آیا حیوانات روح دارند و اگر پاسخ مثبت است پس از مرگ حیوان روح او به کجا می رود؟ آیا نظریه


آیا حیوانات روح دارند و اگر پاسخ مثبت است پس از مرگ حیوان روح او به کجا می رود؟ آیا نظریه




    آیا حیوانات روح دارند و اگر پاسخ مثبت است پس از مرگ حیوان روح او به کجا می رود؟ آیا نظریه پل رنگین کمان صحیح است؟ خواهش می کنم اطلاعات کافی را در این مورد در اختیار من بگذارید.

پاسخ :


اگه یه دختر بدون اذن پدر با پسری صیغه بکنند، صحیح است یا خیر؟

1:



لطفا بخشی از دعاها و نماز هایی که در رابطه با ازدواج( که مربوط به دختران) است را از کتاب

سؤال شما دو بخش دارد :

چرا مؤمنان یا کسانی که به خدا اعتقاد دارند با وجود این اعتقاد باز هم از بعضی از دستورات
1- آیا حیوانات روح دارد؟ روح دارای مراتب و معانی مختلفی هست: الف - روح حساس: عبارت از روحی هست که اونچه از طریق حواس پنجگانه دریافت می شود، روح حیوانی اون را دریافت می کند که همین روح در کودک وجود دارد.


آیا تمام مخلوقات در نهایت فانی هستند یا در قرآن منظور از فانی بودن مخلوقات فنا در دنیا
اگر مراد از روح در حیوانات این روح حیوانی باشد بله در حیوانات وجود دارد.


نماز در جای تاریک باطل است؟
ب- روح خیالی: روح خیالی روحی هست که اونچه توسط روح حیوانی دریافت شده اون را حفظ و نگهداری می کند تا اون را به روح عقلانی عرضه کند، این روح در کودکان در ابتدا وجود ندارد ولی سپس مدتی پیدا می شود، لذا مادر و یا برخی چیزها وقتی از او دور می شود گریه می کند، این روح هم در بخش وسیعی از حیوانات وجود دارد، چرا که بر بچه حیوانات اثر دور شدن از مادر، و یا جفت سخت ناراحت نشده دست و پا می زنند.


در محلی که خانم و آقا نماز می خوانند، آیا مرد باید جلوتر باشد؟
ولی در مثل پروانه این روح وجود ندارد چرا که قوه حافظه ندارد.


نماز دانشجویان کامل یا شکسته است؟
ج - روح عقلانی: نوع سوم روح عقلانی هست که وسیله اون معانی برتر از حس و خیال درک می شود، این همان روحی هست که جوهر انسانی را تشکیل می دهد و به وسیله اون کلیات درک و علوم مختلف به وجود می آید و باعث پیشرفت های شگرفی می شود.


حکم صیغه چیه؟
این نوع روح در کودکان و همین طور در حیوانات وجود ندارد.

د - روح فکری: روح ذکری و یا فکری به روحی فرموده می شود که داده های عقلی و خیالی را در کنار هم گذاشته از اون نتایج جدیدی به دست می آورد.

این روح هم نه در کودکان در مراحل اولی وجود دارد و نه در حیوانات به همین جهت زندگی حیوانات هیچ پیشرفتی ندارد، چون فکر و اندیشه ندارند.

ه - روح قدسی: که اختصاص به انبیاء و اولیاء دارد.

این روح در انسان های عادی وجود ندارد و قطعا در حیوانات هم وجود نخواهد داشت (محمد علی تهانوی، موسوعه کشاف ، اصطلاحات الفنون، بیروت، مکتبه لبنان ناشرون، اول، 1996 م ، ج 1، ص 879 - 880 با توضیح و اضافات(
- 2 حشر و رستاخیز حیوانات : قضاوت یقینی و صد در صد درباره حشر و رستاخیز سایر موجودات، غیر از انسان کار مشکلی هست اما با توجه به بعضی از مبانی و هم چنین ظاهر بعضی از آیات و روایات می توان یک قضاوت اجمالی نمود.

که به پاره ای از اونها اشاره می شود.

1.

اگر بپذیریم همه جهان مادی رو به سویی در حال حرکت هستند و همه اونها، ماهیتی از اویی (خدایی) و به سوی اویی (به سوی خدا رفتن) دارند، می تواند ادعا نمود، همه موجودات نوعی حرکت کمالی دارند که مرحله نهایی اون می تواند نوعی حشر و رستاخیز برای اونها محسوب شود.

2.

درباره حشر و رستاخیز حیوانات دو پرسش عمده پیش روی ما وجود دارد : الف) آیا حیوانات مکلف به تکالیف هستند، زیرا در مورد انسان می توان فرمود: او مکلف هست بنابراین برپايه تکلیف، وظایفی دارد و در نهایت قیامت و حشری متوجه اوست، آیا حیوانات نیز چنین هستند.

ب) مگر نه این هست که تکلیف فرع بر وجود «عقل» هست، آیا در حیوانات وجود عقل را می توان اثبات نمود؟ در جواب سؤال «الف» می توان فرمود: که تکلیف مراحلی دارد و هر مرحله ادراک و عقلی متناسب خود می خواهد، تکالیف فراوانی که در قوانین اسلامی برای یک انسان وجود دارد به قدری هست که بدون داشتن یک سطح عالی از عقل و درک انجام اون ممکن نیست و هرگز نمی توانیم چنان تکالیفی را برای حیوانات بپذیریم، زیرا شرط اون در اونها حاصل نیست.

اما مرحله ساده و پایین در تکلیف تصور می شود که مختص فهم و شعور برای اون کافی هست، ما نمی توانیم چنان فهم و شعور و چنان تکالیفی را به طور کلی درباره حیوانات انکار کنیم.

آیا رستاخیز براى حیوانات هم وجود دارد؟ شک نیست که نخستین شرط حساب و جزا مسئله عقل و شعور و به دنبال اون تکلیف و مسئولیت هست، نشانه هایی در دست هست که نشان مى‏دهد حیوانات نیز به اندازه خود داراى درک و فهمند، از جمله: زندگى بسیارى از حیوانات آمیخته با نظام جالب و شفرمود‏انگیزى هست که روشنگر سطح عالى فهم و شعور اونها هست کیست که درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجیب اونها و نظام شفرمود‏انگیز لانه و کندو، سخنانى نشنیده باشد، و بر درک و شعور تحسین‏آمیز اونها آفرین نفرموده باشد؟ با توجه به تفاوت مراتب تکلیف و تفاوت مراتب می توان فرضی نمود که حیوانات در یک سطحی می توانند دارای تکلیف باشند.

و در جواب سؤال «ب» می توان فرمود: شک نیست که نخستین شرط حساب و جزا مسأله عقل و شعور و به دنبال اون تکلیف و مسؤولیت هست.

نشانه هایی در دست هست که نشان می دهد حیوانات نیز به اندازه خود داری درک و فهمند از جمله: زندگی بسیاری از حیوانات آمیخته با نظام جالب و شفرمود انگیزی هست که روشنگر سطح عالی فهم و شعور اونها هست کیست که درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجیب اونها و نظام انگیز لانه و کندو، سخنانی نشنیده باشد و بر درک و شعور تحسین آفرین اونها آخرین نفرموده باشد؟ گرچه بعضی میل همه اینها را یک نوع الهام غریزی بدانند اما هیچ دلیلی بر این موضوع در دست نیست که اعمال اونها به صورت ناآگاه (غریزه بدون عقل) انجام مى‏شود.

چه مانعى دارد که این اعمال همانطور که ظواهرشان نشان مى‏دهد ناشى از عقل و درک باشد؟ بسیار مى‏شود که حیوانات بدون تجربه قبلى در برابر حوادث پیش‏بینى نشده دست به ابتکار مى‏زنند، مثلاً گوسفندى که در عمرش گرگ را ندیده براى نخستین بار که اون را مى‏بیند به خوبى خطرناک بودن این دشمن را تشخیص داده و به هر وسیله که بتواند براى دفاع از خود و نجات از خطر متوسل مى‏شود.

علاقه‏اى که بسیارى از حیوانات تدریجا به صاحب خود پیدا مى‏نمايند شاهد دیگرى براى این موضوع هست، بسیارى از سگهاى درنده و خطرناک نسبت به صاحبان خود و حتى فرزندان کوچک اونان مانند یک خدمتگذار مهربان رفتار مى‏نمايند.

داستانهاى زیادى از وفاق حیوانات و اینکه اونها چگونه خدمات انسانى را جبران مى‏نمايند در کتابها و در میان امت شایع هست که همه اونها را نمیتوان افسانه دانست.

و مسلم هست اونها را به آسانى نمى‏توان ناشى از غریزه دانست، زیرا غریزه معمولاً سرچشمه کارهاى یکنواخت و مستمر هست، اما اعمالى که در شرایط خاصى که قابل پیش‏بینى نبوده بعنوان عکس العمل انجام مى‏گردد به فهم و شعور شبیه‏تر هست تا به غریزه.

هم امروز بسیارى از حیوانات را براى مقاصد قابل توجهى تربیت مى‏نمايند، سگهاى پلیس براى گرفتن جنایتکاران، کبوترها براى رساندن نامه‏ها، و بعضى از حیوانات براى خرید جنس از مغازه‏ها، و حیوانات شکارى براى شکار کردن، آموزش مى‏بینند و وظائف سنگین خود رابا دقت عجیبى انجام مى‏دهند، (امروز حتى براى بعضى از حیوانات رسما مدرسه افتتاح کرده‏اند!) از همه اینها گذشته، در آیات متعددى از قراون، مطالبى دیده مى‏شود که دلیل قابل ملاحظه‏اى براى فهم و شعور بعضى از حیوانات محسوب مى‏شود، داستان فرار کردن مورچگان از برابر لشکر سلیمان، و داستان آمدن هدهد به منطقه «سبا و یمن» و آوردن خبرهاى هیجان‏انگیزبراى سلیمان شاهد این مدعا هست.

آیاتى از قراون کریم اشاره به حشر حیوانات دارد؛ از جمله: الف) «ما من دابه من الارض و لا طائر یطیر بجناحیه الاّ امم امثالکم ما فرطّنا فى الکتاب من شى‏ء ثمّ الی ربّهم یُحشرون؛ هیچ جنبنده‏اى در زمین، و هیچ پرنده‏اى که با دو بال خود پرواز مى‏کند، نیست مگر این که امّت‏هایى همانند شما هستند.

ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم، سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى‏شوند» (انعام / 38).

از این که در ذیل آیه فرموده: «ثم...» هستفاده مى‏شودکه مراد از این شباهت، تنها شباهت در احتیاج به خوراک و جفت‏گیرى و تهیه مسکن نیست؛ بلکه جهت اشتراک دیگرى نیز بین انسان و حیوانات هست که اونها را در مسأله بازگشت به سوى خدا، به انسان تشبیه کرده هست.

ب) و اذا الوحوش حُشِرت، (تکویر، آیه 5).

وحوش جمع وحش هست و وحش حیوانى هست که هرگز با انسان‏ها اُنس نمى‏گیرد (مانند درندگان و امثال اون).

ظاهر آیه ـ از این جهت که در سیاق آیات توصیف نماينده قیامت برنامه دارد ـ بیانگر این هست که حیوانان وحشى هم در روز قیامت، مانند انسان‏ها محشور خواهند شد.

اما این که پس از محشور شدن چه وضعى خواهند داشت و سر انجام کارشان چه خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر ر.ک: - تفسیر نمونه، ج 5، ص 220 - 227، ذیل آیه 38 سوره انعام - همچنین المیزان، ج 7، ص 75 - 78
اما در مورد نظریه پل رنگین کمان : در این باره باید فرمود که در منابع اسلامی و سخنان فیلسوفان و متکلمان و عرفای اسلامی چیزی بدین عنوان وجود ندارد.

البته چنین عناوینی بیشتر در میان مسحیان و خصوصا فیلم های هالیودی دیده و شنیده می شود، از این رو اگر شما منظور دیگر داشته اید و یا به منبعی در منابع اسلامی دست یافته اید خوشحال می شویم ما را نیز از اون مطلع سازید.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 11:03 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


76 out of 100 based on 66 user ratings 466 reviews