دو دوست هستند که جدیدا با هم قهر هستند که علت این جدایی مقصر بودن نفر اول است. حال فرد


دو دوست هستند که جدیدا با هم قهر هستند که علت این جدایی مقصر بودن نفر اول است. حال فرد




    دو دوست هستند که جدیدا با هم قهر هستند که علت این جدایی مقصر بودن نفر اول است. حال فرد دوم خیلی ناراحت شده به طوری که با دیدن او ناراحت و عصبانی می شود. فرد دوم می گوید که برای این که اولی را ببخشم باید مدتی از هم دور و جدا باشیم در حالی که دومی شدیدا محتاج رابطه است. برای بهبود رابطه چه کاری باید کرد؟

پاسخ :


سند این حدیث پیامبر(ص) که می فرمایند « دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس

1:



شورای تشخیص مصلحت نظام کدام وظایف را بر عهده دارد؟

جواب: یکى از اخلاقیات مذموم که در اسلام شدیداً از اون نهى شده، قهر کردن با نزدیکان، دوستان، برادران و خواهران دینى بر سر امور دنیا هست.


آیا کپی صفحات محدودی از یک کتاب که حق چاپش محفوظ است، اشکال شرعی دارد؟
بی‏تردید قطع پیوند دوستى و دورى جستن از یکدیگر از عمده‏ترین زمینه‏هاى زایل شدن اخوت ایمانى و برادرى هست.


فرق احتیاط واجب با احتیاط مستحب چیست؟
روایات در این زمینه بسیار هست که ما به عنوان نمونه به بعضی آر اونها اشاره می کنیم:

اگر پوست لب کنده شود، آیا آن پوست نجس است؟
رسول خدا(ص) در سفارشى به صحابى گرانقدرش ابوذر مى‏فرماید: هر دوشنبه و پنجشنبه در ایام هفته پرونده اعمال مؤمنان بر خداوند متعال عرضه مى‏شود و خدا به همه اونها توجه مى‏کند، به هستثناى پرونده اون دو نفرى که بین اونان کینه و کدورتى باشد که دستور مى‏دهد فعلاً پرونده اینها را کنار بگذارید تا وقتى با هم آشتی کردند.

نظر آقای بهجت در مورد نقاب زدن چیست؟
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: هر دو مسلمانى که از یکدیگر قهر نمايند و سه روز بر اون حال بمانند و با هم آشتى ننمايند، از اسلام بیرون روند و میان اونها پیوند و دوستى دینى نخواهد بود.


آیا اگر کسی به خاطر خدا به پدر و مادر نیکی کند در این دنیا پاداش خواهد دید یا اینکه امکان
پس هر کدام که به سخن فرمودن پیشى گیرد، او در روز حساب زودتر به بهشت مى‏رود (کافى، ج 2، ص 345 - وسائل‏الشیعه، ج 8، ص 585)

سلمان رشدی که بود و درباره آیات شیطانی توضیحاتی دهید.
ترک مراوده اهل ایمان اون چنان مذموم و ناپسند هست که در وصیت مفضّل هست که گوید: از حضرت صادق(ع) شنیدم که مى‏فرمود: هیچ دو مردى از روى قهر از یکدیگر جدا نمى‏شوند مگر این که یکى از اون دو سزاوار بیزارى و لعنت گردد و چه بسا که هر دو سزاوار اون شوند.

مُعتّب (از دوستان مخصوص اون حضرت) عرض کرد: خدا مرا فداى تو سازد، اون که ظالم هست این سزاى اوست، مظلوم چه گناهى دارد؟ فرمود: براى اون که برادر خود را به آشتى و پیوند با خود نمى‏خواند و از فرمودار او چشم‏پوشى نمى‏کند و اون را نشنیده نمى‏گیرد.

از پدرم شنیدم که فرمود: هرگاه دو تن با هم ستیزه نمايند و یکى به دیگرى تعدى کند باید اون که مظلوم هست نزد اون دیگرى رود و به او گوید: اى برادر من ستمکارم و تقصیر با من هست تا جدایى و قهر از میانشان برطرف شود، خداى تعالى حاکم عادل هست و داد مظلوم از ظالم مى‏ستاند (کافى، ج 2، ص 343 - وسائل‏الشیعه، ج 8، ص 584 )
بر طبق روایات بالا قهر و جدایى برادران ایمانى موجب خشم خداوند و شادى شیاطین هست.

بنابراین لازم هست پیروان سیره اهل‏بیت عصمت و طهارت(ع)، در این امور بیندیشند و اجازه ندهند دوستى و الفت با برادران به کینه و قهر کردن و جدایى بیانجامد و چنانچه گاهى کدورت و رنجش و قهرى پیش آمد، خود را بر اون دارند که در رفع اون بکوشند و بر یکدیگر پیشى گیرند.
نکته ای که باید به اون توجه کنید این هست که اولاً به هیچ وجه اجازه ندهید دوستی های شما به هم بخورد.

ثانیاً در مشکلاتی که گاهی اوقات در روابط دوستانه پیش می آید، به هیچ عنوان دنبال مقصر نگردید.

اگر فرد اول که شما می فرمایید مقصر هست شرایط یک دوست واقعی را دارد و فرد دوم به این رابطه دوستی نیاز دارد، باید اشتباهات او را ببخشد و اصلاً به دل نگیرد.

حتی اگر او مقصر هست ولی برای آشتی پا پیش نمی گذارد فرد دوم تواضع به خرج دهد و دوباره دست دوستی به سمت او دراز کند.

مطمئن باشید چیزی از شخصیت وی کم نمی شود بلکه قطعاً این برخورد نشانه بزرگواری او هست.

در چنین مواقعی می توان از کمک فردی که هر دو نفر او را قبول دارند و برای او احترام قائل هستند هستفاده کرد و از او خواهش کرد که وساطت کند و این رابطه دوستی را دوباره بربرنامه کند.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 12:04 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


82 out of 100 based on 82 user ratings 682 reviews