشمن در برنامه هایش می شود.
در سیره پیشوایان و روش عملی پیامبر اسلام و ائمه هدی(ع) بسیار دیده ایم که افراد یا جمعیت هایی را که مرتکب بدترین جنایات شده اند به نیکی جواب فرموده اند و مشمول محبتشان ساخته اند و همین امر سبب انقلاب و دگرگونی روحی و بازگشت اونها به طریق حق گردیده هست.
قراون کریم می فرماید: «ادفع بالتی هی احسن السیئه»؛ «بدیها را با عفو و گذشت و نیکی دفع کن، و سخنان نامطلوب اونها را با بهترین منطق جواب گو».

(مؤمنون، آیه 96)
در آیه دیگر دارد که « فاذا الذی بینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم» نتیجه این کار اون خواهد شد که دشمنان سرسخت، دوستان گرم و صمیمی شوند.(فصلت/34)
بنابراین دیدگاه اسلام عفو و گذشت و پرهیز از انتقام هست، قراون کریم می فرماید: « ولیعفوا و لیصفحوا الا تحبون ان یغفرالله لکم ...

» باید عفو و گذشت نمایند آیا دوست نمی دارید خداوند شما را بیامرزد.(نور/22) پس همان گونه که شما انتظار عفو الهی را در برابر لغزشها دارید باید در مورد دیگران عفو و بخشش را فراموش نکنید.
و نیز قراون کریم می فرماید: « و جزاء سیئه سیئه مثلها»؛ کیفر بدی مجازاتی همانند اون هست برای اینکه این مجازات جنبه انتقام جویی و کینه توزی و تجاوز از حد منجر شود.

ولی به دنبال اون می فرماید: « فمن عفی و اصلح فأجره علی الله»؛ هر کس عفو و اصلاح کند پاداش او بر خداست.(شوری/40)
درست هست که حقی از او ضایع شده و در مقابل ظاهرا چیزی نفرموده،‌ اما به خاطر گذشتی که از خود نشان داده، گذشتی که مایه انسجام جامعه و کم شدن کینه ها و افزایش محبت و موقوف شدن انتقام جویی و آرامش اجتماعی هست.

خداوند بر عهده گرفته که پاداش او را از فضل بی پایانش مرحمت کند.
در پایان آیه می فرماید: « انه لایحب الظالمین»؛ خداوند قطعا ظالمان را دوست ندارد.
این جمله ممکن هست اشاره به این باشد که اگر خداوند دستور عفو داده این به معنای دفاع از ظالمان نیست چرا که خداوند ظالمان را هرگز دوست نمی دارد بلکه هدف هدایت گمراهان و هستحکام پیوندهای اجتماعی هست.
خداوند که دستور عفو داده به معنی حمایت از طرف مقابل که کار بدی را مرتکب شده نیست بلکه به خاطر کنترل حالت انتقام و زیاده روی هایی که در هنگام انتقام گرفتن صورت می گیرد فرمان به عفو و گذشت داده و جبران حق طرف مظلوم را به عهده گرفته تا آرامش جامعه بربرنامه بماند و الا اگر هر روز افراد به دنبال انتقام کشی باشند، آسایشی باقی نمی ماند.
نکته قابل ذکر اون هست که عفو و مجازات هر کدام جای ویژه ای دارد عفو در جایی هست که انسان قدرت بر انتقام دارد و اگر می بخشد از موضع ضعف نیست این عفو سازنده هست هم برای مظلوم چرا که به او تسلط بر نفس و صفای دل می بخشد و هم برای ظالم که او را به صلاح خویش وا می دارد.
و کیفر و انتقام و مقابله به مثل جایی هست که هنوز ظالم از مرکب شیطان پیاده نشده و مظلوم در موضع ضعف برنامه دارد و عفو او از موضع ضعف هست اینجا باید اقدام به مجازات کند.
در هر صورت استقامت و شکیبایی و عفو از کارهای پر ارزش هست و « لمن استقامت و غفر ان ذلک لمن عزم الامور»(شوری/43)
اما مسئله درخواست انتقام از خداوند که در بعضی از ادعیه و بیانات ائمه علیهم السلام وارد شده در واقع همان بحث عفو و گذشت را تأیید می کند زیرا ائمه(ع) در برابر ناملایمات و ظلم ها و اهانت ها استقامت و شکیبایی و عفو را پیشه خود می کردند.(مگر جایی که به اصول ضربه وارد شود و ظالم جسورتر گردد) ائمه(ع) خود اقدام به انتقام نمی کردند و گذشت داشتند منتهی از خداوند می خواستند که با تدبیری الهی جلوی متجاوزان را بگیرد و از اونها انتقام بگیرد بدیهی هست که انتقام الهی به گونه های متفاوتی صورت می گیرد گاهی تنبیه و مجازات در دنیاست گاهی در آخرت، گاهی به صورت خنثی کردن نقشه های ظالمان و ...

به قول معروف چوب خداوند صدا ندارد ضمن اینکه آرامش جامعه در سایه عفو و گذشت محفوظ می ماند ولی خداوند چون عادل هست ظالم را گوش مال می دهد و به نحوی حق مظلوم را جبران می کند.
بنابراین درخواست انتقام در دعاها به معنی واگذار کردن کار به خداوند هست که هر جور صلاح می داند جلو ظلم ظالم را بگیرد و اونها را سرجایشان بنشاند پس در واقع این هم تأکیدی بر عفو و گذشت هست و رضایت و غضب اونها با رضایت و غضب الهی انطباق دارد.

لذا اگر در موردی نفرت خود را فراخوان می نمايند و در مقام انتقام برمی آیند معلوم می شود که اون فرد سزاوار نفرین و انتقام هست.

و برای دین خدا مضر هست و نزد خدا نیز مغضوب هست.

چنان که در روایت مشهور نزد شیعه و اهل سنت آمده هست: « و ان الله عزوجل یغضب بغضب فاطمه و یرضی لرضاها»(مستدرک سفینه البحار ج8-ص25)؛ «ان الله یغضب لغضب رسول صلی الله علیه و آله»(صحیح بخاری، ج3 ص104)

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 03:47 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


82 out of 100 based on 52 user ratings 202 reviews

در دعای عرفان امام حسین(ع) می خوانیم که «الهی اخرجنی من دل نفسی» و در ادعیه ای که از حضرت
حضرت علی(ع) در دعای کمیل این گونه به درگاه خدا نیایش می کند که «کنت انت الرقیب علیهم
در سوره مزمل می خوانیم که «قم الیل الا قلیلا» در این آیات به پیامبر(ص) توصیه شده است
در سوره مدثر چنین می خوانیم که «کانهم حمر مستنفره»، چرا در اینجا قرآن بدین صورت تعبیر
رعایت اخلاق جنسی تا چه اندازه در برقرار روابط اجتماعی مهم است؟ آیا آزار جنسی که فروید
علت این که جسد انسان می پوسد (و بعضی از اجساد که نمی پوسند) و جاودانگی انسان از نگاه ادیان
Developing a simple photo ASP.NET/MVC application, how to do this?
Route www link to non-www link in .net mvc
Route to get all requests to the root folder (no trailing slash allowed)
Problem mixing webforms into ASP.NET MVC application
ASP.NET MVC Beta 1 - Does It Support Strongly Typed View Data?
ASP.Net MVC Ajax form with jQuery validation
How to display HTML stored in a database from an ASP.NET MVC view?
Break points aspx pages
How do I imitate the ASP.NET AjaxOptions delegate functions?
How can I post an array of string to ASP.NET MVC Controller without a form?
*