مگر مملکت، اسلامی نیست؟ پس چرا در این کشور حجاب رعایت نمی شود؟ پسران مردم به گناه کشیده


مگر مملکت، اسلامی نیست؟ پس چرا در این کشور حجاب رعایت نمی شود؟ پسران مردم به گناه کشیده




    مگر مملکت، اسلامی نیست؟ پس چرا در این کشور حجاب رعایت نمی شود؟ پسران مردم به گناه کشیده می شوند و دختران کلیه این مسئولیت ها را بر عهده پسران می گذارند و به قول خودشان، مملکت و یا این پسران بی شخصیت هستند. تا آن جا که من می دانم ازدواج موقت، توسط خلیفه دوم حرام اعلام شد، پس به ما شیعه ها چه ربطی دارد؟ مگر خداند نفرموده «لعنت خداوند بر کسی که حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال بدانند»؟ شما فکر نمی کنید که تمام مشکلات ما به خاطر این مسأله هست؟ اگر این مسأله در مملکت ایجاد شود (ازدواج موقت) مسأله حجاب هم (حتما) حل خواهد شد.

پاسخ :


یک دانشجو چه چیزهایی از دین باید بداند؟

1:



تدریس در کلاس هایی که خانم های بدحجاب حضور دارند چه حکمی دارد؟



اگه والدین خمس ندهند تکلیف ما چیست؟
دغدغه های شما دوست گرامی در اهتمام به رعایت آموزه ها و ارزش های اسلامی در جامعه قابل ستایش هست ؛ متاسفانه همانگونه که در پرسش اشاره نمودید جامعه اسلامی ما در برخی جنبه های دینی دچار آسیب ها و معضلاتی هست که به هیچ وجه با احکام و تعالیم اسلام همخوانی ندارد .


آیات امید در قرآن کدامند؟
برخی از این معضلات نیز با عدم رعایت موازین و مقررات دینی و عمل ننمودن به اون مرتبط می باشد .


چرا اهل سنت در پایان سوره های قرآن می گویند: «صدق الله العظیم» ولی ما شیعه ها می گوییم:
هرچند تبیین دقیق میزان این ارتباط- نظیر ارتباط بد حجابی با فراگیر نشدن ازدواج موقت - خود نیازمند بررسی جامع پیرامون شرایط مختلف پدیده بدحجابی هست .


چرا نام امامان(ع) در قرآن نیامده است؟
در ادامه به دلیل گستردگی موضوعاتی که در پرسش مطرح نمودید به صورت مجزا به بررسی سه بخش از سوال می پردازیم :

ما بدون اختیار خود وارد این دنیا شده ایم و اجبارا در این دیر خراب قرار گرفته ایم و حتی
دوست گرامی دغدغه های شما در مورد وجود برخی مشکلات و مظاهر غیر اسلامی در کشورمان ستودنی و قابل احترام هست ؛ پرسش شما حاوی ابعاد مختلفی هست که در ادامه سعی می نماییم به مهمترین موضوعات اون بپردازیم:

یا خدا می داند که آینده ما چیست یا نمی داند، اگر نمی داند که خدایی را سزا نیست و اگر می

الف- اسلامی بودن جامعه ما
بررسی این موضوع، نیازمند شناخت دقیق جامعه اسلامی، ویژگی‏های اون و تطبیق اون بر جامعه کنونی ما هست:
یک.

جامعه اسلامی و ویژگی‏های اون:
جامعه دینی، جامعه‏ای هست «دین‏باور»، «دین مدار»، «دین‏داور» و «مطلوب دین».

(جامعه برین، سید موسی میرمدرسی، چاپ اول، 1380، صص 209 ـ 210)
جامعه دینی جامعه‏ای هست که شبکه روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی و اخلاقی اون بر پايه دین و آموزه‏های اون تنظیم شده باشد.

جامعه دینی، جامعه‏ای هست که در اون داوری با دین باشد و افراد آهنگ خود را همیشه با دین موزون نمايند.

جامعه دینی، دغدغه دین دارد و این دغدغه و احساس نیاز به همسو کردن خود با دین، تنها به امور فردی و عبادیات و اخلاق فردی محدود نمی‏شود؛ بلکه نسبت میان دین و کلیه امور و روابط اجتماعی باید سنجیده شود و داوری دین در همه خطوط و زوایای تمامی شبکه روابط اجتماعی نافذ باشد.

جامعه دینی، جامعه مدنی، احمد واعظی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول، 1377، صص 88 ـ 90
بر این پايه ویژگی‏های جامعه دینی عبارتند از: حمیدرضا شاکرین، حکومت دینی، انتشارات معارف
1.

دین‏باوری و اعتقاد به آموزه‏های دینی،
2.

تنظیم نظام حقوقی خود بر پايه دین (شریعت‏مداری)،
3.

دارای نظام دینی هست و جز حکومت دینی را برنمی‏تابد(نظام دینی)،
4.

در جامعه دینی، امت سلوک و رفتار فردی و اجتماعی خود را با دین موزون می‏نمايند و داوری دین را در این باره پذیرایند(دین‏داوری)،
5.

چنین جامعه‏ای قطعاً مطلوب و مورد رضایت دین نیز هست (مطلوب دین)،
جامعه‏ای که بر پايه مؤلفه‏ها و ویژگی‏های فوق شکل گرفته باشد، جامعه‏ای دینی هست.
بر این پايه می‏توان دو معیار اصلی برای جامعه اسلامی نام برد:
الف.

افراد جامعه به دین مبین اسلام باور داشته و اون را در رفتار فردی و اجتماعی خود متجلی سازند.
ب.

کلیه نظام‏های حقوقی و ساختارهای سیاسی، بر پايه دین مبین اسلام تنظیم شده باشد.


نکته مهمی که در اینجا قابل ذکر هست، توجه به مراتب متعدد جامعه اسلامی هست؛ یعنی، اینکه به هر مقدار این دو معیار فوق در جامعه‏ای رعایت شود، % و میزان اسلامیّت اون جامعه بالاتر می‏رود.
سه.

بررسی اسلامی بودن جامعه کنونی ایران:
با نگاهی به واقعیات جامعه کنونی ایران، مشخص می‏شود که بحمدالله جامعه ما از دو معیار اصلی جامعه اسلامی برخوردار هست؛ زیرا بیشتر افراد جامعه به دین مبین اسلام عقیده و باور دارند و نظام حقوقی و ساختار سیاسی جامعه نیز بر پايه آموزه‏های دین مبین اسلام شکل گرفته هست.

بنابر این در اصل اسلامی بودن جامعه ما هیچ گونه تردیدی نیست.

اما اینکه به چه میزان از اسلامیّت برخوردار هستیم، نیازمند بررسی عملکرد ارکان و عناصر تشکیل دهنده جامعه اسلامی ـ اعم از افراد جامعه، مسئولان، نهادها و دستگاه‏های دولتی و...

ـ و میزان انطباق اون با آموزه‏های دین مبین اسلام هست.

در این زمینه به صورت مختصر باید فرمود: نظام جمهوری اسلامی که از ابتدا تاکنون تمامی سعی و تلاش خود را در جهت تحقق و اجرای کامل تعالیم و ارزش‏های اسلامی، در سطح جامعه به کار بسته هست.

و در این راه تا اونجا که امکانات مادی و معنوی اجازه داده از هیچ تلاشی دریغ نکرده هست.

اما باید به این نکته نیز توجه داشت که وجود نظام سیاسی و حقوقی منطبق با دین در صورتی در اجرای کامل تعالیم و ارزش‏های اسلامی در سطح جامعه موفق خواهد بود که سایر شرایط و زمینه‏های لازم (از قبیل وجود منابع انسانی مورد نیاز، کارگزاران و مدیرانی صالح، امت وفادار و همیشه در صحنه، کفایت منابع مادی و اقتصادی و...).

مهیا بوده و به علاوه موانع و مشکلات (از قبیل تهدیدات خارجی و تهاجمات نظامی و فرهنگی، محاصره‏های اقتصادی و سیاسی و نظامی، بدعت‏ها و سنت‏های غلط، دنیاگرایی تجمل پرستی و..).

وجود نداشته باشد؛ وگرنه هرگز اون حکومت دینی در اصلاح کامل جامعه موفق نخواهد بود.

این موضوع درباره حکومت امیرالمؤمنین(ع) نیز مطرح هست.
حضرت علی(ع) از سوی خداوند متعال، به عنوان ولیّ جامعه اسلامی و هم‏تراز پیامبر اکرم(ص) معرفی شده و هیچ تردیدی در حقانیت و مشروعیت حکومت ایشان وجود ندارد.

در قراون کریم ابلاغ ولایت ایشان به دست پیامبر اکرم(ص)، موجب اکمال دین و اتمام نعمت و راضی بودن به دین اسلام دانسته شده هست.

مائده، آیه 3 اما با نگاهی به تاریخ پنج‏ساله حکومت مولای متقیان و اوضاع اجتماعی حاکم بر اون دوران، روشن می‏شود که موانع زیاد فراروی اون حضرت بوده هست.
جنگ‏های داخلی صفین، جمل و نهروان، تهدیدات دشمنان خارجی، کمبود نیروی انسانی توانمند و تربیت یافته، کثرت مشکلات، گستردگی بدعت‏ها و سنت‏های فاسد و آلودگی‏های مزمن اجتماعی، تغییر چهارچوب نظام ارزشی و...

تنها گوشه‏ای از مشکلات ایجاد شده در حکومت عدل امام علی(ع) هست.

دنیاگرایی امت، خیانت و یا نافرمانی برخی کارگزاران و فرماندهان اون حضرت و...

از مسائلی بودند که ایشان در تمام دوران حکومت خود با اون روبه‏رو بودند؛ ولی در همان حال اون حضرت شایسته‏ترین فرد برای حکومت و زمامداری جامعه اسلامی در اوضاع اون روز بود و این نابسامانی‏ها، هیچ‏گاه تردیدی در اصل مشروعیت ولایت اون حضرت ایجاد نمی‏کند.
حال آیا می‏توان به دلیل وجود اون مشکلات، حکومت امام علی(ع) را نالایق و ناکارآمد معرفی کرد و یا اینکه اون جامعه را غیراسلامی دانست؟! در هر صورت برای حل پايه ی این شبهه لازم هست، فلسفه اصلی و اهداف تشکیل حکومت اسلامی و نهایت چیزی که می‏توان از حکومت اسلامی انتظار داشت، مشخص کرد.
فلسفه و اهداف تشکیل حکومت اسلامی
بر این پايه مهم‏ترین فلسفه و اهداف تشکیل حکومت اسلامی، عبارت هست از:
1.

هستبرنامه توحید و خداپرستی در زمین و رهانیدن امت از بندگی و فرمانبرداری غیر خدا: « وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلّ‏ِ أُمَّهٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ...

؛» نحل، آیه 36.


روشن هست تحقق این هدف بسیار خطیر و بزرگ، نیازمند ساوقت و قدرت سیاسی ـ اجتماعی هست.
2.

رشد و تعالی علمی، فرهنگی و تربیتی انسان‏ها و رهایی و....

اونان از نادانی و جهل.

« هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ؛ »، جمعه، آیه 2
3.

آزادسازی و رهایی توده‏های امت و انسان‏های مستضعف از چنگال ظالمان و ستمگران و از زنجیرهای اسارت و بردگی: «...وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی کانَتْ عَلَیْهِمْ...

؛ ».

اعراف(7)، آیه 157
4.

برپایی جامعه نمونه و مدینه فاضله آرمانی، از راه اقامه قسط و عدل اسلامی: « لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ...

؛»، حدید(57)، آیه 25
5.

اجرای کامل قوانین آسمانی اسلام با تمام ابعاد اون (اعم از قوانین اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و...).
پس فلسفه تشکیل حکومت، تأمین نیازهای مادی و معنوی و فراهم کردن زمینه و بستر رشد و تکامل انسان و در نتیجه سعادت و خوشبختی او در دنیا و آخرت هست.

حکومت اسلامی موظف هست، با تمامی امکانات و در حد توان خود، زمینه‏های کمال انسان‏ها را فراهم کرده، زمینه‏های فساد را از میان بردارد.

اما آیا اینکه با فراهم بودن تمامی این زمینه‏ها و بسترسازی‏ها، همه افراد جامعه اصلاح و جامع کاملاً اسلامی خواهد شد، در جواب می‏توان به این آیه اشاره کرد که: « إِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ...

؛ خداوند هیچ قومی را تغییر نمی‏دهد؛ مگر اونان حال خود را تغییر دهند»، رعد(13)، آیه 11
بر مبنای این اصل مهم، هرگونه تغییری در سرنوشت انسان‏ها و اصلاح یا انحطاط اجتماعی و فردی یک جامعه، منوط به خواست و اراده انسان هست.

افراد یک جامعه، وقتی به طور کامل اصلاح می‏شوند که بر پايه اراده، گزینش و کنش اختیاری خود بتوانند از شرایط محیطی ـ که به برکت حاکمانی عادل و الهی، قوانین به احکام و ارزش‏ها و معارف اسلامی به وجود آمده ـ هستفاده نمايند و راه تعالی و تکامل خود را در پیش گیرند.

بنابراین وجود حاکمانی الهی و سایر شرایط محیطی (قوانین اسلامی، تأمین نیازهای مادی و رفاه، امنیت و...).

هر چند در روند تکاملی و اصلاح جامعه امری کاملاً ضروری و لازم هست؛ اما به هیچ وجه کافی نیست؛ بلکه اراده و گزینش و کنش اختیاری خود افراد یک جامعه نیز، شرط دیگر این مجموعه هست.

از این رو شاهدیم که در طول تاریخ، با اینکه پیشوایان الهی (مانند پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع)) در جامعه بوده‏اند و تمام شرایط و زمینه‏های رشد و تعالی برای امت فراهم بوده هست؛ اما چون همه افراد اون جامعه، به چنان درک و شناختِ عمیق ـ نرسیده بودند که اصلاح کامل و فراگیر در جامعه محقق نشد.
در هر صورت وجود مفاسد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ـ از قبیل وجود فقر، تبعیض و عدم رعایت عدالت اجتماعی ـ به هیچ وجه منطبق با تعالیم اسلام و اصول و آرمان‏های نظام جمهوری اسلامی نیست و همواره یکی از دغدغه‏های مراجع عظام تقلید و مسئولان نظام ـ به خصوص مقام معظم رهبری ـ بوده هست.

البته؛ هیچ یک از مسئولان مذهبی وسیاسی جامعه اسلامی ما نیز هرگز چنین ادعای اصلاح کامل جامعه را ندارند و نخواهند داشت.

اونان موظف‏اند زمینه‏های اصلاح جامعه را فراهم آورند؛ اما تا وقتی که خودِ افراد جامعه اراده ننمايند واین اراده را در انتخاب مسئولین وکارگزاران حکومتی محقق نسازند و یا اینکه نظارت، حساسیت و پیگیری لازم بر عملکرد مسئولان بخش‏های مختلف کشور نداشته باشند؛ این برنامه به صورت کامل عملی نبوده وجامعه ما به مراتب بالای اسلامیت نایل نخواهد شد.

دوم.

ازدواج موقت
نخست باید توجه داشت، ازدواج موقت علاوه بر اونکه عملی مطابق شرع مقدس اسلام هست, عملی کاملا قانونی هست و قانون مدنی ایران( در موارد 1075, 1076, 1077, 1113, 1152) اون را به رسمیت شناخته و راهکارها و شرایط اون را بیان نموده هست.

و این ازدواج به خاطر پرهیز از یکسری عواقبی که ممکن هست به دنبال داشته باشد, حتما باید در محضرهای ازدواج به ثبت برسد بر این پايه از لحاظ قانونی هیچ گونه محدودیتی در این قضیه نیست, بلکه علت رواج نداشتن اون به مشکلات فرهنگی و اجتماعی باز می گردد: مسأله ازدواج موقت باید به گونه ای باشد که زندگی آینده و دایم را موجب اختلال نکند، لذا انجام چنین کاری باید در ارتباط با خانم هایی باشد که مراحلی از زندگی را طی کرده اند و با ازدواج موقت آینده اونان به خطر نمی افتد.

ازدواج موقت کسانی که از نظر غریزی تحت فشار هستند با چنین خانم هایی اشکال ندارد.

اون چه از نظر شرعی نیاز به اجازه پدر و از نظر عرفی قابل پذیرش خانواده ها نیست، ازدواج موقت با دختران جوانی هست که امید به تشکیل زندگی و کانون گرم خانواده سالم و صمیمی هستند.
علاوه بر این که ترویج بحث ازدواج موقت در جامعه گذشته از این که آمار ازدواج دایم را چه بسا پایین بیاورد.

بیشتر دست آویز مردان زن دار و سست شدن بنیان خانواده ها می شود تا جوانان مجردی که تحت فشار غریزی هستند، زیرا بیشتر مردان متأهل و کسانی که سنی از اونها گذشته هستند که دارای امکانات و پول و پیگیری این گونه امور می شوند.
دوست گرامى اگر چه ازدواج موقت شرعى بوده و حرام نیست، لیکن در جامعه ما به دلایل فراوانى رواج ندارد.

بنابراین نظر کارشناسی ما این هست که سعى کنید ازدواج دائم داشته باشید.

البته امکان دارد بگویید شرایط اون را ندارید.

ولی تجربه ثابت کرده اگر توقعات را پایین آوردیم می توان شخصى را انتخاب کرد که شرایط شما را درک کند و چند مدتى به صورت نامزد رسمى و شرعى باشید و از یکدیگر لذت ببرید و بعد که شرایط مهیا شد رسما زندگى مشترک را آغاز کنید.
به دلیل این که صیغه در کشور ما جایگاهى ندارد معمولاً افرادى که این عمل را اجرا کنند به نوعى مورد سرزنش واقع مى‏شوند.

بنابراین اگر خودتان در آینده بخواهید ازدواج دائم داشته باشید با فردی که قبلا تجربه ازدواج موقت داشته هست چه نگرشی خواهید داشت؟ آیا به عنوان یک نقص براى وی مطرح نمی کنید!
افرادى که در دوران جوانی اقدام به ازدواج موقت می نمايند معمولاً به امید ازدواج دائم این کار را انجام مى‏دهند و عمدتا مشکل‏ساز مى‏شوند.

مثلاً سپس ازدواج با شما انتظار دارند مانند ازدواج دائم شما او را رسما به اقوامتان معرفى کنید یا مى‏خواهند بچه‏دار شوند و...

که اینهاخود مشکلات عدیده‏اى به وجود مى‏آورد و افرادی هم که به چنین امیدی نیستند مشکلات دیگری نظیر مخفی بودن و دلهره برملا شدن و...

را به دنبال دارد.
در ضمن همان مقدار پولى که باید هزینه ازدواج موقت نمايند مى‏توانند به عنوان مقدمات اولیه نامزدى هستفاده کرده واز مشکلات بعدى در امان باشد.

باز هم تأکید مى‏کنم ازدواج موقت از نظر عرف پسندیده نیست ولى در شرع مطرح شده؛ به هر حال موقعیت کنونى جامعه را باید مد نظر گرفت.
البته متعه (صیغه) و نیاز شدیدى که جوانان به اون دارند از مسائل بسیار مهمى هست که باید موانع روانى و اجتماعى اون را شناخت به نظر ما مانع اجراى این سنت پسندیده در جامعه ما رسوبات فکرى غلط و جاهلانه و هم چنین تبلیغات سوء غربى‏ها و شرایط اون در گذشته وحال هست.

تردیدى نیست که باید راه صحیح و معقولى براى ارضاى غریزه سرکش جنسى براى جوانانى که تا مدت‏ها قادر بر ازدواج نیستند وجود داشته باشد.

گرچه آحادى از جوانان ممکن هست به درجه‏اى از تقوا رسیده باشند که در سخت ترین شرایط نیز خود را حفظ نمایند ولى اکثرا در چنین وضعیتى نیستند.

بنابراین متعه با حفظ شرایط خود اون می تواند راه مناسبی براى ارضاى سالم این غریزه تلقی شود.

امیدواریم با برنامه‏ریزى هایى که براى جوانان در کشور صورت مى‏گیرد موانع روانى و اجتماعى این مساله از سر راه اونها برداشته شده و اونان بتوانند به صورت مشروع غریزه خود را ارضا نمایند.
لازم به ذکر هست نکاح غیر دائم، داراى شرایطى هست که در رساله‏هاى عملیه ذکر گردیده هست؛ از جمله اون که دختر باکره تنها به اذن پدر مى‏تواند نکاح غیر دائم اجرا کند.

با این همه اگر بخواهیم مصالح جامعه و خصوصا دختران جوان و آینده اونان را در نظر بگیریم، باید فرمود که در شرایط کنونی، ازدواج موقت به هیچ وجه به صلاح دختران جوان نمی باشد، از این رو تأکید می شود از فکر ازدواج موقت در شرایط و موقعیت فرهنگی، اجتماعی جامعه امروزی بیرون بیایید و برای کنترل غریزه جنسی یا با کاهش توقعات و انتظارات در صدد ازدواج دائم باشید و هرگز نباید تصور کرد که ازدواج دائم با شرایط کنونی دانشجویان (نظیر تحصیل، مشکلات مسکن، اشتغال و...) قابل جمع نمی باشد، بلکه با انتخابی دقیق و تشریح شرایط برای خانواده ها و کسب موافقت اونان می توان دوران عقد را تا فراهم آمدن شرایط، طولانی نمود و از این طریق هم به نیازهای روحی و عاطفی خود جواب داده و از افتادن در دام انحرافات جلوگیری کرد و هم عزم و اراده خویش را برای تلاش مضاعف و جدی برای فراهم نمودن شرایط مصمم نمود.

سوم .

بدحجابی
کته دیگری که در مورد معضل بد حجابی و بی بند و باری در جامعه وجود دارد این هست که معضل بد حجابی و بی عفتی در ایران ریشه در شرایط متعددی دارد که باید اون شرایط را در جامعه مورد شناسایى برنامه داد و با توجه به اونها اقدامات پايه ى و حساب شده انجام داد.

بر این پايه شرایط بدحجابى در جامعه به دو دسته تقسیم مى‏شود:
الف) شرایط درونى:
منظور از شرایط درونى، مجموعه مؤلّفه‏هایى هست که به وجود آوردن این پدیده دخالت داشته و ناشى از عملکرد افراد یک جامعه و سیستم سیاسى، اجتماعى و فرهنگى حاکم بر اون هست.

مهم‏ترین اونها عبارت هست از:
1.

از نظر انسان‏شناختى و روان‏شناختى انسان موجودى هست که داراى قدرت اختیار مى‏باشد، یعنى، هم توانایى انتخاب راه درست و طى کردن مراتب کمال انسانى را دارد و هم توانایى پیروى از امیال و هواهاى نفسانى و طى کردن مدارج انحطاط و سقوط را.

قراون مى‏فرماید:«انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا»، (انسان، آیه 3).
بر این پايه در جامعه‏اى مانند جامعه اسلامى ما ـ که بسیارى از احکام، ارزش‏ها و معارف اسلامى براى اداره جامعه تبیین شده و جاى هیچگونه عذر و بهانه‏اى نیست ـ بعضى از احکام الهى (مانند حجاب) از سوى برخى افراد نادیده گرفته مى‏شود، به این اصل و عنصر روان‏شناختى باز مى‏گردد.

به عبارت دیگر یکى از مهم‏ترین شرایط بدحجابى در جامعه، پیروى از هواهاى نفسانى هست که خود ناشى از ضعف ایمان و تقوا، تزلزل شخصیت و بی هویتی هست و...

مى‏باشد و در مظاهرى از قبیل تجمل‏گرایى، خودنمایى در مقابل بیگانگان و...

نمود پیدا مى‏کند.
در بسیاری از موارد خودباختگی و تزلزل شخصیت و عدم اعتماد به نفس موجب تقلید و تظاهر به رفتارهای ناصحیح دیگران می گردد.

بر اثر خودباختگی ملاک در کرامت و شایستگی اجتماعی را محبوب بودن و مطرح بودن در چشم دیگران می دانند.

البته اگر انسان با تقوا و پاکدامن و مقید به رعایت ارزش های الهی باشد هم محبوب خواهد بود و هم در چشم و دل و زبان اولیاء مطرح خواهد بود، لیکن این مسأله نیاز به خودباوری و ایمان قوی و انگیزه های عالی و معرفت صحیح از حیات طیبه دارد.

چنین انسانی برای خود رسالتی عظیم را قایل هست که به رفتارهای او جهت می دهد.
یکى از راه‏های اصلاح جامعه از این معضل، مقابله با شرایط روان‏شناختى اون و تقویت ایمان و تقواى افراد جامعه و تقویت انگیزه، عزم و اراده اونان در اجراىاحکام الهى و موازین و مقررات اسلامى در سطح جامعه مى‏باشد.

قراون کریم مى‏فرماید: «ان الله لا یغیر ما بقومٍ حتى یغیروا ما بأنفسهم...»؛ خداوند سرنوشت هیچ قومى را تغییرنمى‏دهد، مگر اون که اونان اونچه را در خودشان هست تغییر دهند، (رعد، آیه 11).
این عامل درونی اختصاص به جامعه ای خاص یا پیروان دین مخصوصی ندارد اما در هر جامعه ای شرایط تشدید نماينده یا کنترل نماينده وجود دارد که باید پیشینه تاریخی و وضعیت فرهنگی را بررسی کرد.

در خصوص جامعه ایرانی به ریشه های تاریخی اون اشاره می کنیم.
2.

ریشه‏هاى تاریخى این مسأله که به اقدامات رژیم پهلوى براى گسترش فرهنگ برهنگى، بى‏بند و بارى و کشف حجاب بر مى‏گردد، که توانست بخشى از جامعه ما را دچار این انحراف کند و بى‏حجابى را در خانواده‏ها به صورت یک هنجار و ارزش درآورد.

روند گسترش این معضل، هر چند با وقوع انقلاب اسلامى و فضاى ناشى از دوران دفاع مقدس، تا حد زیادى کنترل شد؛ ولى به دلایل متعددى، رگه‏ها و ریشه‏هاى خود را همچنان حفظ نمود و سپس تغییر محیط ارزشى جامعه و فاصله گرفتن از فضاى معنوى حاصل از انقلاب و دفاع مقدس، دوباره مجال ظهور و بروز پیدا کرد.
3.

کوتاهى و بى‏توجهى برخى از مسؤولان فرهنگى کشور در تثبیت ارزش‏ها و احکام اسلامى و تعمیق بخشیدن به اون، از وسایل دیگر گسترش بدحجابى هست.
فرمودنى هست که به علت وجود مشکلات ناشى از تثبیت انقلاب اسلامى، جنگ تحمیلى، فشارهاى خارجى محاصره‏هاى گوناگون اقتصادى، سیاسى و...

باعث شد که بیشترین وقت و انرژى مسؤولان و دستگاه‏هاى دولتى به این امور صرف شود و توجه چندانى به مسائل فرهنگى جامعه و اجراى راه‏کارها و برنامه‏هایى در جهت تثبیت و تعمیق ارزش‏ها و احکام اسلامى مبذول نگردد.
4.

بعضى از اقدامات انجام گرفته سپس سال 1368 (از قبیل سیاست‏هاى پولى و ارزى و...) که به منظور تسریع در روند توسعه و رشد اقتصادى، صنعت و...

انجام گرفت، ناخواسته موجب تغییر ارزش‏هاى جامعه، به سوى هنجارهاى مادى، مدرک‏گرایى، تجمل پرستى و...گردید.
5.

عملکرد منفى و نامطلوب برخى از دستگاه‏هاى فرهنگى (از جمله وزارت ارشاد و مطبوعات وابسته در سال‏هاى اخیر) و میدان دادن به افراد و عناصرى که هیچ اعتقادى به نظام اسلامى ندارند و با هستفاد از تسهیلات مادى و معنوى وزارت ارشاد و فضاى باز و بدون نظارت جامعه، موجبات نشر و ترویج فرهنگ فاسد منحط دوران پهلوى و ارزشهاى حاکم بر جوامع غرب را فراهم و اوضاع فرهنگى کشور را به شدت مسموم و آلوده نمودند به گونه‏اى که مقام معظم رهبرى هشدارهاى شدید به مسئولین فرهنگى داده، نارضایتى خود را از عملکرد وزارت ارشاد فراخوان نمودند که در نهایت منجر به هستعفاى وزیر ارشاد گردید.
6.

برخى از افراط و تفریطهایى که در سالهاى اولیه انقلاب و سپس اون در مبارزه با بى حجابى و بد حجابى شد از قبیل هستفاده روشهاى خشونت‏آمیز و فیزیکى و...

باعث بوجود آمدن تنفر و انزجار و بدبینى به این حکم الهى گردید.
7.

اجرا نشدن فریضه مهم امر به معروف و نهى از منکر یا نظارت ملى به صورت فراگیر و گسترده و نظام‏مند از طرف آحاد جامعه، که در روایات متعدد ضامن حفظ و سلامت جامعه از فساد، نا امنى و...

شمرده شده هست.
8.

مشکلات اقتصادی و اجتماعی در زمینه اشتغال، مسکن و ازدواج نیز هر کدام می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بروز این پدیده در افراد خصوصا با توجه به تغییر جو ارزشی جامعه، مؤثر باشد.
9.

عدم طراحی مدها و الگوهای لباسی جذاب و مناسب با ویژگی های ملی و اسلامی کشورمان نیز در این موضوع دخیل هست.

ب) شرایط بیرونى:
مهمترین عامل بیرونى تهاجم فرهنگى گسترده و همه جانبه غرب به ارزش‏هاى اسلامى و ملّى ما، براى بى هویت نمودن نسل جوان، تضعیف باورهاى عقیدتى در امت و در نهایت شکست نظام اسلامى در ایران با هستفاده از پیشرفته‏ترین وسایل تکنولوژى ـاعم از نرم‏افزارى و سخت‏افزارى، عناصر وابسته داخل در عرصه‏هاى فرهنگى و اقتصادى و...

در جهت حاکم نمودن فرهنگ و ارزش‏ها و مظاهر تمدن غرب.
مجموعه شرایط فوق سبب گردیده که متأسفانه علیرغم گذشت بیش از دو دهه از انقلاب اسلامى، معضل بد حجابى در جامعه اسلامى ما وجود داشته باشد.


اما در مورد راه‏هاى برخورد و مقابله با این پدیده زشت دو راهکار قابل پیش‏بینى مى‏باشد:
1.

راهکارهاى فیزیکى و برخورد از موضع قدرت با متخلفین البته این برخورد باید حساب شده و هنجارمند باشد.
2.

کار بنیادى فرهنگى.

مسلما برخورد با این پدیده به صورت فیزیکى و از طریق دستگاههاى دولتى ( به غیر از دستگاه های فرهنگی دولتی) بسیار دشوار و تا حدّى ناممکن هست.

زیرا اگر ما در مسئله پوشش و پوشش اسلامى صرفا بخواهیم از طریق زور وارد شویم، هستدلال و منطق نداشته باشیم و نتوانیم حقانیت ولزوم پوشش اسلامى، آثار مثبت و فواید و برکات اجراى این فریضه الهى در ابعاد مختلف زندگى شخصى و اجتماعى افراد و فلسفه حجاب و...

را با کار فرهنگى مستمر عمیق و ریشه‏اى با هستفاده از دستگاههاى فرهنگى و رسانه‏هاى جمعى و مطبوعات و...

به زیباترین و بهترین صورت، ارائه دلیل و برهان، ثابت کنیم و یا این که در زمینه پوشش نتوانیم مد و الگویی صحیح و مناسب با معیارهای فرهنگی ملی و اسلامی کشورمان به جوانان عرضه کنیم و همچنین اگر دستگاه های فرهنگی از وزارت ارشاد گرفته تا صدا و سیما به جای تعمیق و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف خدای ناکرده دچار کم توجهی شده و یا برنامه هایی مغایر با یان ارزش ها به نسل جوان ارائه نمايند، متأسفانه باید منتظر رواج و گسترش بدحجابى و رواج ارزشهاى غربى به صورت گسترده در جامعه اسلامیمان باشیم.

عامل مهم دیگرى که مى‏تواند ما را در مقابله با این معضل اجتماعى یارى نماید اهتمام جدى جامعه و دانشجویان به انجام فریضه امر به معروف و نهى از منکر هست.

بدیهى هست اگر جامعه در این زمینه به صورت جدى وارد عمل شود و این فریضه الهى را منطبق با شرایط و مراتبى که در شرع مقدس معین گردیده، عملى سازد دستگاه‏هاى فرهنگى و مراکز موجود در دانشگاه‏ها نیز بهتر مى‏توانند در حل این معضل اجتماعى اقدام نمایند و ضمن تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام شؤونات اسلامى، راه‏کارها و اقدامات بنیادى فرهنگى را در جهت گسترش ارزش‏هاى اسلامى در بین دانشجویان فراهم سازند.

به امید روزى که با همکارى مسؤولین و دانشجویان شاهد محیطى سرشار از پاکىو صفا و اهتمام جدى به رعایت ارزش‏هاى اسلامى در دانشگاه‏ها باشیم، ان‏شاءالله.
نافرموده نماند بسیاری از ناهنجارهای اجتماعی از جمله بدحجابی به بی سامانی اقتصادی نیز گره خورده هست، معضل بیکاری، تورم و...

مولد بسیاری از مفاسد اجتماعی هستند که ظهور و بروز اون در شکل های مختلف صورت می پذیرد.

از این رو نظام اسلامی و همه علاقه مندان به این نظام مقدس باید در جهت کارآمدی نظام و حل معضلات اقتصادی و اجتماعی تلاش جدی اجرا کنند.

فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی به شکل قاطع و نیز نهضت خدمت رسانی به امت، در این راستا ارزیابی می شود.





برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 22 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:12 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


82 out of 100 based on 72 user ratings 322 reviews