ضررهای استمناء (جلق) ‌چیست؟ آیا در افرادی که این عمل زشت را انجام می دهند تغییرات خاص


ضررهای استمناء (جلق) ‌چیست؟ آیا در افرادی که این عمل زشت را انجام می دهند تغییرات خاص




    ضررهای استمناء (جلق) ‌چیست؟ آیا در افرادی که این عمل زشت را انجام می دهند تغییرات خاص به وجود می آید؟ در صورت وجود ضررها آیا این آسیب های وارد شده به بدن مانند کوچک شدن پشت کمر (محل بالای ران) آیا راه درمان هم دارد یا نه؟ (به این سؤال به صورت کامل توضیح داده شود.) افرادی که این عمل را انجام می دهند در مدت زیادی مانند 4 الی 5 سال چه ضررهایی به آن ها وارد می شوند و آیا خوب می شوند؟

پاسخ :


چه کار کنیم که تأثیر دعا خواندن بیشتر شود؟

1:



چه کار کنیم که تأثیر دعا خواندن بیشتر شود؟

«استمنا» یا «خودارضایی» یکی از راه های انحرافی در ارضای میل جنسی هست که نسل جوان را در معرض آسیب های جدی برنامه می‏دهد.


اگر بخواهم اعتمادم به دوستم بیشتر شود البته در بعضی مواقع که دچار شک و تردید بی مورد
از همین رو می‏توان اون را نوعی انحراف جنسی یا بیماری نامید که با جدیت باید در درمان اون کوشید.


اگر بخواهم اعتمادم به دوستم بیشتر شود البته در بعضی مواقع که دچار شک و تردید بی مورد
آسیب های ناشی از خودارضایی به گونه های مختلفی تقسیم ‏پذیر هست که به اختصار به برخی از اونها اشاره می‏شود:

لطفا در مورد تخصص اورولوژی رشته پزشکی توضیح فرمایید.


لطفا در مورد تخصص اورولوژی رشته پزشکی توضیح فرمایید.
یک.


در هنگام خواب و در هنگام نماز و ... افکار بدی به ذهن من خطور می کند برای از بین بردن این
آسیب های جسمانی‏

در هنگام خواب و در هنگام نماز و ... افکار بدی به ذهن من خطور می کند برای از بین بردن این
یکی از روش های شناخت پیشرفت بیماری ها در پزشکی، مرحله‏ بندی (staging) علایم بیماری هست.

براین پايه ، برحسب عوارض ایجاد شده در بیمار مبتلا به خودارضایی، سه مرحله (stage) بیان شده هست:(masturbation.www.herballove.com /library /resource overmas/stage.asp/ Stages of excessive )

1.

مرحله مشکل ساز (roblematic)
در افرادی که مدتی هست گرفتار خودارضایی شده اند، زودرس ترین عوارض ناشی‏از خودارضایی عبارت هست از:
الف.

خستگی و کوفتگی (Fatigues/iredness)،
ب.

عدم تمرکز حواس (Lack of concentration)،
ج.

ضعف حافظه (oor memory)،
د.

هسترس و اضطراب (Stress/nxiety).

2.

مرحله گرفتاری شدید (Severe)
بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده اون هست که شدت ابتلای وی یا مدت اون بیش از مرحله اول هست و در نتیجه عوارض شدیدتری ظاهر شده هست:
الف.

خستگی و کوفتگی (Fatigues/iredness)،
ب.

نوسان ایجاد یا تغییرات سریع خلقی (ood swings)،
ج.

حساسیت بیش از حد و زودرنجی ( Irritability)،
د.

کمردرد (Lower back pain)،
ه.

نازک شدن موها (hinning hair)،
و.

ناتوانی جنسی زودرس در جوانی (Youth impotence)،
ز.

بی‏خوابی یا بدخوابی و مشکلات مشابه (Insomnia/Sleep problem).

3.

مرحله گرفتاری بسیار شدید یا حالت اعتیاد (ddictive)
الف.

خستگی و کوفتگی (Fatigues/iredness)،
ب.

ریزش شدید موها (Severe hair loss)،
ج.

تارشدن دید چشم ها (Blurred vision)،
د.

وز وز گوش (Buzzing in the ears)،
ه.

انزال زودرس و غیرارادی یا خروج منی به صورت قطره قطره ( prematurelyjaculation)،
و.

درد کشاله ران و ناحیه تناسلی (Groin/esticular pain)،
ز.

دردهای قولنجی در ناحیه لگن و هستخوان دنبالچه ( the pelvic cavity or tail boneain or cramps in).

نحوه پیدایش عوارض‏
در دانش پزشکی، روند پیدایش علایم یک بیماری و چگونگی بروز عوارض و نشانه های کلینیکی، در شناخت هر چه بیشتر یک بیماری بسیار مهم هست و می‏تواند پزشک را در تشخیص و درمان بهتر بیماری و مریض را در پیشگیری کمک کند.

به این دلیل مناسب هست درباره نحوه پیدایش برخی از عوارض خود ارضایی که در به اون اشاره شد بیشتر به اون توضیح داده شود تا خواننده عزیز با روند پیدایش این عوارض، یا به اصطلاح پاتوفیزیولوژی (athophysiology) اون آشنا شود.
1.

خستگی و کوفتگی: انقباض شدید و یک مرتبه تمام عضلات بدن در جریان انزال (ارگاسم یا اوج لذت جنسی)، باعث مصرف سریع مواد غذایی ذخیره شده در عضلات و به طور عمده کاهش گلیکوژن (ماده اصلی لازم برای تولید انرژی عضلانی) می‏شود.

خستگی عضلانی تقریبا با سرعت تهی شدن عضلات از گلیکوژن رابطه مستقیم دارد و هرچه این سرعت بیشتر باشد، خستگی بیشتر هست ‏فیزیولوژی گایتون، ترجمه دکتر فرخ شادان، تجدید نظر هفتم، 1986 (تهران: چهر، 1365)، ج 1، ص 313..

در خودارضایی، به علت انقباض های مکرر عضلات بدن، ذخایر گلیکوژن عضلات به سرعت تمام می‏شود و خستگی و کوفتگی همیشه از عوارض بدیهی اون هست.
2.

ریزش مو: خودارضایی به تدریج با تغییرات هورمونی و شیمیایی که در بدن ایجاد می‏کند، باعث افزایش هورمون جنسی مردانه؛ یعنی، تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون (D=Dihydrotestosterone) می‏شود که از عواقب بالا بودن ماده Dدر خون، ریزش موها و تاسی و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشی از اون در پیری هست.

erballove.com .


3.

خود ارضایی مکرر باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی پاراسمپاتیک و افزایش تخلیه اَسِتیل کولین (cetyle Choline) از انتهای این رشته ها در مغز می‏گردد که این خود باعث پاره‏ای از عوارض جسمانی و روانی، چون حواس‏پرتی (bsentmilndedness)، کمی حافظه (emory)، عدم تمرکز حواس، سیاهی رفتن چشم و در نهایت تاری دید می‏شود.

تمام این علامت ها ناشی از تغییر تعادل میزان مواد شیمیایی موجود در مغز هست که بین سلول های عصبی رد و بدل می‏شود و انتقال پیام های مختلف را بر عهده دارد.

4_men.org .
برخی نیز بر این عقیده‏اند که علت بروز اختلالات مغزی (مانند حواس پرتی، عدم تمرکز حواس و کاهش حافظه) ناشی از ظرفیت عظیمی از انرژی بدن هست که در هر بار انزال، تخلیه شده و هدر می‏رود؛ زیرا مایع منی حاوی مقدار بسیار زیادی DN (هسته 400-300، اسپرمی که در هر انزال خارج می‏شود)، RN اونزیم ها، پروتئین ها، مواد قندی، لسیتین (Lecithin)، کلسیم، فسفر، نمک های بیولوژیک، تستوسترون و...

هست.

این ذخایر عظیم انرژی - که باید در بدن برای رشد و تقویت بخش های مختلف مورد هستفاده برنامه گیرد - بیهوده و به طور مکرر از بدن خارج می‏شود و هر کدام عوارضی را به دنبال می‏آورند.
برای مثال از اونجا که سلول های خونی و پلاکت ها در مغز هستخوان ها تولید می‏شود و به تکامل نهایی می‏رسد و برای تولید اونها نیز انرژی بسیار زیادی مورد نیاز هست؛ در افراد گرفتار خودارضایی، تکامل مغز هستخوان و در نتیجه تولید سلول های خونی با مشکل مواجه شده و منشأ کم خونی، ضعف و خستگی در این افراد هست.

نیز دفع فسفر و لیستین بیش از حد از طریق انزال های مکرر، باعث کاهش ذخایر این مواد می‏شود که مواد حیاتی برای سلامتی سلول های عصبی هستند و در نتیجه اختلال عملکرد سیستم عصبی، مانند حواس پرتی، عدم تمرکز حواس و...

بروز خواهد کرد.

www.anael.org .

دو.

آسیب های روحی و روانی‏
ضعف حافظه و حواس‏پرتی، اضطراب، منزوی شدن و گوشه‏گیری، افسردگی، بی‏نشاطی و لذت نبردن از زندگی، پرخاشگری، بداخلاقی و تندخویی، کسالت دائمی و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهای روانی و روحی خودارضایی هست.

شرح پاره‏ای از این موارد در مباحث گذشته روشن شد.

سه.

آسیب های اجتماعی‏
ناسازگاری خانوادگی، بی‏میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانی در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکی، شرافت و جایگاه اجتماعی، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگی مشترک‏ جهت آگاهی بیشتر نگا: قائمی، علی، خانواده و مسائل جنسی کودکان، (تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، چاپ دهم، 1376)..

چهار.

آسیب های معنوی و اخروی‏
هیچ یک از آسیب های پیش فرموده، به اهمیت آسیب های معنوی نیست؛ زیرا آسیب های معنوی، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمی را تباه می‏سازد.

خودارضایی از نظر دین یک گناه هست و به تعبیر قراون زنگار بر دل می‏نهد: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلی‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ»؛ «چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل های اونان را زنگار زده هست».مطففین (83)، آیه 24.
زنگ یا زنگار در اشیای مادی، همان چیزی هست که روی فلزات و اشیای قیمتی می‏نشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگی اون و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن اون هست.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ‏می‏فرماید: از آیه شریفه سه نکته هستفاده می‏شود:
1.

اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان می‏دهند؛
2.

این نقش و صورت خاص، مانع اون هست که نفس آدمی حق و حقیقت را درک کند؛
3.

نفس آدمی به حسب طبع اولیه‏اش صفا و جلایی دارد که با داشتن اون، حق را اون طور که هست درک می‏کند.

طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، (تلخیص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامی، بی‏چا، بی‏تا)، ج 20، ص 385.
همچنین آسیب های معنوی جهان گذران را در می‏نوردد و اگر اصلاح نگردد، حیات جاودان آدمی را در معرض تباهی و شوربختی برنامه می‏دهد.

از این رو نصوص دینی نسبت به اون هشدارهای لازم را داده ‏اند.

پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله وسلم در این باره می‏فرماید: «ناکح الکف ملعون»؛«ملعون هست کسی که خودارضایی کند» ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج 12، ص 5654..
امام صادق‏علیه السلام نیز می‏فرماید: «با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمی‏گوید و پاکشان نمی‏خواند و عذابی دردناک دارند، از اون سه‏اند، خودارضایی نماينده و کسی که لواط دهد»همان، ح 19049..
در روایات دیگری امام صادق‏علیه السلام خودارضایی را گناه عظیم و مورد نهی الهی معرفی فرموده هست‏ همان، ح 19050..

راه های درمان‏
1.

نخستین گام برای درمان این عادت شوم، اعتقاد و ایمان به درمان‏پذیری اون و دوری از یأس و ناامیدی هست.

اما رسیدن به نتیجه و ایجاد هرگونه تغییر و دگرگونی نیازمند گذشت وقت، انتخاب راه صحیح و به کارگیری دقیق دستورها هست.

البته ترک عادتِ نامطلوب، در وقتِ کوتاه بدون راهنمای کارآزموده و دلسوز، امکان ندارد.

از همه اینها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش کلیدی و محوری را ایفا می‏کند.

درمان و چاره جویی باید منطبق بر خواست فرد باشد؛ زیرا تا وقتی که او نخواهد، می‏توان با قاطعیت فرمود که درمان نخواهد شد.
بنابراین بیمار اگر بخواهد، می‏تواند بر بیماری اش غلبه کند و جمله معروف «خواستن توانستن هست»، عین حقیقت هست.

اراده همچون نهالی هست که باید اون را پرورش داد تا به مرحله خودشکوفایی و ثمردهی برسد؛ به عبارت دیگر، اراده تقویت شدنی و پرورش یافتنی هست و راه پرورش و تقویت اون این هست که برخلاف میل خود، اندک اندک به مقابله با این عادت شوم برخیزد تا پس از مدتی لذت توانستن را بچشد ق، مؤسسه پژوهشی - فرهنگی اشراق، خودارضایی یا ارضای انحرافی جنسی، صص 29 - 30..
2.

تلاش برای تقویت اراده از گام های مهم در امر بهبود هست.

نگویید اراده از ما سلب شده هست! ممکن هست اراده انسان ضعیف شود؛ ولی هیچ گاه از بین نمی‏رود.

نشانه اینکه هنوز اراده باقی هست، این هست که شخص این عمل را در حضور دیگران و در هر شرایطی انجام نمی‏دهد.

برای تقویت اراده، راه های زیادی پیشنهاد شده که از جمله اونها تلقین به خود هست‏ جهت آگاهی بیشتر نگا: پرسش ها و جواب ها دفتر 7 _ پرسش ها و جواب های برگزیده (ویراست جدید)، پرسش 46..
ویکتور پوشه - روان شناسِ فرانسوی - می‏گوید: افراد مبتلا به این عادت شوم، هر روز به دفعات مختلف با تمرکز فکر به خود بگویند: «من به خوبی قادرم این عادت بد را از خود دور کنم، من قادرم».

تکرار این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد.
پل ژاگو بر اون هست که: «تلقین، قبل از خواب نیز مؤثر هست»همان، ص 34..جهت آگاهی بیشتر نگا: پرسش ها و جواب ها دفتر 7 _ پرسش ها و جواب های برگزیده (ویراست جدید) پرسش شماره ‏46.
3.

سعی شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد.
4.

از پوشیدن پوشش های تنگ و چسبان اجتناب گردد.
5.

از نگاه کردن به مناظر، فیلم ها و تصاویر تحریک نماينده، خودداری شود و شخص به محض مواجهه با این امور، چشم خود را بسته و یا به زمین و یا آسمان نگاه کند.
6.

از شنیدن و مطالعهمباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی های تحریک‏نماينده و فکر کردن در این امور، دوری شود.
7.

از خوردن مواد غذایی محرک، مانند خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ، گوشت قرمز و غذاهای پرچرب - اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا شود.
8.

قبل از خواب مثانه تخلیه شود.
9.

از نوشیدن افراط گونه آب و مایعات پرهیز شود (به خصوص شب ها و قبل از خوابیدن).
10.

هیچ‏گاه نباید به بدن عریان خود نگاه کرد.
11.

از دست‏ ورزی با اندام جنسی، باید اجتناب نمود و در هیچ شرایطی، نباید دست‏ ورزی کرد!
12.

هرگز نباید به رو خوابید.
13.

به منظور تخلیه انرژی - زاید بدن، به طور منظم و زیاد باید ورزش کرد.
14.

هیچ‏گاه نباید بیکار بود؛ شخص باید برای اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و اون را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و ...

پر کند.
15.

هرگز در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران نباید ماند.
16.

هرگاه شخص مورد هجوم افکار جنسی واقع شد، باید بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود و خود را به کاری سرگرم کند.

در این زمینه فرمود و گو با دوستان، مشارکت در عبادت های جمعی (مانند جلسات دعا، نماز جماعت و...) بسیار مفید هست.
17.

هفته‏ای یکی دو روز، روزه مستحبی مفید هست و اگر شخص توان اون را ندارد، میزان صَرف غذا را کاهش و فاصله هر وعده غذا را افزایش دهد و یا تعداد دفعات غذا را کاهش داده و به حداقل خوراک اکتفا کند.
18.

از سخن فرمودن ملایمت‏آمیز، شوخی و خنده با نامحرمان خودداری کرده واز نرمی و لینت در کلام باید اجتناب ورزید.
19.

هیچ‏گاه نباید با نامحرم و جنس مخالف، در مکان خلوت و دور از نگاه دیگران باقی ماند (حتی برای آموزش و ...).
20.

قراون زیاد بخواند و درباره معانی آیات اون فکر کند.
21.

باید همیشه برای ذهن فکر خود محتوای مطلوب و موضوع مناسب داشت.
22.

منشأ این مشکل، عدم جواب صحیح و مناسب به یکی از نیازهای واقعی انسان هست که باید به طور طبیعی و صحیح (ازدواج) ارضا و تأمین شود.

اما اگر به شکل صحیح تأمین نشود، شخص دچار خطا و گناه خواهد شد که عواقب سوء اون نیز دامنگیر او می‏شود.

بنابراین در صورت امکان با کم کردن سطح توقعات و انتظارات، باید برای ازدواج اقدام کرد؛ چرا که بهترین راه حل ازدواج هست.
23.

از کردارهای پیشین خود باید توبه کرد.

خداوند توبه کاران را می‏بخشد.

توبه و اطمینان از قبول توبه، بزرگ‏ترین عامل تقویت و دلگرمی برای آغاز حرکتی نو هست.

گناه هر چه باشد، نباید احساس بی‏ارزشی و نا امیدی به فرد دست دهد.

بله! گناه ناراحتی و عذاب وجدان دارد؛ لکن به مفهوم پایان موقعيت ها و انتهای راه و نابودی نیست.

کسی که از صمیم دل رجوع کند و تصمیم قاطع بر جبران لغزش بگیرد، محبوب درگاه خداوند هست: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ»؛ بقره (2)، آیه 222..
چه عاملی از این کارسازتر که شخص گنه کار احساس کند در صورت توبه، خداوند او را دوست می‏دارد و در نظر خداوند چنان هست که گویی گناهی مرتکب نشده هست.

امام باقرعلیه السلام در این باره می‏فرماید: «التائب من الذنب کمن لاذنب له»؛اصول کافی، ج 2، ص 435.؛ «توبه نماينده مانند کسی هست که اصلاً گناه نکرده هست».
«توبه» یعنی شروع زندگی پاک و سازنده و حرکت در نور و روشنایی.

اگر شخص از گناه خویش می‏ترسد، باید از بالاترین گناه (یأس و نومیدی) بترسد.
در پایان بار دیگر تأکید می کنیم که اگر کسی بخواهد و اراده ای جدی بر ترک این عمل داشته باشد مطمئناً موفق می شود فقط شرط پايه ی اون داشتن اراده ای محکم هست که در این باره در نوشته بعدی به اون خواهیم پرداخت.

علاوه بر این می توان با مطالعه تجربه های موفق افرادی که مدت ها با این معضل دست و پنجه نرم می کردند و بخاطر عدم شناخت کافی یا جدی نگرفتن راه مقابله با اون و یا به هر دلیل دیگری گرفتار این رفتار ناپسند بوده اند، این احساس را در خود تقویت کرد که واقعاً خواستن توانستن هست زیرا در مسیر مبارزه با این گناه، احساس ضعف و سستی کردن آفتی بزرگ هست.
اکنون از تمام خوانندگان گرامی چه خوب هست این درخواست را داشته باشیم که تجربه موفق خود را ذکر کرده تا دیگران نیز قوت قلب کافی برای مبارزه و مقابله با چنین انحراف رفتاری را پیدا نمايند گر چه روشن هست که می توان با یک برنامه ریزی مناسب و عمل به راهکار های ارائه شده به طور دقیق و کامل به چنین هدفی دست یافت و تجربه های موفقیت آمیز برخی افراد گواه آشکاری بر این مطلب هست.

بیان تجربه های موفق توسط خوانندگان برای دیگر عزیزان می تواند بسیار مفید باشد.

بنابراین آماده شنیدن اظهار نظرها و بیان تجربه های موفق تمام عزیزان هستیم تا اون را در اختیار دیگران برنامه دهیم.
مقاله دیگری نیز با عنوان درمان خود ارضایی با عزمی راسخ در نشریه موجود هست که می توانید به اون مراجعه کنید.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 22 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 09:02 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


82 out of 100 based on 42 user ratings 1042 reviews