چرا بعضی احکام( مثل ازدواج همزمان دو خواهر با یک مرد ...) زمانی مجاز بوده و اکنون شرع آن


چرا بعضی احکام( مثل ازدواج همزمان دو خواهر با یک مرد ...) زمانی مجاز بوده و اکنون شرع آن




    چرا بعضی احکام( مثل ازدواج همزمان دو خواهر با یک مرد ...) زمانی مجاز بوده و اکنون شرع آن را حرام می داند؟ چگونه است که برخی احکام از حلال و حرام یا بالعکس تغییر می یابند؟

پاسخ :


آیین بندگی چیست و چه ارتباطی با هدفمندی انسان دارد؟

1:



در مورد احضار روح توضیح دهید؟ آیا در احضار روح با نعلبکی، روح روی نعلبکی تأثیر می گذارد؟

درپا سخ این سوال توجه به دونکته لازم هست:

می خواستم بدانم دیدگاه اسلام و مسیحیت در مورد حواریون چیست؟ آیا حواریون انسانهای وارسته
الف)حرمت ازدواج با دو خواهر

می خواستم بدانم آیا سهم ایران از دریای مازندران کم شده( در چند سال اخیر)؟ اگر کم شده
ازدواج با دو خواهر بطور هموقت از دیدگاه اسلام وبرپايه آیه شریفه 23 سوره مبارکه نساء که می فرماید - : « «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ....وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ اْلأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُورًا رَحیمًا؛ حرام شده هست بر شما (ازدواج با) مادرانتان و ...


اطلاعاتی در مورد آیت الله بهجت می خواستم.
و این که بین دو خواهر جمع کنید(هم وقت با اون دو ازدواج کنید) مگر اونچه در گذشته واقع شده هست همانا خداوند آمرزنده مهربان هست»(نساء، آیه 23) - ، باطل و حرام شده هست.


می خواستم بدانم فایده حورالعین در بهشت برای ما چیست؟ آیا انسان در بهشت تولید نسل می
اما ازدواج با دو خواهر اگر در دو وقت باشد اشکال ندارد و اینکه فرموده شده هست حضرت یعقوب نبی علیه السلام با دو خواهر از دختران دائی خود ازدواج نموده هست بیشتر در منابع سنی آمده ودر منابع شیعه ازجمله بحار الانوار(ج12، شهرستان تهران دارالکتب الاسلامیه)و در تفسیر مجمع البیان قول طبرسی(ره) و در تفاسیر دیگر فرموده شده «یعقوب، راحیل را پس از اینکه لیا خواهرش (همسر یعقوب) از دنیا رفت، بگرفت و جمع میان دو خواهر نکرد.» اختلاف سن فرزندان حضرت یعقوب(ع) با یوسف(ع)( از جمله فرزند بزرگ حضرت یعقوب(ع) حدود 50 سال هست و خداوند به حضرت یعقوب در 80 سالگی یوسف و بنیامین را عطا می کند، و در سن بالای 90 سالگی یوسف را از دست می دهد و در سن حدود 130 سالگی به مصر می رود و یوسف را می بیند و در سن حدود 147 سالگی در مصر فوت می کند)، موید همین مطلب هست ییرا، اگر سن فرزندان حضرت یعقوب را کنار هم بگذاریم خواهیم دید لیا همسر اول حضرت یعقوب فوت کرده، سپس با راحیل ازدواج می کند و راحیل زنده مانده و یوسف و بنیامین پس از 10 اولاد دیگر به دنیا آمده و یکی از عامل های حسادت به خصوص شش برادر یعنی فرزندان لیا نسبت به یوسف نبودن مادر اونها، فوت کردن مادرشان و زنده بودن راحیل هست و همچنین در تفسیر برهان، ج2، ص 243 و تفسیر راهنما و بقیه تفاسیر فرموده شده راحیل زنده بوده و با یعقوب و 11 فرزند به مصر وارد می شوند.

می خواستم بدونم توی نمازی که ما عربی! می خونیم میشه با خدای خودم فارسی 2 کلوم صحبت کنم؟
ب ) حرمت ذاتی و حرمت اعتباری:

اگر بعد از صلوات تشهد « و عجل فرجهم» بگوییم، چه حکمی دارد؟
در مباحث اصول هستنباط احکام شرعی آمده هست.

احکام فقهی از جهت حرام و حلال بودن وابسته به اعتبار شارع هست و تکوینی نیست.

البته احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد می باشد.

با این تفاوت که برخی مصالح و مفاسد به حسن و قبح عقلی متکی هست و یا همیشگی و ذاتی هست.

مانند حرمت شرب خمر و یا قتل بی گناه، که مفسده اون همیشگی و ذاتی هست.

امابرخی مصالح و مفاسد وابسته به وقت و مکان و یا شرط خاص هست.

مانند صید در روزهای شنبه که برای بنی اسرائیل حرام شده بود.

(سوره نساء، آیه 154) اما در دوران قبل از اون و سپس اون حرام نبوده و نیست.


این گونه موارد اعتباری و متغیر از ابتدای آفرینش انسان ها، نمونه هایی داشته هست چنان که درباره ازدواج هابیل و قابیل با خواهرانشان، مرحوم طبرسی حدیثی از امام سجاد(ع) نقل می کند که اون حضرت در ضمن فرموداری که به مردی قریشی بیان داشت جریان ازدواج هابیل را با بلوزا خواهر قابیل هم چنین ازدواج قابیل را با اقلیما خواهر هابیل شرح می داد به او فرمود: این مطلب را انکار مکن چه اون که روش الهی بر این جاری شده هست مگر نه این هست که خداوند زوجه آدم را از خود او آفرید و سپس برای او حلالش کرد ...

.

(ر.ک: میزان الحکمه، ج 4، ح 3031)
علامه طباطبائی در توجیه این نظریه می فرماید حکم ازدواج یک حکم تشریعی و تابع مصالح و مفاسد هست و حکم تکوینی نیست که قابل تغییر نباشد زمام چنین حکمی به دست خداست از این رو ممکن هست روزی به خاطر ضرورت از جانب خدا حلال گردد.

در جامعه اون روز که فقط چند خواهر و برادر بوده اند با در نظر گرفتن مشیت خداوند عنوان فحشا صدق نخواهد کرد حال چه اشکالی دارد که به طور موقت برای گروهی به خاطر ضرورت این گونه ازدواج مباح باشد.

(برای مطالعه بیشتر ر.ک: 1.

ترجمه تفسیر المیزان، ج 4، ص 239؛ 2.

سبحانی، جعفر، منشور جاوید، ج 4، ص 198)
ازدواج هم وقت با دو خواهر نیز از این گونه موارد هست که قبل از اسلام رایج بود.

و در وقت حضرت یعقوب نیز جاری بوده هست.

(ر.ک: بحارالانوار، ج 10، ص 76)
اما با ظهور اسلام به عنوان کامل ترین شریعت، پس از نزول آیه شریفه 23، سوره نساء، چنین ازدواجی تحریم شد.

و این خود دلیلی هست بر تکامل شرایع تا شریعت اسلام که دستورات اون سزاوار اجراء، برای جامعه بشریت تا هنگام برپایی قیامت هست.

(برای مطالعه بیشتر ر.ک: 1.

تفسیر المیزان، ج 4، ص 283، ط عربی؛ 2.

تفسیر نمونه، ج 3، ص 417)
http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:34 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


76 out of 100 based on 46 user ratings 946 reviews