لطفا در مورد راههای غلبه بر تنبلی و کار امروز رو به فردا نینداختن برای من توضیح دهید،


لطفا در مورد راههای غلبه بر تنبلی و کار امروز رو به فردا نینداختن برای من توضیح دهید،




    لطفا در مورد راههای غلبه بر تنبلی و کار امروز رو به فردا نینداختن برای من توضیح دهید، اصلا حوصله درس خوندن برای ارشد ندارم؟

پاسخ :


چرا در روایات بر خواندن عبارات عربى قرآن تأکید شده و چرا نگاه به قرآن عبادت است ولى

1:



عده‏اى مى‏گویند اینکه قرآن گفته کسى نمى‏تواند متنى مانند قرآن بیاورد، مختص قرآن

جواب با سلام به شما دانشجوی عزیز! تنبلی یا اهمال کاری یکی از آسیب های اخلاقی و انسانی هست که کوتاهی و ضعف همت از آثار و نتایج اون به شمار می رود.


با توجه به وحدانیت خداوند چرا در برخی موارد در قرآن، از عبارات و ضمایر جمع (انا و نحن
افراد تنبل واهمال کار که در واقع دچار یک آسیب روانی شده اند و به عادت ناپسند تعلل ورزیدن، سبک گرفتن و سهل انگاری در کارها و وظایف محوله خو کرده اند، معمولا از همت پایینی برخوردارند.


پرسش 5 . چرا در قرآن براى خواندن خدا صفت مذکر آمده است؟ مگر خدا داراى جنسیت است؟ ما در
این عادت که در نزد بیشتر امت رایج هست، یکی از آسیب های روانی محسوب می شود و بنا بر آماری که برخی از روان شناسان در این زمینه ارائه کرده اند 95 % امت به نوعی به این مشکل مبتلا هستند (آلبرت آلیس و ویلیام جیمزنال، روان شناسی اهمال کاری، توجه محمد علی فرجاد، تهران، مؤسسه امید، 1375، ص 9).
در آموزه دینی به مسأله تنبلی و اهمال کاری توجه خاصی شده هست.


با توجه به آیه شریفه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» آیا تمام
امام باقر(ع) می فرماید: تنبلی و بی حالی به دنیا و آخرت شما ضرر می زند (بحار، ج 78، ص 180).


قرآن در طول 23 سال نازل شده و ترتیب نزول آیات آن به شکل کنونى نبوده است؛ چنان‏که اولین

و نیز در حدیث دیگر می فرماید: من از کسی که در کارهای دنیا تنبلی می کند، بدم می آید زیرا کسی که نسبت به کارهای دنیا تنبل باشد.


آیا برداشت‏هاى فردى از قرآن صحیح است؟ آیا نمى‏شود بدون مراجعه به کتاب‏هاى تفسیرى،
نسبت به کارهای آخرت تنبل تر خواهد بود (فروع کافی، ج 5، ص 85).
در حدیث دیگری امام علی(ع) می فرماید: هر کس سستی و اهمال کاری را پیشه خود کند وظایفی که بر عهده اش گذاشته شده ضایع می شود (بحار، ج 73، ص 160).
تنبلی و سستی در کارها اونچنان نکوهیده و زشت هست که در دعاهای زیادی که از معصومین(ع) رسیده درمان اون از خداوند خواسته شده و از ما خواسته شده تا از شر اون به خدا پناهنده شویم (میزان الحکمه، ج 8، ص 396، باب 3491).


اگر قرآن براى همه زمان‏ها و مکان‏ها است؛ چرا از اصطلاحات و فرهنگ رایج عربستان بهره

برای درمان این مشکل لازم هست علل و ریشه های اون را بررسی کنیم؛ زیرا اگر بتوانیم ریشه مشکل را بیابیم درمان اون آسان خواهد شد.

روان شناسان شرایط زیادی برای این اسیب روانی ذکر کرده اند که دردو دسته کلی برنامه دارد:
1.

آسیب ها و ناهنجاری هایی که مربوط به درون شخص هست مانند: خودکم بینی، توقع بیش از حد از خود، پایین بودن سطح تحمل, کمال طلبی وسواس گونه، اشتیاق به لذت جویی کوتاه مدت، فقدان قاطعیت و عدم اعتماد به نفس.
2.

آسیب هایی که در ارتباط با دیگر اشخاص و یا محیط اطراف فرد خود را نشان می دهد مانند نارضایتی از وضع موجود، عدم تسلط بر کار، نگرش منفی به کار، نگرش غیر واقع بینانه از دیگران، احساس عدم مسؤولیت در برابر دیگران، لجبازی با دیگران، اهمال کاری و پرخاشگری انفعالی و برچسب زدن به این و اون (دکتر مرتضی آقا تهرانی، مجله معرفت، ش 64 ، ص 40).


شرایط فوق کما بیش در افراد اهمال کار و تنبل به چشم می خورد که افراد باید به تدریج سعی در رفع اونها در خود باشند.

ما در اینجا با توجه به این شرایط به بعضی از راهکارهای نظری و عملی برای درمان تنبلی اشاره می کنیم (همان).


1- قدرشناسی از موقعيت های به دست آمده: گاهی افراد اگر گذر وقت و موقعيت های پیش آمده را درک ننمايند و به ارزش بی بدیل وقت توجه ننمايند، به راحتی اون را از دست می دهند.

به طور مثال کسب علم و دانش و بالا رفتن از نردبان ترقی همیشه برای انسان میسر نمی شود.

پس اگر شخصی موقعيت اون را پیدا کند ولی به اهمیت و ارزش واقعی اون واقف نباشد، ممکن هست اون را با تنبلی و بی حالی به راحتی از دست بدهد و وقتی حسرت اون را بخورد که هیچ سودی نداشته باشد که فرمودند: ضایع کردن موقعيت ها نتیجه ای جز غصه ندارد (بحار، ج 71، ص 217).
مسلما فهم و درک ارزش وقت و موقعيت های به دست آمده، افراد را از تنبلی و اهمال کاری باز می دارد.
2- تلاش در ایجاد انگیزه: بسیاری از موارد تنبلی و اهمال کاری به خاطر نداشتن انگیزه کافی هست و همین مسأله باعث بی حالی و تنبلی شخص در انجام کارها و وظایف محوله می شود.

اگر انگیزه کافی در ما وجود نداشته باشد در انجام وظایف واجب هم سستی می کنیم.

بنابراین بر ما لازم هست با توجه به نتایج و ثمراتی که ازانجام کارهایمان به دست می آوریم در خود ایجاد انگیزه کنیم، به طور مثال در آموزه های دینی نکات جالبی برای ایجاد انگیزه در افراد نسبت به انجام وظایف شرعی بیان شده هست.

مثلا در روایتی آمده هست که شما خود را در دنیا مانند غریقی بدانید که برای نجات خود تلاش می کند (بحار، ج 90، ص 307).
یقینا کسی که دنیا را چون دریایی پرتلاطم می بیند و ساحل نجات را ایمان به خدا و انجام دستورات دینی می داند، هرگز تنبلی و سستی در کارش پیدا نمی شود.
3- تعیین وقت معین برای هر کار: افراد باید برای هر کاری قبل از انجام اون وقت معینی در نظر بگیرند تا در اون وقت و فاصله وقتی کار انجام شود.

اگر وقت هر کاری از قبل مشخص نشود، ممکن هست انسان در انجام اون امروز و فردا کند.

مثلا یک کشاورز اگر نداند وقت کاشت، داشت و برداشت محصول محدود هست، یا به اون بی توجه باشد، هرگز نمی تواند محصول خوبی به دست آورد.
4- تعیین دقیق تاریخ: برای انجام هر کاری لازم هست شخص با توجه به امکانات خود تاریخ دقیق پایان کار را مشخص کند.
5- هستفاده از فن جزء جزء کردن: کار خود را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید بر اون مسلط شده و از عهده انجامش برآیید.

به عنوان مثال، هر سه کتاب از منابع ارشد را بخشی به حساب آورده و پس از انجام هر بخش، پاداشی مناسب برای خود در نظر بگیرید سپس به انجام مسایل بخش ها بپردازید.
6- اولویت بندی کارها: اشخاص برای خود وظایف گوناگونی را در نظر می گیرند.

هر کس باید بتواند کارهای با اهمیت تر را با اولویت اول ا نجام دهد.

این تقسیم بندی شما را مقید خواهد کرد تا به کاری که فوریت بیشتری دارد بیندیشید در این مورد اگر به طور جدی در انجام اون تسریع نکنید، اهمال کاری شما در سایر امور نیز تأثیر خواهد گذاشت.
7- اقدام به کار در حد توان: گاه انسان به کاری مبادرت می کند که از حد توان و طاقت او به مراتب فراتر هست.

در اینجا شخص با انتخاب غلط، زمینه اهمال کاری خود را فراهم ساخته هست.

بنابراین هر کس اول باید توان خویش را در انجام کارها درست برآورد کند و سپس کاری در خور و مناسب با توانش بپذیرد.
8- تغییر محیط: گاهی تنبلی و اهمال کاری به خاطر شرایط محیطی خاصی هست که فرد در اون برنامه گرفته هست.

تغییر و تحول در این شرایط می تواند تنبلی و بی حالی را از افراد دور کند.
9- هستفاده از عهد و پیمان: گاهی لازم هست برای درمان تنبلی با خود عهد ببندیم که در انجام اون کار کوتاهی نکنیم و در صورت شکستن عهد و پیمان برای خود تنبیهی در نظر بگیریم.
در علم اخلاق این شیوه را مشارطه گویند که شخص برای اصلاح نفس خویش هر سحرگاه با خود شرط و قراردادی مجدد می بندد تا که به سوی کمال سیر کند.

در فرموداری حکیمانه از امام امیرالمؤمنین در آثار پیمان آمده هست: «با نماز پیمان وفا ببند تا این که بر اون مواظبت کنی» (نهج البلاغه، خطبه 199، ص 418).
10 – هر یک از راهکارهای فوق را نوشته و خود را به انجام اون مقید سازید و به هر بار عمل امتیاز و به هر بار تخلف نیز کارت قرمز دهید بعد ببینید طی یک روز امتیازها بیشتر هست یا کارتها سعی کنید روز به روز به تعداد امتیازها بیافزایید.

اکنون که شما قصد دارید در کنکور سراسری کارشناسی ارشد شرکت کنید یک تصمیم فی نفسه بسیار ارزشمندی هست و حاکی از اینست که شما سعی دارید توانمندیهای خود را شکوفا کنید و مدارج بالاتری را از نظر علمی طی کنید تا انشاءالله فرد موثرتری در آینده باشید و در عین حال از موقعیت اجتماعی و علمی بالاتری برخوردار باشید.

این تصمیم شما وقتی جامه عمل می پوشد که شما لوازم این تصمیم را بپذیرید و از عالم تخیلات بیرون بیایید و بصورت واقع بینانه و با برنامه ریزی صحیح اقدام کنید.


به طور مسلم موقعیت فعلی شما از چند لحاظ حائز اهمیت هست
اول اینکه ورود شما به دانشگاه اون هم با اون رقابت بسیار جدی حاکی از توانمندی شما و لیاقت شماست بنابراین همانطور که شما در مرحله اول ورود به دانشگاه توانستید از میان هزاران داوطلب یکی از پذیرفته شدگان باشید الان هم ورود به مرحله کارشناسی ارشد دور از انتظار نیست و اگر شما با جدیت همت کنید و مسئله را جدی تلقی کنید خواهید توانست، گرچه راه پیدا نکردن به دانشگاه نیز نباید یک شکست مطلق ارزیابی شود
دوم اینکه به خود تلقین کنید پذیرش لوازمات چنین تصمیمی را یعنی با خود بگوئید صرف تصمیم کافی نیست باید من با برنامه ریزی صحیح از تمام توان و موجودی خود هستفاده کنم و تمام مشکلات اونرا تحمل کنم به قول سعدی:
نابرده رنج گنج میسر نمی شودمزد اون گرفت جان برادر که کار کرد
و به خود قول دهید که اگر من امروز زحمت بکشم فردا از نتیجه و میوه شیرین اون زحمات بهره مند خواهم شد به فرموده قراون: «فان مع العسر، یسرا»؛ (سوره شرح / آیه 5).
سوم اینکه برای عملی ساختن اونچه فرموده شد باید اهداف و نیازهای خود را نیز مد نظر داشته باشید و اون اهداف را تعیین کنید زیرا تعیین اهداف نقش مؤثری در افزایش انگیزه انسان دارد و انگیزه های هر فردی می تواند موتور محرک برای او باشد و موجب تحقق برنامه ریزی های او شود
البته خود شما نیز می دانید که باید تلاش کرد و زحمت کشید تا به این خواسته رسید اما چگونه؟ در واقع سؤال شما از چگونگی و نحوه این تلاش و کوشش هست از این رو راهکارهایی که برای دستیابی به اون هدف مفید هست خدمت شما ارائه می کنیم سعی کنید با جدیت هر چه تمام تر اونها را عملی سازید:
1- برای خود برنامه ای شبانه روزی تنظیم کنید و کارهایتان را - اعم از مطالعه، خواب، عبادت، تفریح، ورزش، تغذیه و...

- در وقت معین و طبق برنامه اجرا کنید.


2- برای تقویت انگیزه خود هدف نهایی و اهداف واسطه ای خود را از درس مطالعهمشخص کنید زیرا اگر انسان هدف مشخصی داشته باشد همواره اون هدف برای او ایجاد انگیزه می کند انگیزه مانند یک موتور محرکه، انسان را به پیش می برد.


3- از پراکنده خوانی اجتناب کنید همان طور که فرموده شد، مطالعات شما باید هدفمند و در وقت مناسب باشد.


4- سپس غذا خوردن , بلافاصله مطالعه نکنید.


5- سعی کنید در کتابخانه و با نشستن صحیح پشت میز، مطالعه کنید.


6- سپس 45 دقیقه مطالعه، یک ربع هستراحت کنید و اگر برایتان امکان دارد, نوشیدنی یا میوه، یا حداقل چند دانه کشمش و یا بیسکویت بخورید.

البته لازم نیست هر 45 دقیقه خوردن یا نوشیدن تکرار شود ولی هستراحت لازم هست هرگز چند ساعت به طور مستمر مطالعه نکنید.
7- هنگام امتحانات، از مواد قندی و مغذی بیشتر هستفاده کنید.

مانند: خرما، کشمش، انجبر، عسل، مربا و...

.
8- شب ها حدود 6 ساعت هستراحت و خواب داشته باشید و در بین روز، سپس صرف نهار، یک ساعت هستراحت کنید.
9 - حتما هر روز حداقل نیم الی یک ساعت ورزش (مورد علاقه) اجرا کنید.


10- سعی کنید با افراد جدی و پر کار ارتباط بیشتری بربرنامه کنید و در صورت امکان با یکدیگر درس بخوانید.

علاوه بر این برای چگونه درس مطالعهو آماده شدن برای کنکور ارشد اگر با دانشجویانی که الان ارشد را می گذارنند سؤال کنید واز تجارب عملی اونها هستفاده کنید بسیار سودمند هست.همیشه موفق باشید!

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 12:36 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


88 out of 100 based on 88 user ratings 1138 reviews