اهمیت ازدواج در دین اسلام چیست و آیا ازدواج در اسلام واجب است یا اینکه شخص می تواند


اهمیت ازدواج در دین اسلام چیست و آیا ازدواج در اسلام واجب است یا اینکه شخص می تواند




    اهمیت ازدواج در دین اسلام چیست و آیا ازدواج در اسلام واجب است یا اینکه شخص می تواند تا پایان عمر خود مجرد بماند؟

پاسخ :


صابرین چه فرقه ای هستند؟

1:



4 معجزه از پیامبران که در قران آمده است( با ذکر آیه)؟

مطمئنا شما خوب مى‏دانید که ازدواج بزرگ‏ترین و مهم‏ترین حادثه زندگى انسان هست و دختران و پسران میوه‏هاى باغ زندگى انسان‏هایند و دست آفرینش نوعى جاذبه و کشش درونى در اون‏ها به ودیعت نهاده هست .


نام کدام پیامبران در قرآن آمده است؟ با ذکر آیه؟
اضطراب و ناآرامى اونان در این سنین از طریق ازدواج به سکونت و آرامش تبدیل مى‏گردد و قراون که راز آفریدن همسر را (لتسکنوا الیها) مى‏داند، بدین نکته اشاره دارد .


فرق اسرائیل با رژیم صهیونیستی چیست؟
البته ازدواج و زندگى مشترک وقتى ثمر بخش، سودمند و ماندگار هست که روحیه‏ها و طرز تفکر دو طرف، همسو و نزدیک باشد .


اگر انسان عاشق جنس مخالف خود شود و عشق به خدا را در سینه اش فراموش کند، از نظر شما چگونه
در غیر این صورت، ریسمان وحدت و یگانگى به ضعف و سستى مى‏گراید و سرانجام گسسته مى‏شود.


در کدام جنگ ذوالفقار را پیامبر به علی (ع) داد؟
در زندگى خود شاهد پدیده‏هاى تلخ و درد آورى هستیم که دختران و پسران و خانواده‏هاشان را مى‏آزارد و کاخ زندگى مشترک زوجین را فرو مى‏پاشد .


سوره برائت را پیامبر از چه کسی گرفت و به علی داد؟
بى‏تردید محاسبات غلط، احساسات زودگذر، خیالات و توهمات بى‏پايه عامل اصلى تحقق این پدیده‏ها به شمار مى‏آید .


در مورد سند زیارت عاشورا و کسانی که در این زیارت مقدس لعن می شوند و کسانی که سلام داده
بنابراین، اگر در گزینش همسر اصول صحیح رعایت‏شود، بخش عظیمى از ناگوارى‏ها و نابسامانى‏ها و مشکلات از میان مى‏رود و زندگى جوانان پربارتر و زیباتر مى‏شود .


با توجه به نقش بسیار سازنده ازدواج در زندگى فردى و اجتماعى، در دین مبین اسلام سفارش فراوانى در مورد ازدواج شده که همگى بر اهمیت و آثار ارزنده اون دلالت دارد و نافرموده پیداست که تعابیرى مثل: النکاح سنتى فمن رغبتى عن سنتى فلیس منىازدواج سنت و آیین من هست و هر که به سنت من پشت کند از من نیست به طور کلى در جهت تشویق و ترغیب به این امر الهى و سنت نبوى(ص) هست و هدف از اون ایجاد انگیزه و یادآورى اهمیت و ارزش اون هست و با این گونه روایات %د گوشزد کردن آثار و خیرات عمیق اون مى‏باشند؛ چنانچه در مورد محاسبه نفس نیز داریم که: کسى که نفس خود را محاسبه نکند و پرونده اعمالش را بررسى ننماید از ما اهل بیت نمى‏باشد و واضح هست که این حدیث به این معنا نیست که چنین فردى شیعه و دوستدار ما خانواده نمى‏باشد.

بلکه هدف توجه دادن به اهمیت محاسبه نفس مى‏باشد.

با توجه به این نکته معلوم مى‏شود در این روایات خطاب به کسانى هست که با وجود داشتن امکانات و زمینه ازدواج به این سنت پیامبر(ص) اهمیتى نمى‏دهند و با این کار عملاً به سنت و شیوه و روش پیامبر(ص) بى‏اعتنایى کرده و اون را کوچک و کم‏اهمیت مى‏شمرند و این زمینه‏ساز تخلف و سرپیچى و پشت کردن به دیگر سنت‏هاى پیامبر و اولیاى الهى(ع) و انحراف از دین مبین مى‏باشد.

مسلماً خطاب این گونه احادیث با افرادى نیست که به خاطر عدم آمادگى و یا وجود موانعى بر سر راهشان هنوز براى ازدواج آمادگى ندارند.

بلکه بیشتر متوجه کسانى هست که به خاطر ترس از فقر و ندارى و یا عدم توکل بر قدرت خداوند و یا ترس از مسؤولیت‏پذیرى زیر بار ازدواج نمى‏روند.
ازدواج داراى فواید بسیاری هست از جمله: 1.

بقاى نسل، 2.

آرامش و تعادل روحى و جسمى، 3.

سلامت اخلاقى و اجتماعى جامعه، 4.

تامین نیاز طبیعی و غریزی انسان, 5.

ارضاى حس محبت کردن و مورد محبت برنامه گرفتن و...

.روم (30)، آیه 21؛ تفسیر المیزان، ج 15، المؤمنون، ذیل آیه 6.
البته ممکن هست بعضى از این فایده‏ها براى برخى مهم‏تر باشد؛ گاهى شخصى به جهت ارضاى غریزه جنسى خود، ازدواج مى‏کند و اون را از نظر اهمیت در رتبه اول برنامه مى‏دهد و گاهى به دست آوردن شریک و یاورى دلسوز در زندگى براى او اهمیت دارد و...

باید دانست که بعضى از این فواید در ازدواج موقّت نیز تحقق مى‏یابد.
اسلام درباره ازدواج و انتخاب همسر اون قدر قانون و مطلب و تاکید دارد که انسان در شفرمودى فرو مى‏رود .

هستاد محمد تقى جعفرى مى‏فرمود: «برتراند راسل، فیلسوف مشهور اروپایى، به من نوشت: چرا اسلام این قدر به ازدواج بها داده و براى اون قانون وضع کرده هست؟ در جواب نوشتم: مساله انسان هست .

با ازدواج مى‏خواهد انسان به وجود آید»
یکی از مهم ترین دام های شیطان که به وسیله اون بیشتر افراداز صراط مستقیم الهی و دین حق منحرف می شوند و به گرداب معصیت وگناه می افتند، مساله غریزه جنسی هست .

وقتی انسان مورد حلالی برای ارضای این غریزه و خاموش کردن این آتش سوزان داشته باشد، دیگر فکرخیانت به نوامیس دیگران و آلوده شدن به گناهان دیگر ( از قبیل لواط واستمنا ) از سرش بیرون می رود .همچنین مرتکب گناهان دیگری که مقدمه برای بعضی از کارها هست ( مثل دروغ ، حیله و مکر، خودکشی ، قتل و ....

) نمی شود و این مساله به تجربه ثابت شده هست .

آری ( ( اگر کسی ازدواج کنددر واقع نصف دینش را حفظ کرده ، پس باید راجع به نصف دیگرش تقواپیشه کند ) ) ؛ چون نصف دیگر گناهان هم منشا دیگری دارد (مثل ربا خواری ،رشوه ، ظلم و تعدی ، حب ریاست که منشا اونها حب و علاقه به دنیا هست).


بى‏شک هیچ شالوده‏اى، مقدس‏تر از بناى رفیع ازدواج نیست‏رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: «ما بنى بناء فى الاسلام احب الى الله عز و جل من التزویج»؛ «هیچ بنایى در اسلام محبوب‏تر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده هست»: (وسائل الشیعه، ج 14، ص‏3).

و هر ملتى در دین و آیین خود به نوعى از اون بهره‏مند هست.

دین اسلام بیش از همه بر اون تأکید دارد و براى اون آثار و فواید مهمى یاد کرده هست.
در قراون مجید سه آیه در اهمیت اصل ازدواج آمده و همگان را به اون تشویق و دعوت کرده هست:
1.

«وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ»؛ نور()، آیه 32.

؛ «مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح را، اگر فقیر و تنگدست باشند.

خداوند از فضل خود اونان را بى‏نیاز مى‏سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه هست».
2.

«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»؛روم (30)، آیه 21.

؛ «و از نشانه‏هاى او این هست که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار اونان آرامش یابید و در میانتاتان مودت و رحمت برنامه داد.

در این نشانه‏هایى هست براى گروهى که تفکر مى‏نمايند».
3.

«وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى‏ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَهً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا»؛نساء(4)، آیه 3.

؛ «و اگر مى‏ترسید که عدالت را رعایت نکنید با زنان پاک ازدواج کنید دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى‏ترسید عدالت را رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید و یا از زنانى که مالک اونهایید، هستفاده کنید.

این کار از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى‏کند».
علاوه بر آیات، روایات بسیارى نیز در این زمینه وجود دارد؛ چنان که از پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله نقل شده هست: «هر کس ازدواج کند، به درستى که از نصف دینش پاسدارى کرده هست».«من تزوج فقد احرز نصف دینه».

(وسائل الشیعه، ج 14، ص 5).
از این رو فقیهان ازدواج را از مستحبّات مؤکد بر شمرده‏اند و اون را براى کسى که به سبب نگرفتن همسر به گناه بیفتد، واجب دانسته‏اند.
در اسلام و سنت پیامبر(ص) ترک ازدواج و رهبانیت تبلیغ نشده هست، بلکه بین رهبانیت و هرج و مرج نسبى راه صحیح و متعادل که ازدواج و کامیابى شروع و کنترل شده جنسى هست پذیرفته شده هست.

از طرف دیگر ممکن هست اشخاص مشکلاتى داشته باشند و نتوانند ازدواج نمايند در اینصورت نمى‏توان فرمود دین اونها ناقص هست.

آرى، اگر شخصى براى او امکانات ازدواج فراهم باشد و شخص خوبى هم در دسترس باشد و با این همه ازدواج نکند.

سنتى از سنت‏هاى پیامبر(ص) را ترک نموده هست.
ارضاى غریزه جنسى و تأمین نیازهاى فیزیولوژیک انسان از آثار مثبت ازدواج هست؛ ولى مى‏توان فلسفه و حقیقت ازدواج از نظر اسلام را در سه امر جست و جو کرد: تکمیل، تسکین و تولید.


1.تکمیل‏
هیچ انسانى به تنهایى کامل نیست و پیوسته در جهت جبران کمبود خویش تلاش مى‏کند.

جوان در پى رسیدن به هستقلال فکرى هست؛ براى جبران نواقص و تأمین نیازهاى بى شمار خود به سوى ازدواج سوق داده مى‏شود و با گزینش همسرى مناسب و شایسته موجبات رشد و تکامل خویش را فراهم مى‏کند.

مرحوم شهید مطهرى در این باره مى‏فرماید: «تشکیل خانواده یعنى یک نوع علاقه‏مند شدن به سرنوشت دیگران....

و یکى از علل این که در اسلام ازدواج یک امر مقدس و عبادت تلقى شده هست همین هست...

ازدواج اولین مرحله خروج از خود طبیعى فردى و توسعه پیدا کردن شخصیت انسان هست...

پختگى اى که در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده ایجاد مى‏شود، در هیچ جاى دیگر نمى‏توان به اون رسید.

و اون را فقط در ازدواج و تشکیل خانواده باید بدست آورد.»1
شخصیت انسان پس از ازدواج به یک شخصیت اجتماعى تبدیل مى‏شود؛ زیرا در پرتو ازدواج و زندگى مشترک خود را شدیداً مسؤول حفظ همسر و تأمین وسائل زندگى و تربیت فرزندان آینده تلقى مى‏کند و تمام هوش، ابتکار و هستعدادهاى خود را به کار مى‏گیرد؛ به عبارت دیگر، احساس مسؤولیت اجتماعى در او شکل مى‏گیرد و بسیارى از شایستگى‏ها و توانمندى‏هاى نهفته در درونش را شکوفا مى‏سازد.


بنابراین، مى‏توان ازدواج را مایه رشد و کمال یافتن انسان دانست.

در واقع خداوند انسان را به گونه‏اى آفریده که بدون جنس مخالف ناقص هست و با جنس مخالف کامل مى‏شود.

مرد به زن نیازمند هست و زن به مرد.

هر کدام از دو جنس از نظر روحى و جسمى به هم وابسته‏اند و با برنامه گرفتن در کنار هم یکدیگر را تکمیل مى‏نمايند.


2.

تسکین‏
مهم‏ترین نیازى که بر اثر ازدواج تأمین مى‏شود، نیاز به آرامش و احساس امنیت و آسودگى هست این نیاز که در سرشت آدمى ریشه دارد، چنان مهم هست که خداوند در بیان فلسفه ازدواج مى‏فرماید: «از آیات و نشانه‏هاى خداوند این هست که براى شما از جنس خودتان همسرانى برنامه دادیم تا در کنار اونان آ رامش یابید.»2 بنابراین، همسر موجب آرامش و امنیت خاطر و محیط خانه وسیله آرامش روحى زن و مرد برنامه داده شده هست.

در اوایل جوانى احساس تنهایى، بیهودگى و نداشتن پناهگاه انسان را فرا مى‏گیرد.

ازدواج و برنامه گرفتن در کنار همسرى شایسته و دلسوز این احساس را از بین مى‏برد و او را به آرامش روحى مى‏رساند.

این احساس آرامش به ثبات فکرى و روحى، وقار، احساس ارزشمند بودن و لذت مى‏انجامد.

در واقع دست آفرینش نوعى کشش درونى میان زن و مرد به ودیعت نهاده تا هر کدام در سنین خاص خواهان یکدیگر شوند و اضطراب وپریشانى‏شان از طریق ازدواج به سکونت و آرامش تبدیل گردد.

دانشمندان علوم تجربى و انسانى نیز ارضاى صحیح و به موقع غریزه جنسى و ترشح معتدل غدد جنسى را براى سلامت جسم و روان آدمى لازم دانسته، عدم اون را سبب پاره‏اى از بیمارى‏هاى روانى و گاه جسمانى شمرده‏اند.


3.

تولید
یکى از ثمرات بزرگ ازدواج وجود فرزند و بقاى نسل آدمى هست.

تولید و تکثیر نسل را نباید کوچک و بى اهمیت شمرد؛ زیرا هدف آفرینش جهان وجود انسان و پرورش و تکامل او هست.

تولید و پرورش انسان‏هاى خدا پرست و موحد و نیکوکار و صالح، مطلوب خداى جهان آفرین هست.

از دیدگاه اسلام، وجود فرزند صالح براى پدر و مادر یک عمل صالح شمرده مى‏شود و در سعادت دنیا و آخرت اون‏ها مؤثر هست به همین جهت، معصومان تولید و تکثیر نسل را از اهداف ازدواج خوانده‏اند.

پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «چه مانع دارد که مؤمن براى خودش همسرى برگزیند.

شاید خدا فرزندى به او عطا کند که با فرمودن لااله الاالله زمین را سنگین سازد.» در حقیقت زوج‏ها از طریق فرزندان خود رشته پیوند میان اعضاى یک نسل را به وجود مى‏آورند.

این امر از اهداف پايه ى ازدواج هست؛ وجود فرزندان به گرمى، پویایى و صفاى کانون خانواده مى‏انجامد و انگیزه ادامه زندگى را در انسان تقویت مى‏کند.


البته روشن هست که در پرتو ازدواج یکى از نیازها و غرایز مهم انسان (غریزه جنسى) تأمین و به روشى درست ارضا مى‏شود.
با تأمین این نیاز جسمانى، فرد از نظر روانى، ذهنى و اخلاقى به آرامش مى‏رسد و مسیر بسیارى از انحرافات جنسى و اخلاقى و اجتماعى بسته مى‏شود.


فواید دیگر : گذشته از نیازها که ضرورت ازدواج را معنی می بخشند ، بنای ازدواج تنها بر رفع ضرورتها تکیه ندارد ، بلکه علاوه بر اون ، بر منافع و فواید دیگری نیز هستوار هست که در اینجا به برخی از اونها اشاره می شود .
1ـ بزرگ شدن روح : یکی از مهمترین نتایجی که در اثر ازدواج حاصل می شود بیرون رفتن فرد از مدار فردیت خود و شکسته شدن نسبی اما قابل توجه حصار نفسانیت انسان هست ، ازدواج توأم با توجه به یک فرد دیگر ـ که تا بحال غریبه بوده و یا حکم نامحرم داشته هست ـ می باشد و این امری هست مهم ، چرا که تا بحال جوان ما بجز وجود خود و آمال و آرزوهای خود فکری دیگر نداشته هست ، اما بواسطه ازدواج ، یک نفر دیگر نیز در مدار برنامه ریزی و توجه او برنامه می گیرد و حاضر هست از وجود خود و داشته های خود به دیگری نیز عطا کند و بواسطه محبت و دوستی که ایجاد میشود (( من )) وجودی فرد گسترش یافته و از مدار صرف خودبینی خارج می گردد و تلاش برای آسودگی ، رفاه و آسایش یک نفر دیگر حکایت از بزرگ شدن روح فرد می کند چرا که وی ، یک نفر دیگر را تحت لطف برنامه می دهد و بواسطه وی یک نفر دیگر زندگی راحت تری را تجربه می کند .
2ـ تمرین محبّت کردن : در ازدواج یک اتفاق مهم دیگر می افتد و یا بایستی بیفتد و اون صمیمیت و دوستی بین دو نفر هست و این یکی از اهداف مهم دین اسلام هست که افراد با هم دوست و صمیمی شوند .

خداوند در ازدواج چاشنی یک ارتباط محبت آمیز را با برنامه دادن مودت و رحمت بین زوجین برنامه داده هست ، بنابرین ازدواج یکی از بهترین زمینه ها برای تمرین محبت کردن ـ اونهم یک محبت حلال ، طیب و مهمتر از همه واقعی ـ را فراهم می کند و همین تمرین محبت کردنها کم کم انسان را و روحش را بزرگتر و رئوف تر می کند .
3ـ تمرین در ارتباطات : در ازدواج فرد سالها تمرین می کند که رابطه محبت آمیز را چگونه حفظ کند و اونرا در حد عالی نگه دارد و این تلاش خود بخود تغییرات عمیقی را در افراد بوجود می آورد ، وقتی فرد عادت کند سالها به خوبی صحبت کند ، اهل عطوفت و گذشت باشد ، رفتار مهربانی داشته باشد ، اهل خیر و انفاق باشد و اونقدر روحش بزرگ شود که دیگری را برخود مقدم بشمارد یا حداقل به اندازه خودش به او اهمیت دهد ، مطمئناً سپس گذشت چندین سال ، خواهید فرمود این فرد بافرد قبل از ازدواج خیلی فرق کرده و خیلی بهتر شده هست .
4ـ شخصیت مفیدتر و مستقل تر : در ازدواج بدلیل اینکه افراد با واقعیتهای زندگی بیشتر مرتبط می شوند و مسئولیت های بیشتری را بر عهده می گیرند ، لذا جسم و ذهن هر دو برای بهبود و رفاه زندگی تلاش بیشتری را می نمايند و نتیجتاً فرد از لحاظ فردی از حالت نیاز و وابستگی به سوی هستقلال و خودکفایی گام بر می دارد و از لحاظ اجتماعی فرد کم کم از یک وجود مصرف نماينده به وجود تولید نماينده یا خدمات دهنده در اجتماع تبدیل می شود .
5ـ و باز هم ادامه خط سیر بزرگ شدن انسان : اونوقت که فرزندانی هم به جمع زوجین اضافه شوند ، این بار زن و مرد از مقام زوجیت به مقام والدین ارتقا می یابند و چه زحمتها ، تلاشها و کوششها برای اینکه انسانی دیگر به این دنیا قدم بگذارد و رشد و پروش یابد را متحمل می شوند و اگر وقتی زن و مرد به یکدیگر عشق می ورزیدند به این دلیل بود که از همدیگر لذت می بردند ، با آمدن فرزندان ، علاوه بر خود به کسانی دیگر نیز مهر و محبت می ورزند ، اما این دفعه نه به این دلیل که نفعی و لذتی ببرند ، بلکه بدین علت که نفعی برسانند و بهره ای را ارزانی نمايند .

و در این مقام هست که انسانها با کمی توجه به رشحاتی از مفهوم خدا بودن و بنده پروری پی می برند .


------------
1.

تعلیم و تربیت در اسلام، شهید مطهرى.

ص 252.


2.

سوره روم (30): آیه 21.
در پایان توصیه می شود کتاب «آیین همسرداری» نوشته ابراهیم امینی را هم خودتان مطالعه کنید و به همسرتان نیز توصیه کنید مطالعه نمايند.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 04:21 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


94 out of 100 based on 44 user ratings 994 reviews

آیا برگزاری اردوی جنوب(راهیان نور) به صورت مختلط ایراد دارد؟ آیا برگزاری اردوی جنوب
مرجع تقلید من آیت الله سیستانی هستند می خواستم بدانم آیا می توانم مدطعام روزه های نگرفته
من می دانم چند نماز آیات قضا شده ولی نمی دانم کدامیک کسوف و یا خسوف و کدامیک زلزله بوده
شما برترین حجاب رو چادر می دونین پس چرا همه چادری ها با آرایش میان بیرون؟
نقلی به مضمون از آقای بهجت مطرح است که ایشان می فرمایند: « حتی پیران هم ظهور امام زمان(عج)
من این مطلب را در چند تا سایت دیده ام و عینا آن را برای شما کپی کردم، نظر شما چیست؟ «
Create a GUI from a XML schema automatically
How can I create a c# object from C code?
calling managed c# component from unmanaged c++ code, how do i define config
Best C/C++ Libraries for maintaining session state in CGI application?
Win32 Console app vs. CLR Console app
Converting a project from C++ to C#
java, System.loadlibrary(“someDLLFile”) gets unstatisfied link error
Effective way to make a system tray application
How to return a collection of strings from C# to C++ via COM interop
How can I add Windows DateTimePicker to a win32 Application in c++
*