در مورد وقف در آیات و روایات توضیح دهید.


در مورد وقف در آیات و روایات توضیح دهید.




    در مورد وقف در آیات و روایات توضیح دهید.

پاسخ :


ارتباط و ربط نعمت بهشتی ای که در آیه 11 گفته شده است با قضیه و جریان اصحاب الاخدود و آتش

1:



چرا و به چه دلیل 2 سوره قریش و فیل، یک سوره محسوب می شوند؟ اصلا چرا این 2 سوره، در 1 سوره

در قراون، آیه‏ای که بر وقف و احکام اون صراحت داشته باشد، وجود ندارد.


یکی از راه های کسب معارف را رشد عقلی، علمی و فلسفی می دانند. لطفا در مورد عقل و علم و
ولی دانشمندان اسلامی از کلیت برخی مفاهیم اخلاقی که در قراون ذکر شده هست، چنین دریافته‏اند که وقف، مورد تأیید قراون کریم هست ؛ چرا که اعمال خیر و صالح، همواره در آیات قراون ستوده شده‏اند و به طور کلّی، هر آیه‏ای که بر انجام دادن کارهای نیکو یا تشویق به اونها دلالت داشته باشد، بر وقف نیز دلالت می‏کند که از اون جمله می‏توان به موارد زیر اشاره نمود:

علماء اخلاق عواملی چون لجاجت، جهل و پر سخنی را موجب قساوت قلب می دانند. مقصود از لجاجت
1 .


چه کسی علم منطق را بنا نهاد؟ آیا که می گویند ما را از به مغالطه افتادن می رهاند و یا صحیح
سوره کهف، آیه 46: «کارهای شایسته ماندنی نزد پروردگارت، از نظر پاداش، بهتر و امید به اون بیشتر هست».

من در دانشگاه با پسری (خودم هم پسر هستم) که قبلا با پسر عمویش دوست بودم، آشنا شده و از
2 .


همسر من نه نماز می خواند و نه روزه می گیرد و نه کارهایی که مکروه است را ترک می کند ما
سوره مزمّل، آیه 20: «هر عمل نیک که برای آخرت خود پیش فرستید، پاداش اون را نزد خداوند می‏یابید و اون اجر و ثواب آخرت، بس بهتر و بزرگ‏تر و بیشتر هست».

از مرگ و شب اول قبر خیلی می ترسم و سعی می کنم ایمانم را روز به روز به خدا بیشتر کنم ولی
3 .

سوره بقره، آیه 177: «نیکوکاری بدان نیست که روی خود را به جانب مشرق و مغرب کنید ؛ چرا که این بی‏اثر هست ؛ لکن نیکوکار، کسی هست که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران، ایمان آوَرَد و اموال خود را در راه دوستی خدا، به خویشان و یتیمان و در راه‏ماندگان و مستمندان بدهد».
در سخنان پیامبر و اهل بیت(ع)، درباره تشویق به وقف، جملات فراوانی به چشم می‏خورد.

این بزرگواران ـ که خود بهترین معلّمان بشر بوده‏اند ـ در موارد زیادی به این عمل نیکو دست زده‏اند.

از اون جمله، در «قُبا» (نزدیک مدینه) نخلستانی بود به نام «بُوَیره» که از اموال شخصی پیامبر(ص) محسوب می‏شد و ایشان، اون را وقف بر فقیران و بینوایان نموده بود.

و نیز نقل شده هست که پیامبر(ص) زمینی را وقف مخارج افرادِ در راهْ‏مانده (ابن‏السبیل) نمود.

امیرالمؤمنین(ع) نیز در محلّی به نام «ینْبُع»، صد چشمه حفر کرد و اونها را وقف حاجیان خانه خدا نمود و نیز مزرعه‏ای داشت که وقف نیازمندان و در راه‏ماندگان کرد.

و نیز امام صادق(ع) اموالی را برای برپایی مجالس عزاداری سپس رحلت خودشان وقف کردند و نیز ائمه دیگر که زمین‏ها یا باغ‏هایی را برای فقرا و نیازمندان وقف می‏نمودند.
واقدى در کتاب مغازى، نقل مى‏کند که اراضى مخیرق را به موجب وصیتى در اختیار حضرت محمد صلى الله علیه وآله گذاشته بودند و حضرت اونها را وقف فرمودند.


در روایتى منقول از حضرت امام جعفرصادق‏ علیه‏السلام، حیطان هفتگانه حضرت رسول اکرم ‏صلى الله علیه وآله بوده‏اند که سپس رحلت اون حضرت در اختیار حضرت فاطمه ‏علیهاالسلام بود که بعدها دعوایى در مورد اونها مطرح شد و حضرت على‏علیه‏السلام بر وقفیت اونها شهادت دادند و حضرت فاطمه‏ علیهاالسلام نیز اونها را موقوفه معرفى فرمود.

(1)
گروه کثیرى از یاران پیامبرصلى الله علیه وآله در حال حیات حضرتش و با تایید اون حضرت هر کدام مالى یا اموالى را وقف کردند چنان که گروهى هم سپس وفات پیامبرصلى الله علیه وآله اقدام به وقف نمودند.

عواید این اوقاف مطابق نیت واقف خرج مى‏شد و به دست ‏خود واقف یا کسى که از طرف او تعیین مى‏گردید اداره مى‏شد.

(2)
---------------
1- به وسایل کتاب الوقوف، باب 10، حدیث 1 و 2 رجوع شود.


2- احکام وقف در شریعت اسلام، ص 45-52.




برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:32 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


82 out of 100 based on 72 user ratings 322 reviews