کتاب الحیاه محمدرضا حکیمی، چگونه کتابی است و ویژگیهای آن، چیست؟


کتاب الحیاه محمدرضا حکیمی، چگونه کتابی است و ویژگیهای آن، چیست؟




    کتاب الحیاه محمدرضا حکیمی، چگونه کتابی است و ویژگیهای آن، چیست؟

پاسخ :


وقتی که حضرت علی(ع) به حکومت رسید، چرا ازدواج موقت را رواج نداد و فدک را باز نگرداند

1:



ابوبکر و عمر کافر بودند چرا امام علی(ع) وقتی قدرت را به دست گرفت کافر بودن آنها را اعلام

الحیاه از کتاب های روایی و حدیثی هست که به مناسبت روایات برخی ایات مربوطه نیز در اون بیان شده هست :

در زمان پیغمبر(ص) همین اذانی را می دادند که امروز هست؟ چگونه ممکن است در حیات پیامبر(ص)
الحیاه ویژگی های خاصی دارد که بعضی از اونها کاملا بی سابقه هست.


شما می گویید خلفای راشدین کافر بودند پس چگونه خداوند آنها را یاری کرد و کشورها را به
از جمله:

امام حسن(ع) معصوم بودند، چرا با معاویه صلح کردند و از خلافت دست کشیدند؟
۱) نثر الحیاه، نثر متعارف و متداول نگارش این گونه آثار نیست نثر در الحیاه، سنگین، جذاب و کوبنده هست.


امام صادق(ع) از دو پشتش به ابوبکر می رسد و با افتخار می گفت ابوبکر دو بار مرا زاده است.
نثر گویی که منعکس نماينده سنگینی فریاد کوبنده هستاد هست.


معتقدید که ائمه(ع) از ران راست متولد می شوند آیا محمد(ص) که بر ترین بود در شکم مادرش نبود
علائم نگارشی، هرکدام به موقع و درست در محل خویش هست.


چرا پیامبر(ص) وقتی که فرزندش ابراهیم وفات یافت به سرو صورتش نزد و چرا وقتی فاطمه وفات
اغلب آثاری از این دست از نثر بسیار ابتدایی، و درواقع از نثر محاوره برخوردار هست.

این قبیل آثار، کمترین اعتنایی به شعور دیر باور بعضی از خوانندگان نمی کند.

برعکس، رونق نثر در الحیاه، برای هر فرد غیرعلاقه مند به این گونه مباحث، عاملی از جذابیت ایجاد می کند.
۲) دقت هستاد در گردآوری، تنظیم و تبویب احادیث و تلفیق اونها با آیات قراون، از الحیاه مجموعه ای فراهم کرده که در اون، همه چیز در جای خود هست.

هستاد حکیمی در جایی فرمودند که گاه برای تنظیم و ترتیب حتی دو حدیث، بارها اونها را جابه جا می کرده اند تا به وضعیت مطلوب برسد.

این دقت و نظم، و برنامه گرفتن به جا و منظم احادیث، نشان از نظم فکری هستاد می دهد نظمی که فریاد عدالت را صمیمی و برآمده از جان می کند.
۳) نوشتن دایره المعارف گونه ای به نام الحیاه، با تألیف کتب متداول حوزوی یا دانشگاهی، تفاوت های بنیادین دارد.

مهم ترین تفاوت، در انگیزه چنین تألیفی نهفته هست.

اگرچه انگیزه نگارش پاره ای از آثار جاودانه داشتن دغدغه دین و انسان هست، اما دغدغه ای که مؤلف را به تحمل ۳۰ سال مشقت، اون هم برای تنها نیمی از کار، وادار کند، از انگیزه های والا و برین خبر می دهد.

خدایا! این مردان چه دیده اند که از همه چیز رسته اند و چنین طاقت فرسا مجاهده می نمايند؟! زمین، زمین چگونه سنگینی این مردان را تحمل می کند؟ هستاد فرموده اند که الحیاه حدود ۱۲ جلد خواهد شد، که تاکنون تنها نیمی از اون به چاپ رسیده هست.

وجود این انگیزه های برین هست که انسان و آثارش را برای همیشه در تاریخ جاودانه می کند در سال های اخیر، وجود بیماری همراه با عزلت فرسوده نماينده، اما اختیاری هستاد، حتی برای لحظه ای انگیزه های فعال ایشان را کم اثر نکرد.
۴) در نگاه ابتدایی یک فرد عامی، الحیاه تنها مجموعه ای گردآوری شده از احادیث هست.

حداکثر اون که این احادیث تبویب شده هست.

با چنین نگاهی، اگرچه الحیاه یک اثر عالی محسوب می شود، اما برجستگی ممتاز اون نهان می ماند.
واقعیت این هست که الحیاه، یک تفسیر قوی و ارزشمند از بسیاری از آیات قراونی و به خصوص احادیث مورد بحث هست.

در این تفسیر، هستاد می کوشد تا با تحلیل وجه ظاهری احادیث، از وجه ناپیدا اما عظیم اون، خبر دهد.

در میان حوزویان و دانشگاهیان، هستاد علامه حکیمی، علاوه بر یک عالم بلندمرتبه، به عنوان یک متفکر دردمند مسائل اجتماعی شناخته شده هست.

همین طور هم هست.

هستاد علامه حکیمی از شالوده های عمیق فکری برخوردار هست.

این شالوده ها، هستخوان بندی تفکراتی را شکل می دهند که در آثار هستاد مشهود هست.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 11:58 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


88 out of 100 based on 78 user ratings 1378 reviews