من احساس خستگی می کنم و نمی توانم خوب درس بخوانم و خوب برنامه ریزی کنم مرا راهنمایی


من احساس خستگی می کنم و نمی توانم خوب درس بخوانم و خوب برنامه ریزی کنم مرا راهنمایی




    من احساس خستگی می کنم و نمی توانم خوب درس بخوانم و خوب برنامه ریزی کنم مرا راهنمایی کنید. (22 ساله و دانشجو)

پاسخ :


من یک دختر 22 ساله هستم که کارمند می باشم از نظر اعتقادی بسیار به مسائل دینی و اخلاقی

1:



اگر در بانک های ایران سیستم مضاربه پیاده می شود پس چرا وقتی فرد در سرمایه گذاری ضرر

احساس خستگی می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که از جمله اونها, یک نواختى زندگى، کار مستمر بدون تفریح و بدون تنوع در نوع فعالیت‏هاى روزمره, نداشتن هدفهای روشن وکم توجهی به معنویات هست.


جهت برآورده شدن حتمی حاجات چه دعایی بخوانم؟
بنابراین قبل از پرداختن به هرنوع راهکاری باید دلایل این نوع خستگی روشن شود چنانچه خود نیز اشاره کرده اید، یک برنامه‏ریزى مناسب براى نیازهاى خود تنظیم نماییم منوط و مشروط به تحقق موارد ذیل هست: 1.


آقا چی کار کنیم تا محبت اهل بیت(ع) تو دلمون جا بگیره؟ بعضی وقت ها برای چند روز احساس محبت
تعیین هدف.


آیا بعد از غسل جنابت لباس ها هم بایستی عوض شوند ...؟
هدف ها دو قسمند.


منظور خداوند در قرآن از جمله «خالدین فیها ابدا» برای گناهکاران در جهنم چیست؟ (در جهان
گاهی کلی اند مثل رضای خدا، خدمت به امت، بالا رفتن سطح آگاهی و امثال اون و گاهی جزئی اند مثل تخصص در یک رشته خاص مثل حساب داری، مطالعه یک کتاب، نوشتن مقاله یا امثال اون.


من دچار وسواسی فکری شدید شده ام چه کار کنم؟
لازم هست هر دو هدف را مشخص کنیم؛ یعنی همان طور که یک هدف کلی در نظر داریم، اهداف جزئی را هم دقیقا مشخص کنیم و اون را محور فعالیت هایمان برنامه دهیم.


من در زمینه این که چرا باید به اخبار روز آگاهی داشت بر طبق احادیث و روایات سؤال داشتم.
2.

تشخیص نیازها وکاستی ها و نواقص احتمالی.

باید خواست‏ها و احتیاجات پايه ى خود را در اون زمینه به خصوص روشن کنیم.

به عنوان مثال: در یک مقطع مشخص، چه درسى را نیاز داریم بیاموزیم تا تسلط بر اونها پیدا کنیم.

3.

موقعيت‏ها و اوقاتى که باید صرف تحقق اهداف برنامه شود، چه میزانى هست؟ 4.

چه روشى مطلوب‏ترین شیوه براى دست‏یابى به اهداف مورد نظر مى‏باشد.

5.

در مرحله اجرا نیازمند به چه لوازم و کاربرد چه وسایلى هستیم؟ 6.

پس از اجرا به ارزیابى فعالیت‏هاى انجام شده مى‏پردازیم تا میزان دسترسى به اهداف مشخص شود و میزان عدم موفقیت در رسیدن به برنامه را نیز معلوم نماییم.

این مرحله که تحت عنوان بازخورد(فیدبک) نامیده مى‏شود، موقعيتى به ما مى‏بخشد تا بتوانیم شرایط ناکامى احتمالى را نیز بشناسیم و از بروز مجدد اون در برنامه مورد نظر پیشگیرى نماییم.

از آفات برنامه‏ریزى، فقدان تلاش و پشتکار در دستیابى به هدف برنامه هست.

و شاید در ابتداى فعالیت به همه موارد مورد نظر دست نیافته و دلسرد شویم و از ادامه راه باز بمانیم.

و بی تردید عمل به برنامه، مستلزم چشم‏پوشى از برخى موقعيت‏هاى فراغت، سرگرمى‏ها و تفریحات مى‏باشد، در این صورت باید خود را سازگار با برنامه مى‏نماییم تا بتوانیم به نتیجه مطلوبى دست یابیم.

ممکن هست در ابتدا، برنامه‏ریزى با کندى مواجه شود ولى در جریان عمل به برنامه به اون عادت مى‏کنیم و به مرور وقت جزء شخصیت ما مى‏شود.

برنامه‏ریزى علاوه بر صرفه‏جویى در وقت و موقعيت‏هاى زندگى، موجب مى‏شود تا خود را و نیازهایمان را بهتر و بیشتر بشناسیم.

لازمه برنامه‏ریزى موفق، انعطاف‏پذیرى در عمل به برنامه هست و نیز نگاه واقع‏بینانه به کاستى‏ها و ضعف‏هاى موجود در زمینه‏اى هست که برنامه تنظیم مى‏کنیم.

برنامه‏ریزى تفکر ما را نسبت به زندگى شکل مى‏دهد و تفکّر منسجم منتهی به عمل در زندگى ایجاد می کند.

به منظور داشتن یک برنامه منظم، لازم هست جدولى تهیه نمایید و ساعات شبانه روز و ایام هفته را (به ترتیب در ستون افقى و عمودى) یادداشت کرده و براى هر ساعتى در هر روز از ایام هفته کار و برنامه مناسب را در اون یادداشت نمایید.

مثلاً چه ساعتى از خواب بیدار شوید؟ ساعتى را به نماز و نرمش و صرف صبحانه و دیگر کارها اختصاص دهید، ساعات درس و کلاس و مطالعه و هستراحت و نظافت و...

را نیز دقیقا در جدول بنویسید و خود را موظف کنید طبق جدول تهیه شده که متناسب با توانایى‏هاى خودتان هست عمل نمایید.

در این مسیر نیاز به یک عزم و اراده جدى هست که انشاءالله در شما وجود دارد
وچنانچه خستگی مورد اشاره علاوه بر برنامه ریزی احتمالات دیگری باشد که در بالا اشاره شد توصیه می شود ,در صورت امکان، گهگاهى به مسافرت‏هاى کوتاه مدت که جنبه تفریحى داشته باشد بروید با افراد خوش ‏مشرب طرح دوستى ببندید و روزانه یا به صورت هفتگى گپى دوستانه داشته باشید ورزش کنید و بالاخره تغییرى در زندگى خود ایجاد کنید تا از حالت یک نواختى بیرون بیایید و از عوارض اون که خستگى فکرى و کاهش کارآمدى توانایى‏هاى ذهنى هست نجات پیدا کنید.


از سوی دیگرتوجه به این نکته ضرورى هست که حالات روحى انسان همواره یکسان نیست.

گاهى اوقات انسان با نشاط و شاداب هست ولى گاهى نیز غم و اندوه را تجربه مى‏کند، از این حالات نگران نباشید.

البته اگر حالت غم و اندوه و خستگى مفرط و بى‏حوصلگى شما حدود شش ماه ادامه پیدا کرد حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

کتاب «رمز پیروزى مردان بزرگ» نوشته جعفر سبحانى را حتما مطالعه کنید.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 22 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 08:27 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


94 out of 100 based on 54 user ratings 754 reviews