مسلمانان از چه زمانی از مهر برای نماز استفاده می کنند؟


مسلمانان از چه زمانی از مهر برای نماز استفاده می کنند؟




    مسلمانان از چه زمانی از مهر برای نماز استفاده می کنند؟

پاسخ :


وظیفه ما در برابر ائمه چیست؟ و چگونه میتوانیم این وظیفه را خوب انجام دهیم؟

1:



در مورد رسول خدا داریم : انا بشر مثلکم..... مطمئنا در مورد ائمه و معصوم نیز همینطور است.

در رابطه با اختلاف شیعه و اهل سنت در مورد وضو، نماز و سجده بر مهر توجهتان را به مطالب زیر جلب می نماییم:

اگر 300 یا 400 سال پیش شخصی میگفت: در طبیعت پدیده ای (منظور امواج رادیویی) وجود دارد که می
در ابتدا ذکر یک مطلب به عنوان مقدمه و به صورت کلی لازم هست : به اعتقاد شیعه امامیه , هیچ کس جز نبی اکرم (ص ) حق تشریع , تفسیر و تبیین احکام الهی را ندارد.


موضوع نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر چیست؟
پیامبر اکرم (ص ) از طریق اتصال به منبع غیب, از احکام الهی مطلع می شدند و مأمور به تبلیغ این احکام بودند.


آیا مقام پیامبر اکرم(ص) از امام علی(ع) و سایر ائمه(ع) در اصل بالا تر است یا تنها جایگاه
پس از پیامبر اسلام طبق نص و تصریح ایشان , ائمه (ع ) برای تبیین احکام الهی (و نه تشریع اون) منصوب شده اند.


آیا بر مبنای روایاتی که مبنی بر فضیلت زیارت کربلا بر کعبه داریم می توان گفت مقام کربلا
از جمله طبق حدیث مورد اتفاق جمیع فرق مسلمین : «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بها لن تضلوا ابدا ; دو شیء گرانبها میان شما باقی می گذارم : کتاب خدا و اهل بیتم , مادامی که به این دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد».

مگر نمی گویند که امامان پاک ومعصوم بوده اند پس دعای کمیل و دعای عرفه و ... که می گویند
اگر ائمه (ع ) حکمی یا کیفیت عملی را بیان می نمايند, صرفا بیان حکم الهی و نحوه عمل و سیره رسول اکرم (ص ) هست و از پیش خود چیزی را تشریع نمی نمايند.


در روز عید غدیر خم روزه گرفتن اشکال ندارد؟
منشأ پیدایش برخی تفاوت ها در کیفیت نماز و وضو، به دو عامل پايه ی برمی گردد:
1- دور شدن از عصر حضور پیامبر اکرم (ص ) و پیدایش سؤالات جدید: با رحلت رسول اسلام , دوران دسترسی به کسی که مبین حکم الهی بود به سر رسید.

با گذشت وقت و دور شدن از عصر نبی اکرم و پیدایش مسائل و سؤالات جدیدی در زمینه های مختلف (از جمله در زمینه مسائل مربوط به نماز و وضو) اهل سنت - که راه دسترسی به بیانگر حکم الهی را بسته می دیدند - برای یافتن جواب سؤالات خود, با اجتهاد و سلیقه خود به جواب اونها پرداختند.


اما از دیدگاه شیعه، ائمه معصومین , مفسر و بیانگر حکم الهی سپس نبی اکرم و بنا به سفارش ایشان بودند.

اونان تا حدود 250 سال پس از رحلت نبی اکرم, نیز دسترسی به مبین و مفسر احکام الهی داشتند و ائمه (ع ), اونچه را که حکم الهی بود تبیین می کردند; مثلا در مسائلی چون : آیا می توان با کفش نماز خواند؟ آیا اگر بر روی زمین و محل سجده نمازگزار, چیزی غیر از اجزای زمین (مثل فرش ) فاصله شود, می توان بر اون سجده کرد یا نه ؟ آیا مطالعهسوره هایی که سجده واجب دارد در قرائت نماز جایز هست و..., در حالی که اهل سنت در این امور به فهم و رأی خود هستناد کرده اند.


2- تغییرات و تشریعاتی که از سوی خلفا, پس از رحلت رسول اکرم (ص ) صورت گرفت - مانند مسأله تکتف (دست بسته نماز مطالعه), عموما از وقت عمر خلیفه دوم مرسوم شد.

به عنوان نمونه وقتی اسیران فارس را نزد وی آوردند, اونان مقابل عمر دست بسته ایستادند.

وی علت این عمل را جویا شد, فرمودند ما مقابل امیران و بزرگان خود به جهت احترام این گونه می ایستیم .

عمر از این نحوه اظهار ادب خوشش آمد و فرمود خوب هست ما هم در مقابل خداوند در نماز این گونه بایستیم(مستند العروه الوثقی , آیت الله خویی , ج 4, ص 445 - جواهرالکلام , ج 11, ص 19).
در مسأله وضو آمده هست که وضوی همه ی مسلمانان تا خلافت عثمان صورت واحدی داشته و مانند وضوی کنونی شیعه بوده هست .

این مسأله با آیه قراون نیز تطبیق دارد که می فرماید: «وامسحوا برؤوسکم و ارجلکم» (مائده , آیه 6)
در این آیه خداوند امر به مسح سر و پاها نموده هست , در حالی که اهل تسنن پاها را می شویند, علت تغییر وضو این بود که عثمان در اواسط دوران خلافت خود نسبت به چگونگی وضوی پیامبر گرفتار تردید شد, او سپس وضوی پیامبر را به شکلی که اکنون در میان اهل سنت مرسوم هست فراخوان نمود.

این قضیه مورد مخالفت بسیاری از صحابه پیامبر واقع شد, لکن حکومت اموی بنا به اغراض سیاسی در نقاط مختلف اسلامی شیوه عثمان را تبلیغ کردند و شرایطی به وجود آوردند که برخی از صحابه جرأت مخالفت با روش دستگاه حاکم را نداشت و در نتیجه این گونه وضو گرفتن رواج یافت .


برای آگاهی بیشتر ر .

ک : وضوء النبی من خلال ملابسات التشریع , علی الشهرستانی , نشر مشعر.
علت هستفاده از مهر این هست که:
اولاً: بنا بر روایات بسیارى - که شیعه و سنى نقل نموده‏اند - پیامبر(ص) بر خاک سجده مى‏کردند و در تابستان که بر اثر هواى حجاز خاک و ماسه‏هاى کف مسجد النبى(ص) بسیار گرم و سوزان مى‏شد، بر حصیر سجده مى‏کردند.
ثانیا: عبادت توقیفى هست و در اجزا و شرایط اون باید برپايه قول و فعل شارع عمل کرد؛ چنان که خود پیامبر(ص) نیز فرموده‏اند: «صلّوا کما رأیتمونى اصلى؛ همانطور که مى‏بینید من نماز مى‏خوانم، شما نیز نماز بخوانید».

بنابراین از نظر فقهى بر غیر اونچه که پیامبر(ص) بر اون سجده کرده‏اند، سجده جایز نیست.
ثالثا: پايه سجده، بریدن از دنیا و متعلقات اون و خضوع و خشوع کامل در پیشگاه خدا هست و در روایت هست که انسان به خوردنى‏ها و پوشیدنى‏هاى خود تعلق بسیار دارد.

پس بر این گونه امور سجده روا نیست و جبهه برخاک ساییدن بیشترین کرنش و تواضع و دورى جستن از تعیّنات و تعلقات را در پى دارد.
رابعا: مهر نزد شیعه موضوعیت ندارد؛ بلکه ملاک همان سجده بر خاک هست و مهر وسیله‏اى هست که سجده بر خاک را در هر جا و هر مکان سهل و آسان مى‏سازد.
خامسا: عالمان برجسته و عارفان اهل سنت نیز سجده بر خاک را تأکید کرده‏اند؛ هم‏چنان که امام‏محمد غزالى در کتاب «احیاءالعلوم» بر این مسأله انگشت نهاده هست.

بنابراین مخالفت برخى از اهل سنت با این مسأله، از روى ناآگاهى و تعصبات جاهلانه هست و از نظر منابع فقهى و عالمان برجسته اهل سنت نیز سجده بر خاک افضل هست و اگر اشکالى هست در این هست که چرا برخلاف سنت پیامبر(ص) اهل سنت بر هر چیزى حتى فرش و...

سجده مى‏نمايند.
خلاصه کلام اون که شیعه با اعتقاد به ولایت و وصایت ائمه هدی(ع) معتقد هست که احکام فقهی مربوط به هر بخشی از زندگی از جمله نماز و وضو با هدایت اهل بیت معصوم رسول گرامی(ع) همان هست که تاکنون باقی مانده هست، این مطلب را منابع اهل سنت هم تأیید می کند.
به عنوان مثال ، حذف «حی علی خیر العمل» در اذان صبح، دست بستن در حال قیام و قرائت نماز و یا تحریم ازدواج موقت، از اموری که اهل سنت هم قبول دارند که برخلاف سنت رسول خدا(ص) در عصر خلافت خلیفه دوم (عمر) و با سلیقه او به وجود آمده هست.

از این رو باید فرمود، اهل سنت به دلیل پشت کردن به امامت امیر مؤمنان و فرزندان معصومین(ع) دچار تحریفات جدی در امر عقیده و عمل اسلامی شده اند که در جای خود برای اهل تحقیق روشن و آشکار هست.

در این باره مطالعه کتاب 11 جلدی الغدیر مرحوم علامه امینی و یا کتاب «المراجعات» مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین که به فارسی هم برگردانده شده هست (ترجمه محمد جعفر امامی) مفید خواهد بود.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 03:11 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


82 out of 100 based on 82 user ratings 1282 reviews