دلیل اینکه ایستاده شانه کردن یا ایستاده شلوار پوشیدن موجب فقر می شود، چیست؟


دلیل اینکه ایستاده شانه کردن یا ایستاده شلوار پوشیدن موجب فقر می شود، چیست؟




    دلیل اینکه ایستاده شانه کردن یا ایستاده شلوار پوشیدن موجب فقر می شود، چیست؟

پاسخ :


می خواستم بدانم اگر شخصی که از اقلیت باشد (مسیحی) و نذری داشته باشد مثلا نذر سفره ابوالفضل

1:



می خواهم بدانم با گناهی که تا به اکنون به طور قطع نمی دانستم که گناه است و آن را مرتکب

پاسخ:

اگر در حال روزه از دندان یا لثه خون بیاید و با آب دهان مخلوط شود آیا فروبردن آن آب دهان
قبل از اینکه به بیان حکمت کراهت ایستاده شانه کردن یا شلوارپوشیدن بپردازیم ذکردو نکته ضروری هست.

آموختن سه تار و نواختن آن برای دل خود از نظر شرعی چه حکمی دارد؟
1.


من مدت زیادی است که یک مشکل روانی پیدا کرده ام به این صورت که مسائل بسیار کوچک و جزئی
فلسفه همه احکام و جزئیات اونها به طور تفصیلى روشن نیست و آگاهى از اون دانشى فراتر از تنگناهاى معارف عادى بشرى مى‏طلبد.


بنده حدیثی با این مضمون از حضرت علی شنیده ام: «اگر جایی دیدید که کاخی بنا شده بدانید
لیکن به طور اجمال، روشن هست که همه احکام الهى تابع مصالح و مفاسد واقعى در متعلق اونهاست.


می خواستم بدانم که پول خمس را دقیقا به چه کسی باید بدهیم؟
بنابراین در صورتى که فلسفه حکمى را بالخصوص ندانیم، بنا بر قاعده کلى فوق باید از اون پیروى کنیم؛ زیرا در اون یقین به وجود مصلحتى هست، هر چند بر ما ناشناخته باشد.

محل سکونت ما شیراز می باشد و خانواده شوهرم ساکن اصفهانند در حال حاضر قصد بازگشت به اصفهان
2.

در یافتن فلسفه احکام، نباید همیشه به دنبال علوم تجربى رفت و دلیلى مادى و فیزیولوژیک برایش جست و جو نمود.

این فرایند که همواره در پى یافتن مصلحت یا مفسده‏اى طبى یا فیزیکی وشیمیایی...

باشیم، برخاسته از نگرشى مادى گرایانه هست؛ در حالى که سازوکار حاکم بربسیارى از احکام، بر پايه مصالح معنوى و یا رابطه علی و معلولی فرامادی هست که در حوزه هیچ یک از علوم بشرى قابل تحقیق نیست و اونها با متد تجربى خود، قادر به دادن حکمى - نفیا یا اثباتا - پیرامون اون نیستند و اگر نظرى هم بدهند، بسیار سطحى هست؛ زیرا چه بسا مسأله حکمتى برتر و بالاتر داشته باشد.
به عبارت دیگر در بسیاری از احکام یافتن حکمت و یا علت یک حکم صرفا مبتنی بر علل و شرایط مادی نیست و ثانیا تنها کسانی که به تمام ابعاد هستی علم دارند می توانند تمام حکمت های احکام الهی را تبیین نمایند.

از این رو مطمئن ترین راه برای رسیدن به حکمت احکام رجوع به ایمه معصومین علیهم السلام هست که بر همه علوم مادی و معنوی احاطه دارند و در درجه دوم می توان از یافته های علم تجربی نیز برای یافتن بعضی حکمت های مادی مدد جست.
حکمت هستحباب شانه کردن و پوشیدن شلواربه صورت نشسته
برپايه روایات ضعف قلبی، پریشانی روحی و فقر سه نتیجه ایستاده شانه کردن هست.
در حدیثی در تفسیر آیه کریمه« خذوا زینتکم عند کل مسجد» آمده هست: شانه کردن پیش از هر نمازی زینت هست و در حدیث دیگرواردشده هست: نزد هر نماز واجب و مستحب شانه کردن مستحب هست و در حدیث دیگر هست که فرمود کسی که اراده شانه کردن را داشته باشد شانه را به دست راست بگیرد در حالتی که نشسته هست سر را شانه کند و در حال ایستاده شانه نکن که باعث ضعف دل می شود.

و از حضرت امام صادق(ع) روایت شده که هر که ایستاده شانه کند صاحب قرض می شود
و از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده که ایستاده شانه کردن باعث فقر و پریشانی می شود.
برخی یافته های علم طب را می توان تنها به عنوان مویدی احتمالی بر این موارد ذکر کرد.

به عنوان مثال: در وقت شانه کردن مو بیشترین امکان برای وارد نمودن صدمه به ریشه مو ونتیجتا ریزش و تاسی وجود دارد.ممکن هست نشسته شانه کردن باعث بهبود جریان خون و حمایت هورمونی پیاز مو شود و از این صدمات جلوگیری نماید.ریزش مو و تاسی باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری می شود و در نحوه نگرش خویشتن و دیگران تاثیر می گذارد که این امر ممکن هست به نوعی کهتری و پریشانی در خویشتن تبدیل وموجب تغییر تعاملات اجتماعی نسبت به دیگران شود.

که هر دو این موارد می تواند به کمتر شدن بازده اقتصادی فردمنجر گردد ودرنتیه فررا درپی داشته باشد.
شبیه همین حکمت طبی در مورد نشسته پوشیدن پوشش ذکر شده هست.

پوشیدن پوشش به صورت نشسته سبب وارد شدن فشار کمتری بر ستون فقرات می گردد.

پی نوشت
.

ر.ک: حلیه المتقین، ص 186 و 187
.

این موارد برای ما که متخصص علم پزشکی نیستیم در حد یک فرضیه هست .
.مراجعه کنید به : دکتر سید رضا پاک نژاد.

بهداشت بدن.

ج 15
.

دکتر سید رضا پاک نژاد.

بهداشت لباس.

ج 18

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 03:59 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


82 out of 100 based on 72 user ratings 922 reviews