براى جلوگیرى از هول شدن، کم‏جرأتى، تپق زدن هنگام حرف زدن و دست و پاى خود را در مقابل


براى جلوگیرى از هول شدن، کم‏جرأتى، تپق زدن هنگام حرف زدن و دست و پاى خود را در مقابل




    براى جلوگیرى از هول شدن، کم‏جرأتى، تپق زدن هنگام حرف زدن و دست و پاى خود را در مقابل جمع گم کردن، چه باید کرد. در ضمن براى کسب اعتماد به نفس، مرا راهنمایى کنید؟

پاسخ :


چه کنیم که دعایمان مستجاب شود؟

1:



وقتی چیزی از آدم گرفته می شود چطور بفهمیم که خواست خدا بوده یا مجازات گناهانمان؟

در این باره باید فرمود این مسأله‏اى که شما مطرح کردید، گرچه آزاردهنده و گاهى اوقات مشکل‏آفرین هست، اما قابل حل هست و شما مى‏توانید به راحتى بر این مشکل غلبه پیدا کنید، منتها براى حل اون؛ اول باید شرایط اون را بشناسید بعد با پشتکار، جدیت و حوصله به تدریج اونها را برطرف کنید.

من از سال گذشته 4 روز روزه قضا به گردنم بوده که نتوانسته ام در طول سال بگیرم و قبل از
به نظر مى‏آید این مشکل ناشى از اضطراب اجتماعى هست؛ یعنى، شما علیرغم این که توانایى‏هایى دارید اما در اجتماع و در حضور دیگران جرأت ارائه اونها را ندارید و معمولاً به قول خودتان هول مى‏شوید.

متولد تهران هستم و تا 18 سالگی نیز آنجا بوده ام که بعد از آن سال 75 به رباط کریم مهاجرت
براى روشن‏تر شدن مطلب کمى بیشتر در مورد اضطراب توضیح مى‏دهیم.

منظور از نهضت نرم افزاری در بیان مقام معظم رهبری چیست؟ منظور از جنبش نرم افزاری چیست
اضطراب در واقع جزء ساختار شخصیت انسان هست و اگر در حد اعتدال‏آمیز باشد نه تنها هیچ مشکلى براى انسان ایجاد نمى‏کند بلکه بسیارى از خطرات را نیز دفع مى‏کند و موجب انجام کارها در وقت خودش مى‏شود مثلاً این اضطراب هست که باعث مى‏شود ما براى درمان به پزشک مراجعه کنیم.


لیبرالیسم چیست؟(لطفا به زبا ن ساده و قابل فهم و مفید و مختصر با مثال توضیح دهید )
این اضطراب هست که باعث مى‏شود راننده با دقت رانندگى کند یا کتابى را که ما از کتابخانه به امانت گرفته‏ایم به موقع اون را برگردانیم یا خودمان را براى امتحانى که در پیش داریم آماده کنیم.


منظوز از نقدینگی چیست؟(لطفا به زبان ساده و قابل فهم و مفید و مختصر توضیح دهید )
اگر اضطراب جزء ساختار شخصیت انسان نبود مشکلات جدى و خطرناکى، زندگى وى را تهدید مى‏کرد پس اضطراب اعتدال‏آمیز موجب هستمرار و دوام زندگى انسان مى‏شود.

آیا در زمان گذشته ازدواج موقت وجود داشته است؟ پیامبران ازدواج موقت می کردند؟
اما گاهى اوقات به هر دلیلى ممکن هست سطح اضطراب افزایش پیدا کند و از حد اعتدال خارج شود.

در این صورت نه تنها اضطراب مفید نیست بلکه موجب اختلال در عملکرد و فعالیت‏هاى انسان مى‏شود.

از جمله این اضطراب‏ها که جنبه مرضى دارد، اضطراب اجتماعى هست که نتیجه اون کم‏رویى هست و موجب مى‏شود انسان نتواند در حضور جمع و در برخورد با افراد جدید کار خودش را درست اجرا کند و یا ارتباط مناسب با دیگران بربرنامه کند.
منشأ این اضطراب عدم یادگیرى مهارت‏هاى اجتماعى هست.

یکى از جنبه‏ها و ابعاد وجودى انسان که باید از همان اوایل کودکى مورد توجه خانواده و مدرسه برنامه گیرد تا رشد کند بعد اجتماعى‏است و اگر این رشد خوب تحقق پیدا نکند در نوجوانى و جوانى فرد دچار اضطراب اجتماعى مى‏شود و با مشکلاتى مواجه مى‏گردد.

گاهى اوقات اعضاء خانواده به دلایل گوناگونى از این امر غفلت مى‏نمايند یا این که کودک افراد تأثیرگذار را از دست مى‏دهد یا به خاطر شلوغى خانواده بعضى از برنامه‏ریزى‏هاى تربیتى مورد کم‏توجهى برنامه مى‏گیرد، یا این که خود والدین نیز دچار این مشکل هستند و کم‏کم به فرزندان اونها نیز سرایت مى‏کند و اونها نیز دچار این مشکل مى‏شوند.

ولى خوشبختانه انسان تا پایان عمر مى‏تواند در مؤلفه‏هاى شخصیتى خود تغییر ایجاد کند رفتار خود را اصلاح کند یا رفتارهاى مطلوبى را که یاد نگرفته هست یاد بگیرید.
یکى از رفتارهایى که انسان باید یاد بگیرد، مهارت‏هاى ارتباطى هست؛ یعنى، نحوه ارتباط مناسب با دیگران، صحبت کردن در جمع، توانایى در بیان خواسته‏هاى خود.

اگر به هر دلیلى این یادگیرى در وقت کودکى محقق نشد، در نوجوانى و جوانى و حتى بزرگسالى مى‏توان جبران کرد؛ یعنى، مثل رانندگى که اگر انسان در نوجوانى امکان یادگیرى اون برایش فراهم نبود در جوانى و بزرگسالى نیز مى‏توان یاد گرفت، بنابراین هیچ جاى نگرانى نیست.
براى یادگیرى روابط اجتماعى توجه و عمل به راه‏کارهاى زیر مناسب هست:
1.

اجتناب از زندگى فردى و حضور پیدا کردن در جمع.
2.

پیش‏قدم شدن در سلام و احوال‏پرسى کردن.
3.

به عهده گرفتن مسؤولیت در خانه، کلاس و محل کار و...
4.

یادداشت کردن اصطلاحات متعارفى که در برخورد با دیگران باید به کار برد و تمرین کردن اون در روابط با دیگران.
5.

اجتناب از منفى‏بافى و شکسته‏نفسى.
6.

یادآورى کردن جنبه‏هاى مثبت و نقاط قوت خود (یعنى انسان به خودش تلقین کند که داراى توانایى‏هایى هست.

مثلاً همین که در دانشگاه قبول شده این جنبه مثبت و حاکى از توانمندى اوست).
7.

شرکت در گردش‏هاى دسته‏جمعى و مسؤولیتى را در جمع به عهده گرفتن.
8.

ایجاد ارتباط و دوستى با افراد خوش‏مشرب و با نشاط.
9.

موارد فوق را خیلى باید تمرین کنید و خیلى زود و با عجله و شتاب‏زده نخواهید به نتیجه برسد بلکه به تدریج و با حوصله کار را دنبال کنید حتماً موفق خواهید شد.
10.

به خود تلقین کنید که مى‏توانم فلان کار را اجرا کنم و با تلقین به خود آرامش بدهید.
11.

در همه کارها به خداوند قادر متعال و غنى مطلق توکل کنید زیرا از آثار روانى توکل ایجاد اعتماد و اطمینان به تکیه‏گاهى محکم در فراز و نشیب‏هاى زندگى، عزت نفس، خودپنداره مثبت و بالاخره افزایش اعتماد به نفس هست.
چنانچه قراون کریم مى‏فرماید: «مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛طلاق (65)، آیه 3.

و «وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ وَکِیلاً»؛احزاب (33)، آیه 3..

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 06:34 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


70 out of 100 based on 80 user ratings 730 reviews