نسبت میان دین اسلان و عرفان چیست؟


نسبت میان دین اسلان و عرفان چیست؟




    نسبت میان دین اسلان و عرفان چیست؟

پاسخ :


در مورد فرزندان پیامبر(صلى الله علیه وآله)، به جز حضرت فاطمه(علیها السلام)،توضیح دهید.

1:



آیا پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) از سوى خداوند، داراى ولایت سیاسى وموظف به

در مورد این که آیا در دین مبین اسلام چیزی به نام عرفان داریم یا نه، چند نظر وجود دارد:

آیا ولایت و حکومت پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بر خواست و رأى مردم مبتنى بود و اصولاً
عده ای به طور مطلق منکر عرفان شده و اون را امری بدعت آمیز و مردود شمرده اند.

آیا حکومت پیامبراعظم(صلى الله علیه وآله)، داراى ساختار خاص و منظمى بود؟
برخی دیگر اون را خارج از اسلام ولی سازگار با اون دانسته اند.


تشکیلات دولتى و ادارى پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) در مدینه الرسول، چگونه بود و آن
اونان معتقدند که عرفان در اسلام نبوده و از ادیان دیگر وارد شده هست.


آیا پیامبر از عقبگرد امتش به عصر جاهلیت و ایجاد شکاف بین آنها،پس از رحلت خود، نگران
برخی از اونها به یه 27 سوره مبارکه حدید هستناد کرده که خداوند رهبانیت را از آیین مسیح وارد قراون کرده و با اصل اون مخالف نیست بلکه ریاضتی که برای خدا باشد، مورد تأیید هست.


آیا پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در واقع، از طرح علنى جانشینى در غدیر خم واهمه داشت؟
عده ای از این گروه معتقد به شباهتهای موجود در عرفان اسلام و عرفان ادیان دیگر شده و حکم به وارداتی بودن عرفان در اسلام داده اند.

طبق آیه‏152 سوره نساء، بین رسولان خدا فرقى وجود ندارد؛ پس چرا ما محمد(صلى الله علیه وآله)
در این میان نیز گروهی اعتقاد دارند که عرفان روح و مغز اسلام هست.

این گروه معتقدند که مسأله اصلی دین اسلام، شناخت وجود حق و رسیدن به تقرب الهی یا همان عرفان هست و این امر نیز مانند دیگر امور اسلام، برگرفته از متن قراون و احادیث ائمه اطهار(ع) هست.


با کاوشی در تاریخ و سیره ائمه هدی(ع) معلوم می شود که قول سوم از میان این اقوال درست تر و به واقع، نزدیکتر هست.

فرمایشات خداوند در قراون و احادیث نبوی(ص) خود بیانگر مطالبی بلند و ژرف در قلمرو عرفان نظری و نیز آداب و دستور العملهای فراوانی هست که در ارتباط با سیروسلوک عرفانی هست.
برای نمونه می توان به آیات مربوط به توحید ذات و صفات و افعال در سوره توحید، ابتدی سوره حدید و آخر سوره حشر اشاره کرد و همچنین می توان از آیاتی که بر حضور ذات اقدس باری تعالی در سراسر عالم هستی و بر احاطه او نسبت به تمام موجودات و تسبیح و سجده تکوینی همه مخلوقات در برابر خداوند دلالت دارد نام برد.
« سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الحَْکِیمُ(1) لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ  یحُْی وَ یُمِیتُ  وَ هُوَ عَلىَ‏ کلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدِیرٌ(2) هُوَ الْأَوَّلُ وَ الاَْخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ  وَ هُوَ بِکلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ عَلِیمٌ(3)؛ اونچه در آسمانها و زمین هست بری خدا تسبیح می ‏گویند و او عزیز و حکیم هست.

(1) مالکیّت (و حاکمیّت) آسمانها و زمین از اون اوست زنده می ‏کند و می ‏میراند و او بر هر چیز توانا هست! (2) اوّل و آخر و پیدا و پنهان اوست و او به هر چیز داناست.»

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 17 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 11:58 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


76 out of 100 based on 66 user ratings 1066 reviews