نظر علمای دینی راجع به مؤسسه عرفان حلقه چیست؟ علت مخالفت وزارت اطلاعات با این مؤسسه؟


نظر علمای دینی راجع به مؤسسه عرفان حلقه چیست؟ علت مخالفت وزارت اطلاعات با این مؤسسه؟




    نظر علمای دینی راجع به مؤسسه عرفان حلقه چیست؟ علت مخالفت وزارت اطلاعات با این مؤسسه؟ چیست؟

پاسخ :


آیا در جایی آمده که رنگ چادر حضرت زهرا سلام الله علیها مشکی بوده است؟ آیا در جایی آمده

1:



فضیلت دختر دار شدن چیست؟

خلا معنویت در دنیای امروز به گونه ای هست هر مدعی قادر هست افرادی را-هر چند محدود ودر مدت وقت کوتاه-به دور خود جمع کند و فطرت خداجو یی ایشان را سرگرم کند.

حضرت زهرا فوت شده اند یا شهید؟ آیا عمر در شهادت ایشان نقش داشته؟ اگر این طور است چرا
بنا به نقل میلتون، پرکارترین محقق در حوزه جامعه‌شناسی ادیان نوپدید، گریبانگیر غرب نیز شده هست، اونجا که می‌نویسد: «بیش از دو هزار فرقه معنویت‌گرا در آمریکا و بیش از دوهزار جریان معنویت‌جو در اروپا هست که % کمی از اونها مشترکند.» (حمیدرضا مظاهری سیف، شرایط پیدایش معنویت‌های نوظهور، ماهنامه موعود شماره89.)

اگر عمر قاتل حضرت فاطمه(س) است چرا مولا علی به عمر در طول خلافتش مشورت می داده و با او
بنا بر آخرین نقل رسمی نیروی انتظامی، «بیش از 50 فرقه و گروه تخدیری به ایران وارد شده که نیمی از اون‌ها‌ فعال اند و قریب 200 عنوان کتاب ترجمه و چاپ و توزیع» کرده اند.(جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، خبرگزاری فارس، 26/6/87.).

چرا از سال 1372 به بعد در تقویمها شهادت قید شد نه وفات؟
در مورد فرد مذکور و موسسه عرفان حلقه در دو بخش جواب میدهیم.


وظیفه ما در برابر ائمه(ع) چیست؟
عذر ما را پذیرا باشید که در این مختصر نمیتوان مطلب را به تفصیل توضیح داد.

تأثیر شناخت امامان در حوزه فردی و اجتماعی چگونه است؟
1-ایشان خود را مسلمان میداند و گاهی هم برای تایید فرموده هایش به متون دینی هستناد میکند .


مدتی حجرالاسود در جای خود قرارنداشته لطفا پاسخ دهید: 1- علت نبودن چه بوده و چگونه از
ولی باید دانست ادعاهای وی در مجموع به نوعی روان درمانی و یا کار طبابت بر میگردد نه سلوک عرفانی.

وی مدعی هست می توان با اسکن کردن فرد بیمار به وسیله دست دادن(!) یا برنامه دادن دست در محل درد و امثال اون به بهبودی یک بیمار کمک کرد! (کتابی هم در زمینه طب مکمل دارد).

و درعوض کارش مبالغی هم از مشتریان دریافت میکند(درقالب کلاس).

هر چند برای مشتریان دور دست ادعای شبه عرفانی دارد.

جلسات وی هم به صورت مختلط و روابط نسبتا آزاد صورت میگیرد.
سوالی که به ذهن هر مخاطبی میرسد این هست که ایا حقیقتا می توان عرفان را در عوض دریافت 50 هزار تومان به هر کسی آموزش داد و اصولاً آیا هر شخصی با پرداخت مبلغی، مستعد فراگیری و طی طریق عرفانی خواهد شد؟!
آیا در طول تاریخ اسلام، عارفان در قبال دریافت پول و اجرت مادی به نشر آموزه های ناب الهی به دیگران مشغول بوده اند یا اینکه به ظرفیت، هستعداد، توان و شوق طالب توجه داشته اند؟!
عارفان بالله از دکان بازی و تجارت از راه معنویت و سوداگریهای مادی و دنیایی به نام دین و عرفان، مبرّا بوده اند؛
هر که را اسرار حق آموختند/ مهر کردند و دهانش دوختند.
آیا سفارشات اکید اولیاء دین بر لزوم پرهیز از شرکت در مجالس مختلط در این جلسات به اصطلاح عرفانی مراعات میشود؟عرفان حقیقی در توصیه پیامبر اسلام (ص)متبلور شده هست که فرمود : با کسی همنشین شوید که «دیدن او شما را به یاد خدا بیاورد و منطق او بر علم شما بیافزاید و عمل او شما را به آخرت مشتاق کند.

عرفای بزرگ ما در سایه عبودیت خالصانه و عمل با احکام شرعی به مقامات معنوی دست یافته اند وحتی از اعمال مکروه هم گریزان بوده اند.


نباید غافل بود که اصولاً این ادعاها ربطی به عرفان ندارد بلکه در خوشبینانه ترین صورت تنها می توان اون را یک فرایند پزشکی ـ تجربی برای درمان امراض جسمی بیماران و یا در جهت تسلط آرامش روان و تمدد اعصاب دیگران و یا یک نظریه روانشناسی دانست یا حد اکثر انرا یک روش پزشکی دانست.
و بعلاوه تجربه ثابت کرده هست که اخرین هنر مکاتب عرفانی و معنویت های مجازی، تنها یک نوع معنویت گرایی زمینی (نه آسمانی) هست؛ یعنی به سمت نوعی از تجربه های شبه معنوی مثل هیپنوتیزم و یوگا و مدیتیشن سوق پیدا میکند.
(برای آشنایی بیشتر با «برخی از مولفه های عرفان ناب اسلامی» مطالعه مقاله ای به همین نام به آدرس
http://porseman.org/showarticle.aspx?id=482 را به شما پیشنهاد می کنم.)

2-اما از منظر مبنایی و اصولی در مورد دیدگاهها و ادعاههای وی ابهامات و حتی اشکالات پايه ی قابل طرح هست.

اصل این نظریه به یکی از مرام های شبه عرفانی شرقی برمیگردد یعنی به نظریه روح کیهانی که منسوب به لی هنگجی هست (مشهور به فالون دافا).

که البته در اثار کوئیلو هم به این مطلب تصریح شده هست.

در مجموع ریشه این مرام به اواخر قرن 19می رسد.
خوب هست سری به دیدگاه ها ونوشته های اقای طاهری بزنیم و کمی با تامل به انها بنگریم.
وی نکته ای را به زیبایی موردتوجه برنامه میدهد :
عده ای بر این باورند که با دزدی نکردن ، غیبت نکردن ، آدم نکشتن ، رشوه نگرفتن و...

رسالت اون ها در روی زمین به انجام رسیده و فلسفه ی خلقت اون ها تکمیل گردیده هست.

اما در دنیای عرفان این حد را کافی ندانسته و چیزی مافوق شرح وظیفه ی انسان را طلب می کند و به دنبال اضافه کاری هست (مقاله عرفان از منظر دیگر)
ملاحظه این نکته از طرف ایشان که به غایت سیر تکاملی انسان کامل بر میگردد قابل تحسین هست.

وی درجای دیگر میگوید:
شب هنگام، وقتی به آسمان نگاه می‌کنیم، منظره‌ی زیبایی در مقابل دیدگان خود می‌بینیم.

ستارگان زیادی را رؤیت کرده که عظمت اونها، چشمان ما را خیره می‌کند.

آیا اون چه را که مقابل چشمان خود می‌بینیم، حقیقت دارد و یا مجازی هست؟در جواب باید فرمود که اون چه را مشاهده می‌کنیم، تصویری مجازی از گذشته هست و هیچ یک از چیزهایی را که می‌بینیم، در همان محل رؤیت برنامه ندارند؛ بلکه متعلق به وقت ‌های گذشته می‌باشند جهان هستی از حرکت افریده شده هست.

(مقاله عرفان حلقه ص5)
جای دیگر اضافه میکند:
با دید علمی، جهان هستی از حرکت‌ به وجود آمده؛ اما از دید عارف، جهان هستی از رقص آفریده شده که در واقع همان حرکت هست عرفای ما همگی به صراحت عنوان می‌نمايند که اونچه را می‌بینیم، ‌جواب و خیال هست و ما در واقع مانند کسی هستیم که در خواب به سر می‌برد و در جایی این پرده‌ی «وهم» در روز محشر بیفتد، متوجه خواهیم شد که اونچه را که می‌دیدیم و حقیقت می‌پنداشتیم، ‌وهم و پندار و خیالی بیش نبوده هست(کشف رمز 2)
اگر این بیان با منطق قران محک زده شود بی پایگی ان روشن هست چرا که از منظر قران نه فقط هستی بلکه حتی عالم دنیا در حالیکه عین حقیقیت هست نشانه خداوند و مظهر اویند و دنیای مادی هم مزرعه اخرت هست و هم حقیقت.

در منطق قران حقیقت و مخلوق بودن با هم دیگر جمع شده هست.

کدام عالم و عارف را سراغ دارید که قائل باشد جهان از رقص افریده شده هست؟عرفای ما همه قائلند مخلوقات همه جلوه اویند نه وهم و مجاز.

چقدر فاصله هست بین مفاهیمی مثل جلوه ایت نشانه با وهم.
بنا براین مهمترین اشکال بر نتیجه ای که ایشان گرفته هست وارد میشود که مدعی هست جهان هستی حقیقت ندارد و مجاز هست و همه منظره های جهان هستی حقیقتی ندارد و مجاز هست .
وی از منظر خود عبادت را چنین معنا میکند: ما باید در خدمت تجلیات و مخلوقات باشیم و در دنیای عرفان: عبادت به جز خدمت ایجاد نیست و «‌ من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق »‌ .

در این بحث، نجات فردی اهمیتی ندارد و مبحث مهم؛ نجات جمعی هست و برای این مهم می توان با آگاهی از حلقه ها از اون هستفاده نمود.

( عرفان از منظر دیگر)
شکی نیست که خدمت به ایجاد یکی از عبادت هایی هست که در مکتب اسلام بسیار به ان سفارش شده هست اما ایا عبادت منحصر در خدمت به دیگران هست و بس؟ پس تکلیف واجبات دیگر چه میشود؟ اگر عمل واجب نتواند به اندازه عمل مستحب انسان را به خداوند نزدیک کند پس واجب شدنش چه معنایی دارید؟ کدام عارف فرموده هست نجات فرد اهمیتی ندارد؟
عرفای بزرگ ما که بر مبنای دستورات قران سلوک مینمايند هیچگاه به نام نجات دیگران نجات خود را فراموش نمینمايند.

قران درقدم اول دستور توجه به خود(خود سازی) میدهد قواانفسکم واهلیکم نارا (خودتان واهلتان را از اتش نجات دهید.)
فرض میکنیم نجات جمعی هدف باشد چگونه میتوان با اگاهی از حلقه ها به این نجات دست یافت؟ اگر اگاهی از حلقه ها می تواند باعث نجات جمعی باشد چرا دین اسلام از این مهم غفلت نموده هست- با توجه به اینکه ایشان خود را ملتزم به دستورات و فرامین دینی میداند؟
وی معتقد هست: در عرفان کیهانی راه صلح با خدا بسیار آسان هست و انسان با یک سری از ادراکات و مباحثات به صلح با خدا می رسد که آسانترین اون بخشی هست که انسان می تواند به صلح با اون برسد.
پیداست که بسیاری از عرفانهای خدامحور شعار آشتی با خدا را مطرح مینمايند اما سوال پايه ی به این نکته برمیگردد که برنامه عملی این شعار کدام هست؟ سالک کدام مشی را باید در پیش بگیرد که برنامه صلح با خدا تحقق یابد؟
وی تفسیری معما گونه و رمزآلود از هستی ارائه میکند که ظاهرا فقط خود وی میتواند انرا بفهمد و دیگران راهی به این عرصه پرابهام ندارند.
وی اشاره میکند:
مطرب > ساز > آهنگ > رقص
خدا > هوشمندی >قوانین >اعداد
در نمودار فوق، ملاحظه می‌شود که خداوند، «هوشمندی» را (که معادل «‌ساز» هست) ‌ایجاد نموده و از این هوشمندی، قوانین حاکم بر جهان هستی پدیدار گشته هست.

(مقاله جهان تک ساختاری )
براستی این کلمات مبهم چه ارتباطی با واقعیات دنیای خارج دارند؟(قضاوت با شما!) کلمات مبهمی مثل جهان تضاد ضد ماده اگاهی مثبت ابر اگاهی ضد انرژی اگاهی منفی از جمله مفاهیمی اند که در نوشته های وی آمده هست.


البته وی اخیرا پا رافراتر گذاشته و عرفان خود را جهان شمول فراخوان نموده هست، فرموده هست:
همه علاقمندان می توانند در خلال تمام مدت شبانه روز و در هر محلی از این اتصال هستفاده نمایند و همه قادر خواهند بود از طریق این حلقه به شبکه ی شعور کیهانی متصل شده و از رحمت عام الهی بهره مند شوند(سایت حلقه کیهانی)
برای مطالعه بیشتر، کتاب «آفتاب و سایه ها» نوشته دکتر محمد تقی فعالی و کتاب جریان شناسی انتقادی عرفان های نوظهور-حمید رضا مظاهری سیف و فصلنامه کتاب نقد ویژه معنویت گرایی نوپدید (شماره 45، زمستان 1386) پیشنهاد می شود.
در پایان باید فرمود اگر کسی مایل هست مسیر عرفان حقیقی را بپیماید، می بایست سراغ افرادی مثل علماء ربانی و سالکان حقیقی برود که خود اونها مسیر عرفان الهی را طی کرده باشد و کارهایش با موازین دینی و عقلی سازگار باشد و از شهرت و شهوت دوری کند.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 12 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 11:27 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


70 out of 100 based on 40 user ratings 1090 reviews