در مورد آیه 59 سوره یس( الم اعهدالیکم یابنی آدم ...) توضیح دهید و یک منبع خوب معرفی کنید.


در مورد آیه 59 سوره یس( الم اعهدالیکم یابنی آدم ...) توضیح دهید و یک منبع خوب معرفی کنید.




    در مورد آیه 59 سوره یس( الم اعهدالیکم یابنی آدم ...) توضیح دهید و یک منبع خوب معرفی کنید.

پاسخ :


قساوت قلب چگونه به وجود می آید و چه طور می توان آن را از دل بیرون کرد؟ راهکار ارائه دهید.

1:



نظر آقای بهجت درباره تیغ زدن یا قمه در ماه محرم چیست؟

بهترین منبع برای توضیح آیه مورد پرسش کتب تفسیر هست .


در حدیث کساء رسول خدا(ص) در جواب سلام امام حسن(ع) می گوید: «یا صاحب حوضی» یعنی چه؟ مگر
در اینجا توجه شما را به توضیح و تفسیر این آیه از تفسیر نمونه جلب می نماییم :

آیا این(صدق الله العظیم) که سنیها می گویند، دارند نام علی(ع) را زیر می آورند؟
أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (یس - 60) ؛ آیا با شما عهد نکردم اى فرزندان آدم! که شیطان را پرستش نکنید که او براى شما دشمن آشکارى هست؟

اگر عمر و ابوبکر بد بودند چطور این توفیق را پیدا کردند که بسیاری از مردم سر قبرشان برایشان
این آیه به ملامت ها و سرزنش هاى پر معنى خداوند نسبت به مجرمان در روز قیامت اشاره کرده، چنین مى‏گوید: آیا با شما عهد نکردم اى فرزندان آدم که شیطان را پرستش و اطاعت مکنید که او دشمن آشکار شماست؟ (أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ).

من تازه ازدواج کردم. ناپدری ام در زندگی من و شوهرم دخالت می کند. لطفا مرا راهنمایی کنید
این عهد و پیمان الهى از طرق مختلف از انسان گرفته شده، و بارها این معنى را به او گوشزد کرده هست:

اگر کسی فرزند پسر بخواهد باید چه کند؟ راهی وجود دارد؟
نخست اون روز که فرزندان آدم در زمین نشو و نما کردند این خطاب به اونها شد:

حکم مواد چرب کننده موى سربراى وضو چیست؟ آیا مشکلى دارد؟
یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّهِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ:
اى فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد همانگونه که پدرتان را از بهشت بیرون کرد، و لباسشان را از تنشان خارج ساخت تا عورتشان را براى اونها آشکار کند! چه اینکه او و پیروانش شما را مى‏بینند و شما اونها را نمى‏بینید، (بدانید) ما شیاطین را اولیاى کسانى برنامه دادیم که ایمان نمى‏آورند (اعراف- 27).
سپس همین اخطار به طور مکرر بر زبان رسولان الهى جارى شد، چنان که در آیه 62 سوره زخرف مى‏خوانیم وَ لا یَصُدَّنَّکُمُ الشَّیْطانُ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ:
شیطان شما را از راه حق باز ندارد که او دشمن آشکار شماست.
و در آیه 168- بقره مى‏خوانیم: وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ: از گامهاى شیطان پیروى نکنید که او براى شما دشمن آشکارى هست! از سوى دیگر این پیمان در عالم تکوین به زبان اعطاى عقل به انسان نیز گرفته شده هست، چرا که دلائل عقلى به روشنى گواهى مى‏دهد انسان نباید فرمان کسى را اطاعت کند که از روز نخست کمر به دشمنى او بسته او را از بهشت بیرون کرده و سوگند به اغواى فرزندانش خورده هست.
از سوى سوم با سرشت و فطرت الهى همه انسانها بر توحید، و انحصار اطاعت براى ذات پاک پروردگار، نیز این پیمان از انسان گرفته شده هست، و به این ترتیب نه با یک زبان که با چندین زبان این توصیه الهى تحقق یافته و این عهد و پیمان سرنوشت‏ساز امضا شده هست.
این نکته نیز قابل توجه هست که عبادت در جمله لا تعبدوا الشیطان به معنى اطاعت هست، زیرا عبادت همیشه به معنى پرستش و رکوع و سجود نمى‏آید، بلکه یکى از اشکال اون همان اطاعت کردن هست، چنان که در آیه 47 سوره مؤمنون مى‏خوانیم که فرعون و اطرافیانش سپس مبعوث شدن موسى ع و هارون ع فرمودند: (أَ نُؤْمِنُ لِبَشَرَیْنِ مِثْلِنا وَ قَوْمُهُما لَنا عابِدُونَ).
آیا ما به دو انسانى که همانند ما هستند ایمان بیاوریم، در حالى که قوم اونها عبادت و اطاعت ما مى‏کردند؟! و در آیه 31 سوره توبه مى‏خوانیم: خداوند در باره یهود و نصارى مى‏فرماید:
اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً: اونها دانشمندان و راهبان خود را معبودانى در برابر خدا برنامه دادند، همچنین مسیح فرزند مریم را، در حالى که جز به عبادت خداوند یگانه که هیچ معبودى جز او نیست دستور نداشتند.
جالب اینکه در روایتى از امام باقر و امام صادق ع که در ذیل این آیه آمده چنین مى‏خوانیم:
اما و اللَّه ما دعوهم الى عباده انفسهم، و لو دعوهم ما اجابوهم و لکن احلوا لهم حراما و حرموا علیهم حلالا فعبدوهم من حیث لا یشعرون!:
به خدا سوگند اونها (دانشمندان و راهبان) یهود و نصارى را به عبادت خویشتن دعوت نکردند، و اگر دعوت مى‏کردند هرگز یهود و نصارى دعوتشان را اجابت نمى‏نمودند، ولى اونها حرامى را براى ایشان حلال و حلالى را حرام کردند (و اونها پذیرا شدند) و به این ترتیب بدون توجه اونان را پرستش کردند .
نظیر همین معنى با تفاوت مختصرى در روایات دیگر نیز وارد شده هست:
از جمله در روایتى از امام صادق ع مى‏خوانیم:
من اطاع رجلا فى معصیه فقد عبده: کسى که انسانى را در معصیت پروردگار اطاعت کند او را پرستش کرده ! و در حدیث دیگرى از امام باقر ع آمده هست:
من اصغى الى ناطق فقد عبده، فان کان الناطق یؤدى عن اللَّه فقد عبد اللَّه، و ان کان الناطق یؤدى عن الشیطان فقد عبد الشیطان:کسى که به سخنگویى گوش فرا دهد (و سخنش را بپذیرد) او را پرستش کرده! اگر ناطق حکم خدا را مى‏گوید:
پرستش خدا کرده، و اگر از سوى شیطان سخن مى‏گوید پرستش شیطان کرده هست! «3» در آیه بعد براى تاکید بیشتر و بیان اونچه وظیفه فرزندان آدم هست مى‏فرماید: آیا من به شما عهد نکردم که مرا بپرستید و از من اطاعت کنید که راه مستقیم همین هست (وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ).
از یک سو پیمان گرفته که اطاعت شیطان ننمايند، چرا که او دشمنى و عداوت خود را از روز نخست آشکار ساخته، کدام عاقل به فرمان دشمن دیرینه و آشکارش ترتیب اثر مى‏دهد؟
و در مقابل پیمان گرفته که از او اطاعت نمايند، و دلیلش را این برنامه مى‏دهد که صراط مستقیم همین هست و این در حقیقت بهترین محرک انسانها هست، چرا که فى المثل هر کس در وسط بیابان خشک و سوزانى گرفتار شود و جان خود و همسر و فرزند و اموالش را در خطر دزدان و گرگان ببیند، مهمترین چیزى که به اون مى‏اندیشد پیدا کردن راه مستقیم به سوى مقصد هست، راهى که سریعتر و آسانتر او را به سر منزل نجات برساند.
ضمنا از این تعبیر هستفاده مى‏شود که این جهان سراى اقامت نیست، چرا که راه را به کسى ارائه مى‏دهند که از گذرگاهى عبور مى‏کند و مقصدى در پیش دارد.
باز براى شناسایى هر چه بیشتر این دشمن قدیمى خطرناک مى‏افزاید:
او افراد زیادى از شما را گمراه کرد، آیا اندیشه نکردید؟! (وَ لَقَدْ أَضَلَّ مِنْکُمْ جِبِلًّا کَثِیراً أَ فَلَمْ تَکُونُوا تَعْقِلُونَ).
آیا نمى‏بینید چه بدبختیهایى شیطان بر سر پیروان خود آورده؟ آیا تاریخ پیشینیان را مطالعه نکردید تا ببینید بندگان او به چه سرنوشت شوم و دردناکى گرفتار شدند؟ ویرانه‏هاى شهرهاى بلا دیده اونها در برابر چشم شماست، و عاقبت غم‏انگیز اونها براى هر کس کمترین تعقل و اندیشه‏اى داشته باشد روشن هست.
پس چرا دشمنى را که امتحان عداوت خود را بارها و بارها داده هست جدى نمى‏گیرید؟ باز با او طرح دوستى مى‏ریزید، و حتى او را رهبر و ولى و راهنماى خویش انتخاب مى‏کنید.
جبل (به کسر ج و ب و تشدید لام) چنان که راغب در مفردات گوید به معنى جماعت و گروه هست که از نظر عظمت تشبیه به جبل (بر وزن عمل) به معنى کوه شده هست، و تعبیر کثیرا براى تاکید بیشتر در مورد پیروان شیطان هست که در هر جامعه‏اى قشر عظیمى را تشکیل مى‏دهند.
بعضى عدد جبل را ده هزار نفر یا بیشتر نوشته‏اند، و براى کمتر از اون این تعبیر را مناسب ندانسته‏اند ولى بعضى این اعداد را لازم نمى‏دانند .
به هر حال عقل سلیم ایجاب مى‏کند که انسان از چنین دشمن خطرناکى که به هیچ انسانى رحم نمى‏کند و قربانیانش در هر گوشه و کنارى بر خاک هلاکت افتاده‏اند سخت بر حذر باشد، و اونى به خود اجازه غفلت ندهد چنان که امیر مؤمنان على ع اون پیشواى آگاه و بیدار در یکى از خطبه‏هایش براى توجه به این حقیقت، امت را مخاطب ساخته مى‏گوید:
فاحذروا عباد اللَّه! عدو اللَّه، ان یعدیکم بدائم، و ان یستفزکم بندائه، و ان یجلب علیکم بخیله و رجله، فلعمرى لقد فوق لکم سهم الوعید، و اغرق الیکم بالنزع الشدید، و رماکم من مکان قریب، فقال رب بما اغویتنى لازینن لهم فى الارض و لاغوینهم اجمعین: اى بندگان خدا! از این دشمن خدا بر حذر باشید، مبادا شما را به بیمارى خویش (کبر و غرور) مبتلا سازد، و با نداى خود شما را به حرکت در آورد، و به وسیله لشکریان سواره و پیاده‏اش شما را جلب کند، به جان خودم سوگند او تیرى خطرناک براى شکار کردن شما به چله کمان گذاشته، و اون را با قدرت و شدت تا سرحد توانایى کشیده، و از نزدیکترین مکان شما را هدف برنامه داده!، هم او فرموده هست: پروردگارا به سبب اونکه مرا اغوا کرده‏اى زرق و برق زندگى را در چشم اونها جلوه مى‏دهم، و همه اونها را اغوا خواهم کرد (در حالى که خداوند سبب گمراهیش نبود بلکه هواى نفسش او را گمراه ساخته) .
و راستى عجیب هست که چنین دشمنى را به دوستى برگزینیم، و به فرموده شاعر:
کجا بر سر آیم از این عار و ننگ که با او به صلحیم و با حق به جنگ؟
تفسیر نمونه، ج‏18، ص: 424


برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 02:01 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


76 out of 100 based on 56 user ratings 706 reviews