معنی این حدیث چیست؟ «هنگام فتنه چون شتر دو ساله باش که نه پشتی دارد تا سوارش شوند و نه


معنی این حدیث چیست؟ «هنگام فتنه چون شتر دو ساله باش که نه پشتی دارد تا سوارش شوند و نه




    معنی این حدیث چیست؟ «هنگام فتنه چون شتر دو ساله باش که نه پشتی دارد تا سوارش شوند و نه پستانی تا شیرش دوشند» آیا باید در زمان فتنه از حادثه فرار کرد و دنبال خطر نرفت؟

پاسخ :


ظهور اسماء الهی در شخص به چه معناست؟ احصاء اسماء، یعنی شمارش عددی آنها؟

1:



ولایت تکوینی و تشریعی یعنی چه؟ چه تفاوتی با هم داشته آیا این نام ها و مطالب از روایات

هنگام فتنه مخلوط بودن حق وباطل،وتاریکی وظلمت،به هر سوئی گرایش پیدا کنید کمک به یک جانب فتنه هست لذا باید مراقب بود وضمن انجام وظیفه ای که در اون شرائط بر شما لازم هست از سوءاستفاده دیگران پرهیز نمود.

مسأله خوردن گوشت گراز از نظر شرعی چیست؟ و آیا با گذاشتن آن در فریزر به مدت 40 روز آیا
پرسش شما سه بخش دارد که به هر یک جداگانه جواب داده می شود: یکم.


فلسفه حجاب در نماز چیست؟
چگونه می توان از فتنه های آخرالوقت در امان ماند؟ برای امان ماندن از هر فتنه ای مخصوصا فتنه های آخرالوقت، راهکارهایی کلی وجود دارد که مورد اشاره برنامه می گیرد اما راهکارهای جزئی در مقابل هر فتنه را باید هر شخصی با توجه به این کلیات هستخراج نماید.


برای این که انسان عمر پربرکتی داشته باشد و انسان مفیدی باشد باید چکار کند؟
برخی از راهکارهای کلی و عمومی در این زمینه امام علی(ع) که با فتنه های مختلفی در دوران زندگی خود روبه رو بود، عواملی را سفارش نموده هستکه به نمونه هایی اشاره می شود: 1.


این که گفته اند انسان برای آدم شدن باید کم کم شروع کند و آهسته و پیوسته برود یعنی چه؟
هوشمندی و زیرکی: علی(ع) فرمود: «در فتنه ها چونان شتر دو ساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد و نه پستانی تا او را بدوشند»(نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حکمت 1، ص 624).


برای این که در آزمایشات الهی و مصیبت ها و بلاها سربلند بیرون آییم باید چه کارهایی انجام
جملات فوق اشاره به این مطلب دارد که انسان در فتنه با زیرکی و هوشمندی حرکت کند نه به فتنه گران سواری دهد، و نه به اونها باج عطا کند، در عین حالی که ناظر فتنه هاست خود را از آلوده شدن حفظ نماید.


شما گفتین که عشق بعد ازدواج به وجود میاد پس اساس ازدواج چیه و مقدمه ازدواج چیه؟
2.

آگاهی و شناخت از اوضاع وقت انسان هر چند هوشمند و زیرک باشد اگر از جریانات اجتماعی و رگه های نفاق و فتنه آگاهی نداشته باشد ممکن هست ناآگاهانه وارد اون شود، به این جهت لازم هست نسبت به اوضاع وقته آگاه بود.

علی(ع) می فرماید: » شما ای عرب ها، هدف تیر های بلا هستید که نزدیک هست.

از مستی های نعمت بپرهیزید، و از سختی های عذاب الهی بترسید و بگریزید و در فتنه های در هم پیچیده، به هنگام پیدایش نوزاد فتنه ها و آشکار شدن باطن اونها، و بربرنامه شدن قطب و مدار آسیای اون، با آگاهی قدم بر دارید..».(همان، خطبه 151، ص 277، شماره 4).

3.

تمسک به سنت پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت(ع) پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت راه صحیح را برای همه بیان فرموده، الگو برنامه دادن اونها و پیروی نمودن از سخنان اونها، و همین طور تمسک و توسل به اونها انسان را از فتنه حفظ می کند.

علی(ع) برای محفوظ ماندن از فتنه ها می فرماید: «پس باید بر سنت پیامبر(ص) باقی مانید که برپاست و بر آثار رسالت تکیه نمایید که آشکار هست، به عهد نزدیکی که بسته اید وفادار مانید که یادگار پیامبر بر اون تکیه دارد...».(همان، خطبه، 138، ص 258، شماره 6).

در جای دیگر فرمود: «ای امت امواج فتنه ها را با کشتی های نجات در هم بشکنید و از راه اختلاف و پراکندگی بپرهیزید»(همان، خطبه 5، ص 50، شماره 1).

برخی راهکارهای جزئی بر محفوظ ماندن از فتنه های آخر الوقت راهکارهای موردی و خاصی نیز وجود دارد که برخی از اونها از این برنامه هست: 1.

شناخت امام وقت: عامل مهم در نگهداری انسان از فتنه شناخت امام وقت(عج) هست.

امام صادق(ع) فرمود: «به درستی که بهترین و واجب ترین فریضه ها بر انسان شناخت پروردگار و ابرنامه به بندگی هست...

و پس از اون شناخت فرستاده خدا هست و گواهی دادن به پیغمبری او ...

و سپس اون شناختن امامی هست که به صفت و نامش در حال سختی و راحتی به او اقتدا می نمایی».(موسوی اصفهانی، مکیال المکارم، ترجمه مهدی حائری، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، ج 2، ص 171).

2.

تقویت ایمان: سپس شناخت لازم هست ایمان خویش را نسبت به معتقدات مخصوصا وجود و عنایات حضرت مهدی تقویت نمود.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «مهدی غیبتی دارد بعضی از شیعیان و دوستانش که ثابت نمی ماند در اون غیبت بر امامت او، مگر کسانی که خداوند قلب اونها را با ایمان تمرین داده باشد...»(ابن میثم بحرانی، غایه المرام، چاپ قدیم، مقصد اول، باب 59، ص 267 و بحار الانوار، ج 52، ص 101).

اونچنان ایمان و اعتقادی باید پیدا کرد که هیچ عاملی باعث تردید انسان نشود، امام صادق(ع) درباره کسانی که خود را در فتنه های آخرالوقت حفظ کرده اند و لیاقت همراهی امام وقت را پیدا نمايند چنین می فرماید: «مردانی که گویا دل هایشان پاره های آهن هست...

غبار تردید در ذات خدای، خاطرشان را نمی آلاید...

همانند چراغ های فروزانند، گویا دل هایشان نور باران هست و از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند، برای شهادت دعا می نمايند و آرزومند کشته شدن در راه خدایند».(بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، تهران، المکتبه الاسلامیه، 1405 ه.ق، ج 52، ص 308).

3.

دعا برای حفظ ایمان: هر چند تلاش انسان برای حفظ و تقویت ایمان کارساز هست ولی فراموش نکنیم که در هر کاری نیاز به توفیق الهی دارد، لذا باید برای حفظ و تقویت ایمان نیز باید دعا کرد.

در حدیثی می خوانیم که راوی عرض کرد: شیعیان در دوران غیبت چه کار نمايند فرمود: بر شما باد به دعا کردن و انتظار فرج کشیدن، راوی عرض کرد چگونه دعا کنیم، فرمود: می گویی: «...

بار خدایا ...

هیچ نگهدارنده ای جز تو برایم نیست، بار خدایا مرا از منازل دوستان خود دور مگردان و دلم را پس از اون که هدایت کرده ای منحرف منمای، خدایا مرا به ولایت کسی که اطاعتش را بر من واجب ساخته ای هدایت فرمای».(میزان الحکمه، محمدی ری شهری، دارالحدیث، ج 4، ص 531).

4.

تزکیه و خودسازی: میان ایمان و رفتار و صفات انسان رابطه مستقیمی هست، اگر انسان از نظر رفتار و صفات وارسته باشد ایمانش تقویت می شود، و اگر آلوده به گناهان و صفات رذیله باشد ایمانش رو به ضعف و نابودی می رود، به این جهت برای حفظ و تقویت ایمان باید خود را پاکیزه کرد.

امام صادق(ع) می فرماید: «هر کس که دوست می دارد از اصحاب حضرت قائم (عج) باشد، می بایست منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید، در حالی که منتظر باشد، پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم(عج) به پاخیزد و پاداش او همچون پاداش کسی خواهد بود که اون حضرت را درک کرده هست؛ پس کوشش کنید و در انتظار بمانید، گوارا باد شما را ای گروه مشمول رحمت خدا»(میکال المکارم، همان، ج 2، ص 437).

امام حسن عسکری درباره کسانی که دور حضرت مهدی را می گیرند خطاب به فرزندش فرمود: «قومی به آستانه ات گرد آیند که خداوند اونان را از سرشتی پاک و ریشه ای پاکیزه و گرانبها آفریده هست.

دل هایشان از آلودگی و نفاق و پلیدی و شقاق پاکیزه هست در برابر فرمان های دینی فروتن اند.

و دل هایشان از کینه و دشمنی پیراسته، رخسارشان برای پذیرش حق آماده و سیمایشان با نور فضل و کمال آراسته آیین حق را می پرستند و از اهل حق پیروی می نمايند»(بحارالانوار، ج 52، ص 343).

تمامی این افراد در آخرالوقت زندگی می نمايند و در دوران اوج فتنه ها بسر می برند، ولی خود را حفظ می نمايند.

5.

هستقامت و بردباری: امام هفتم فرمود: «هنگامی که پنجمین فرزندم غایب شد مواظب دین خود باشید، مبادا کسی شما را از دین خارج کند.

او ناگزیر غیبتی خواهد داشت به طوری که گروه از مؤمنان از عقیده خویش بر می گردند، خداوند به وسیله غیبت، بندگان خویش را آزمایش می کند».(بحارالانوار، ج 51، ص 150، باب 7، حدیث 1؛ و کتاب الغیبه، شیخ طوسی، مکتبه الصدوق، ص 204).

از روایت فوق هستفاده می شود که انسان سخت آزمایش می شود و گروهی بر اثر عدم هستقامت از دین خارج می شوند ولی اونهایی که هستقامت دارند می مانند، امام حسین(ع) فرمود: «برای امام مهدی(عج) غیبتی هست در این غیبت برخی از دین بر می گردند و برخی ثابت قدم می مانند هر کس در این غیبت استقامت کند و بر مشکلاتی که از سوی دشمنان ایجاد می شود، هستقامت کند به قدری از اجر خداوند بهره مند می گردد که انگار در کنار پیامبر(ص) با شمشیر با دشمنان جنگیده هست».(بحارالانوار، همان، ح 51، ص 133، باب 3، حدیث 4).

دوم: منظور از پناه بردن به قراون در هنگام فتنه ها چیست؟ از اونچه در جواب پرسش اول بیان داشتیم، جواب پرسش دوم نیز در حد زیادی به دست آمد، چرا که مراد از پناه بردن به قراون همان عمل نمودن به دستورات اون هست.

قراون نیز دستور به اطاعت اولی الامر و امامان معصوم می دهد (نساء، آیه 59).و قطعا اطاعت از اونها را می طلبد که انسان نسبت به اونها شناخت داشته باشد.

و این قراون هست که دستور اکید داده که ایمان محکم و قوی به اعتقادات داشته باشید و در سوره والعصر با قسم می گوید: «قسم به عصر همه در زیانند مگر کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح اجرا کنند»(والعصر، آیه 1-2).

و اینها همیشه محفوظ و در حال نفع خواهند بود.

و این قراون هست که در سوره اعلی رستگاری را در گرو تزکیه می داند اونجا که می فرماید: «قد افلح من تزکی»(اعلی، آیه 14).

و در سوره شمس سپس یازده قسم می گوید، رستگاری ابدی مال کسی هست که نفس خود را تزکیه نماید.(شمس، آیه 9).

و این قراون هست که در آیات بی شماری انسان را دستور به استقامت و بردباری داده هست و برای صابران اجر بی شماری در نظر گرفته هست.

سوم: چگونه می توان تحت تأثیر محیط فاسد برنامه نگرفت؟ همان عواملی که انسان را از فتنه ها می تواند حفظ کند، همان شرایط می تواند انسان را در برابر محیط فاسد و آلوده نگهداری نماید، یک بار دیگر شرایط را مرور می کنیم: 1.

هوشمندی و زیرکی 2.

آگاهی نسبت به اوضاع وقته 3.

شناخت خدا و پیغمبر و امامان 4.

ایمان عمیق به خدا و پیامبر و امامان و مسئله قیامت 5.

تزکیه نفس و مسلط بودن بر اون 6.

استقامت و بردباری در مقابل شهوات، مصائب، و طاعت و بندگی خدا.

افزون بر همه اراده قوی و محکم داشتن در کنار ایمان و استقامت و ...

می تواند به خوبی انسان را در بدترین محیط از آلودگی حفظ نماید، حضرت موسی در خانه فرعون رشد می کند ولی بر اثر ایمان و اراده قوی، اون محیط آلوده در او اثر نمی کند و همین طور همسر فرعون و همچنین پیامبر خاتم(ص) در محیط کفر آلوده و جاهلی مکه رشد می کند نه تنها تحت تأثیر اون برنامه نمی گیرد که اون جامعه را متحول می کند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 1.

یکصد پرسش و جواب پیرامون امام وقت، علیرضا رجالی.

2.

مهدی انقلابی بزرگ، ناصر مکارم شیرازی، انتشارات نبوغ، انتشارات هدف.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 06:49 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


76 out of 100 based on 56 user ratings 1306 reviews