من خواهری دارم 5 ساله که وقتی نقاشی می کشد، صورت آدم ها را بزرگتر از بدنشان می کشد. این


من خواهری دارم 5 ساله که وقتی نقاشی می کشد، صورت آدم ها را بزرگتر از بدنشان می کشد. این




    من خواهری دارم 5 ساله که وقتی نقاشی می کشد، صورت آدم ها را بزرگتر از بدنشان می کشد. این از نظر روانشناسی چه می شود؟ اگر کودکی گوش آدم ها را بزرگتر بکشد، چه می شود؟

پاسخ :


نیاز های اساسی و اصلی انسان چه چیز هایی است؟ نفس انسان به چیز هایی میل می کند؟ این گرایش

1:



عقده های روانی و محیطی در چه سطحی در گرایشات مذهبی تأثیر گذار است؟

با سلام به شما دوست عزیز! نقاشی کودک یک پیام هست,اونچه را که او نمی تواند به لفظ آورد به ما انتقال می دهد.بررسی و درک «زبان» نقاشی ,اطلاعات ارزنده ای در اختیار والدین,مربیان,روان شناسان می گذارد.کودک همه مسائل زندگی خود را به واسطه نقاشی به تجربه در می آورد و خود را می آزماید.خطوط ترسیمی ,انعکاسی از دنیای هیجانی او هستند .از حد یازده ماهگی یعنی تقریبا مقارن با به راه افتادن و حفظ تعادل ,کودک بدون اونکه قصد خاصی داشته باشد,لکه ها و خطوطی را در فضای اطراف خود پدید می آورد تدریجا توجه کودک نسبت به آثاری که در فضای اطراف خود پدید می آورد معطوف می شود و عمل او به صورت ارادی در می آیدو به مرحله جدیدی از هشیاری دست می یابد.در چهار سالگی ,کودک می تواند با دقت و مدت وقت طولانی تری به یک ترسیم بپردازد و از این سن به بعد,غالبا نیاز دارد که نقاشی خود را شفاها نیز شرح دهد.


هسته اصلی اخلاق جنسی در اسلام چیست؟
با این حال نقاشی کودک معمولا فاقد جزئیات هست و بدون توجه به نسبت ها انجام می شود و اونچه برای وی اهمیت دارد بزرگتر ترسیم می گردد.


من سوالی داشتم در مورد این که اگر کسی مثلا با گفتن یک حرف کافر شود، باید چکار کند؟ آیا
از پنج سالگی به بعد هست که تقریبا همه کودکان می توانند به ترسیم یک درخت,یک آدم یا یک خانه ,به صورت یک مجموعه ساخت یافته مبادرت نمايند .


عشق در عرفان چه جایگاهی دارد؟ اصولا از عشق چه تعریفی می توان کرد؟
از وقتی که نخستین تستهای هوش ساخته شدند,استفاده از ترسیم به منظور ارزشیابی هوش آغاز شد.«گودیناف» و«هاریس»(دو تن از روان شناسان) نقش نقاشی را در بررسی هوش برجسته ساختند.این محققان بر پايه دستور اجرای تست یعنی ترسیم آدمک]به بررسی هزاران نقاشی پرداختند و تحول معنادار خصیصه ها و اشکال,و همچنین تفاوت بین دختران و پسران را ثابت کردند.از طرف دیگر تست ترسیم یک شخص به منزله شناسائی شخصیت کودکان بکار رفت .نقاشی های کودکان به روان شناسان نشان می دهند که وی خود را چگونه می بیند,چگونه متحول می گردد و چگونه با جهان پیرامون خویش مرتبط می شود.لما شرط احتیاط اون هست که هرگز بر پايه یک نقاشی به تنهائی ,به تفسیر نپردازیم چرا که اگر یک نقاشی به خودی خود ارزشمند هست اما بهایش به جهت برنامه گرفتن در مجموعه ای هست که معنای واقعی اون را برجسته می سازد.همانگونه که یک برهه از زندگی ,هر اندازه پر اهمیت باشد,هنگامی معنای تام و تمام خود را به دست می آورد که در چارچوب رویدادهائی برنامه گیرد که پیش از اون به وقوع پیوسته اند و سپس اون خواهند آمد.پس باید فرمود تست هایی از این دست ,ابزاری هستند که فقط در قلمرو بالینی و توسط یک متخصص روان شناسی بالینی می توانند معنای واقعی خود را پیدا نمایند.

اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید ما در تشکلمون می خواهیم برای محرم بسته فرهنگی آماده کنیم
روان شناسان بالینی به اتکای ویژگی های صوری نقاشی ها و محتوای اونها و نیز بر پايه بیانات لفظی کودکان و بازخوردی که از خود نشان می دهند به اطلاعات غنی درباره شخصیت کودک دست می یابند.سال هاست که نقاشی ,قدم در خانواده آزمون های فرافکن روان شناسی نهاده هست.به فرموده بعضی متخصصین؛نقاشی کودک یا مبین تصویر خود اوست اونچنانکه خود را احساس می کند,یا نشان دهنده چیزی هست که می خواهد باشد,یا تصویر چیزی هست که نمی خواهد باشد ویا بالاخره یک تصویر توجیه نماينده هست.بنابراین به خوبی دیده می شود که شیوه های فرافکنی در نقاشی بسیار پیچیده اند و همین نکته هست که رعایت احتیاط در تفسیر اون را الزامی می سازد.اما تردیدی نیست که هر اندازه مسائل کودکی عمیق تر باشد,او کمتر خود را اونچنان که هست می پذیرد و تصویر آدمک کمتر به خودش شباهت دارد.

برای ارشاد کسی که آدم خوبی هست ولی نماز نمی خواند، به دلیل تنبلی چه باید کرد؟
برای تحلیل نقاشی ,بررسی جنبه های مختلفی لازم هست و صرف یک عضو از نقاشی برای تحلیل اون کافی نیست.این جنبه های کلی که باید در نقاشی کودکان مورد توجه برنامه گیرد عبارتند از:محل ترسیم آدمک در صفحه کاغذ,ابعاد آدمک و نسبت ها,خطوط ترسیمی,موضع آدمک و قرینه سازی,حالت و حرکت,رنگ,شخصیت دهی به آدمک,حالت صورت,محیط آدمک و بعد توجه تحلیلی به سر,صورت,تنه,اعضاء و لباسها.

تاریخچه فرقه باب را می خواستم؟
برای تعیین چگونگی تحول نسبت ها بر مبنای سن باید درازی سر,درازی بازوها و ساق ها را با درازی تنه در رابطه گذاشت.بطور کلی نسبت تنه به سر بر پايه سن تغییر می کند.به عبارت دیگر در نقاشی کودکان بزرگتر,سر با اندازه های کوچکتر ترسیم می شود.میانگین نسبت تنه به سر در 5سالگی مساوی 1.5(یعنی تنه یک و نیم برابر بزرگتر از سر خواهد بود),در 6 سالگی1.75و از ده سالگی به بعد مساوی 2 خواهد بود.بطور کلی می توان فرمود تا حدودی بزرگ کشیدن سر امری طبیعی در کودکان هست .همچنین می توان تصور کرد که سر,و بخصوص صورت به دلیل اونکه جایگاه اصلی اعضای ارتباطی (چشم ها,دهان,بینی,گوش ها) هست برای کودکان کم سن تر ,به منزله بخش اصلی اندام انسانی محسوب می شود.
از دیدگاه روانشناسان مختلف ,سر را می توان به عنوان جایگاه رمزی «شخصیت» تلقی کرد.سر به منزله جایگاه تفکر,جاه طلبی های عقلی,مهار ارادی غریزه ها و همچنین زندگی تخیلی در نظر گرفته شده هست ونیز می توان سر را به عنوان جایگاه روابط اجتماعی دانست چرا که شامل اعضائی مانند چشم,گوش و زبان هست که در مبادلات با دیگری به کار می روند.سر بزرگ,خوددوستداری,فزون گستردگی من و تکبر اخلاقی و عقلی را نشان می دهد و گاهی مبین ارزنده سازی گسترده هوش به دلیل یک تأخیر عقلی هست.
گوش ها هم به ندرت ترسیم می شوند(فراوانی ترسیم اونها,4% در 5سالگی و 17% در 12سالگی هست) اما در صورتی که کودک به ترسیم اونها بپردازد می توان پذیرفت که می خواهد«بشنود و بداند».معمولا کودکانی که تمایل وافری به دانستن دارند و یا اونهائی که از اونچه می شنوند رنج می برند (منازعات مکرر,فریادها,تهدیدهای لفظی) به ترسیم گوش ها مبادرت می نمايند.در مورد اخیر گاهی با کودکان بسیار حساسی مواجه می شویم که در برابر تذکرهای والدین و یا مربیان,واکنش شدیدی نشان می دهند.برحسب موارد می توان توجه خاص نسبت به گوش ها را به منزله نشانه کنجکاوی (شنیدن اونچه فرموده می شود),رغبت نسبت به موسیقی ویا اختلال شنوائی تفسیر کرد.غالبا درکودکانی که دچار اختلال شنوائی هستند,کوشش برای شنیدن بر پايه ترسیم گوش های بزرگ نمایان می گردد,گرچه پاره ای از کودکان ناشنوا نیز گوش ها را ترسیم نمی نمايند.

با این حال دوباره تأکید می نمائیم که تست های شخصیت(از جمله ترسیم نقاشی) ابزاری هستند که فقط در قلمرو بالینی و توسط یک متخصص روان شناسی بالینی می توانند معنای واقعی خود را پیدا نمایند چرا که شیوه های فرافکنی در نقاشی بسیار پیچیده اند و همین نکته هست که رعایت احتیاط در تفسیر اون را الزامی می سازد.

موفق باشید!
منابع:
1.ارزشیابی شخصیت کودکان بر پايه آزمون های ترسیمی, پریرخ دادستان,تهران:انتشارات رشد,1384
2.نقاشی کودکان (کاربرد تست ترسیم خانواده در کلینیک), ل.کرمن, ترجمه: محود منصور و پریرخ دادستان, تهران:انتشارات رشد,1387


برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 01:15 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


76 out of 100 based on 66 user ratings 466 reviews